• 1
  • 2
2010-01-06, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
jag har en fråga....

om man vill partitionera disken och lägga in windows 7. vilket filformat ska den nya disken ha?? vill gärna komma åt "alla" filer från både osx och windows om det går....
OSX ska ha HFS+, Windows ska ha NTFS
Citera
2010-01-07, 01:54
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
jag har en fråga....

om man vill partitionera disken och lägga in windows 7. vilket filformat ska den nya disken ha?? vill gärna komma åt "alla" filer från både osx och windows om det går....

Macdrive använder jag i Vista för att komma åt min OSX-partition.
Citera
2010-01-07, 02:57
Medlem
ZhongNanHais avatar
hur byter man plats på två hårddiskar då?

min externa hårddisk (som egentligen är en intern hårddisk fast i ett sånt fodral) är större än min interna. jag tänkte därför byta plats på dom. Jag vill således göra en identisk kopia av min hårddisk på den andra hårddisken. och sen bara stoppa in den andra hårddisken och tuta å köra, för att sedan formatera min gamla interna hårddisk och ha den som säkerhetskopiering.

hur gör man enklast detta? kan man göra det mha flyttassistenten (helst) eller time machine?

jag har tyvärr ingen OSX DVD samt att även om jag kan låna en så är min DVD spelare halvpaj.

kanske detta funkar?
http://www.bombich.com/index.html

någon som använt?
Senast redigerad av ZhongNanHai 2010-01-07 kl. 03:04.
Citera
2010-01-07, 06:54
Medlem
Meciraes avatar
Citat:
jag har en fråga....

Win7 kan läsa din Mac-partition.
Citera
2010-01-07, 06:58
Medlem
Citat:
min externa hårddisk (som egentligen är en intern hårddisk fast i ett sånt fodral) är större än min interna. jag tänkte därför byta plats på dom. Jag vill således göra en identisk kopia av min hårddisk på den andra hårddisken. och sen bara stoppa in den andra hårddisken och tuta å köra, för att sedan formatera min gamla interna hårddisk och ha den som säkerhetskopiering.

hur gör man enklast detta? kan man göra det mha flyttassistenten (helst) eller time machine?

jag har tyvärr ingen OSX DVD samt att även om jag kan låna en så är min DVD spelare halvpaj.

kanske detta funkar?
http://www.bombich.com/index.html

någon som använt?

Flyttassistenten kräver att du kan installera OS X på disken, vilket du ju inte kan. Time Machine Likaså (tror jag iallalfall). Carbon Copy Cleaner har jag höra att en hel del har använt och det *ska* fungera för det du vill göra. Finns ett annat prgm som heter SuperDuper http://www.shirt-pocket.com/SuperDup...scription.html som jag hört att en hel del använt med gott resultat.
Men jag skulle komma upp i forumen på resp. webbsida att det verkligen gör det innan jag börjar skruva loss diskarna.
Citera
2010-01-07, 13:25
Medlem
Carbon copy cleaner kan jag starkt rekommendera, fixade mina problem när det var diskbytardags
Citera
2010-01-07, 17:36
Medlem
ZhongNanHais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecirae
Win7 kan läsa din Mac-partition.

ok så den nya partitionen ska ha win7 format när jag installerar windows på den? är det bara att välja typ ur en rull-list när man partitionerar i bootcamp eller hur får man partitionen till win7?
Citera
2010-01-07, 18:38
Medlem
Citat:
ok så den nya partitionen ska ha win7 format när jag installerar windows på den? är det bara att välja typ ur en rull-list när man partitionerar i bootcamp eller hur får man partitionen till win7?

Det finns ingen partition som heter Win7 men hur du formaterar disken (förmodligen NTFS) väljer du nog i installationsprogrammet för Windows när du startat om datorn, inte i Bootcamp.
Citera
2010-08-12, 14:25
Medlem
d2eefss avatar
Lånar tråden lite.

Jag ska installera en [WD Scorpio Black WD5000BEKT - - 500 GB - SATA-300] 7200rps

Jag använder macbook, unibody från 2008.

Problemet är att hårddisken inte fungerar. Jag har kopplat in hårddisken enligt instruktioner och den får ström och går igång (låter). När jag ska installera mac os x kommer det inte upp någon enhet att välja för installation av operativsystemet. En inkopplad hårddisk borde väl kännas av automatiskt?

Längst till höger (se bilden http://xtreview.com/images/WD%20scor...ck%20320gb.jpg ) sitter ett uttag på hårddisken som inte ansluts när man kopplar in macen. Orginalhårddisken har ingen sådan anslutning. Kan det vara så att hårddisken inte passar min dator, eller är det mer troligt att den är defekt?

Mitt andra problem är att jag inte kan komma åt "open firmware". Tydligen ska man hålla in "cmd option f o" vid start. men det händer inget
Citera
2010-08-12, 15:02
Medlem
soers avatar
Citat:

Allt du undrar över står i instruktionerna till Bootcamp!
Citera
2010-08-12, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d2eefs
Lånar tråden lite.

Jag ska installera en [WD Scorpio Black WD5000BEKT - - 500 GB - SATA-300] 7200rps

Jag använder macbook, unibody från 2008.

Problemet är att hårddisken inte fungerar. Jag har kopplat in hårddisken enligt instruktioner och den får ström och går igång (låter). När jag ska installera mac os x kommer det inte upp någon enhet att välja för installation av operativsystemet. En inkopplad hårddisk borde väl kännas av automatiskt?

Längst till höger (se bilden http://xtreview.com/images/WD%20scor...ck%20320gb.jpg ) sitter ett uttag på hårddisken som inte ansluts när man kopplar in macen. Orginalhårddisken har ingen sådan anslutning. Kan det vara så att hårddisken inte passar min dator, eller är det mer troligt att den är defekt?

Mitt andra problem är att jag inte kan komma åt "open firmware". Tydligen ska man hålla in "cmd option f o" vid start. men det händer inget
Har du partitionerat den då?
Finns under skivverktyg när du bootar upp på skivan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här