• 1
  • 2
2009-04-15, 21:24
Medlem
CoolDudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
I en laptop finns sällan mer än två minnesplatser därav har man att välja på 2x1GB eller 2x2GB det senare är att föredra...

Oops, missade att det handlade om laptops
Citera
2009-04-27, 17:08
Medlem
Ett 32 bitars operativsystem kan endast adressera 4 gig minne, det betyder att om du har ett internminne på 4 gig samt ett grafikminne på 512 mb så kommer en del minnes kapacitet gå förlorad.
Citera
2009-04-28, 18:42
Medlem
X_surfers avatar
Det finns vägar runt 4 GBs gränsen för dom som kör 32-bitars Vista.

Ultimate Windows Tweaker ska bla kunna ge windows x86 stöd för mer än 4 GB RAM.

Jag har däremot aldrig provat det själv så hur bra det fungerar låter jag vara osagt.
Citera
2009-04-29, 09:20
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer

Jag har däremot aldrig provat det själv så hur bra det fungerar låter jag vara osagt.
Det har funnits tricks för att komma runt 4-gigsgränsen ett tag, men man ska vara medveten om att hastigheten mot minnena sjunker lite i och med att man måste gå via någon form av översättning av minnesadresser, så att använda sånt här för att få loss 200 meg extra är ofta inte lönt.
Citera
2009-04-29, 15:12
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Det har funnits tricks för att komma runt 4-gigsgränsen ett tag, men man ska vara medveten om att hastigheten mot minnena sjunker lite i och med att man måste gå via någon form av översättning av minnesadresser, så att använda sånt här för att få loss 200 meg extra är ofta inte lönt.

Det känns som att den lilla prestandaförlust man får torde vara ytterst marginell, men jag har som sagt aldrig provat själv..
Citera
2009-05-02, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer

aha, låter intressant isf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in