Citat:
Ursprungligen postat av melander90
Kanske inte var tydlig nog. Jag menar inte att han ska slippa betala för han ställt sig fel utan att han borde endast få betala en av böterna.
Han visste inte om att han fått en p-bot och flyttade därmed inte bilen. Hade boten suttit kvar på bilen hade han sett det och flyttat den. Nu såg han det på fjärde "bot-dagen" och flyttade den på direkten.
Att han då får 2400 kronor extra är väldigt olyckligt. Jag förstår att det inte är p-lisans fel eftersom hon bara gör sitt jobb och bötfäller den parkerade bilen. Men syftet med att hon sätter dit lappen är att man ska flytta på bilen. När lappen inte sitter kvar vet man inte att man blivit bötfälld, och tror man att man står rätt finns det självklart ingen som helst anledning att flytta på bilen.
Överseende borde ju finnas.
Jag tror att dom är extra hårda när det gäller att man står för nära en korsning, det ställer till det för brandkår m.m. och kan gälla liv och död om dom inte kommer fram med sina stegbilar.
Men generellt sett så är det så att man får ny bot varje dygn om dom råkar passera och det är upp till bilägaren att kontrollera att man inte står för nära. Dom kan ju inte skicka en p-bot och vänta en vecka för att den ska gå via posten, skicka en till efter det osv.
Jag tror också att det är så att efter 4 dagar så bogseras bilen bort (om det inte skett innan) så din kompis hade tur i oturen. Det kostar ett par tusenlappar extra att hämta ut bilen i ropsten, utöver p-böterna då.