2009-04-15, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jok3r
Jag är stolt arab från Syrien och mer behövs inte för min del.
Can I hear a AMEN!! AAAAAAHHHLLLAN OOOO SNAAAACKBAAAR, inshalla
Citera
2009-04-15, 02:30
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löwy
Familjen har inte råd att resa tillbaks?

Är väl bara och söka semesterbidrag från staten. Han är ju arab, med de förmåner det innebär.
Citera
2009-04-15, 02:33
Medlem
DainBramageds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllanSnackbar
Måste träffa dig för att kunna svara på det.
Personligen så går jag bara efter hur en person beter sig.

Tack för svaret!

I själva beteendet, vad är det som gör att man är svensk och vad gör att man inte är svensk.

Citat:
Ursprungligen postat av ........
Man är Svensk när man blir medborgare i Sverige.

Ja det kan jag förstå från ett politiskt sätt, men det som jag tycker är internsant är vad folk själv tycker och varför tycker de så.

Citat:
Ursprungligen postat av Clayson
Nä du är inte svensk rent logiskt. Men du är "svensk".

Jag förstår dig, men varför tycker du att jag är inte svensk (¬''svensk'')?
Vad är det som gör att jag är/ inte är svensk enligt dig?

Citat:
Ursprungligen postat av -Infected-
Man är svensk då man är född i sverige. Du är inte svensk du är en invandrare.

Tack för svaret.

låt oss säga så här:

EX.1: Abdullah är föd i Sverige, båda hans föräldrar kommer från Irak, han håller sig till den Islamiska religionen och de Arabiska och Islamiska kulturen och traditioner medan han bör I Sverige.

EX.2: Sven åker till Thailand på semester, där träffar han en thailändsk brud och de skaffar ett barn och de kallar henne för Steph.

Enligt dig så är Abdullah svensk och Steph inte svensk, om jag förstår dig rätt?

Citat:
Ursprungligen postat av 109740
Följande observationer gör dig inte svensk:

Som alla andra nyanlända invandrare så vill jag tipsa dig om SFI innan du kommer till Flashbacks I&I avdelning för att söka bekräftelse av smygrasister och låtsasblattar. Lycka till!

Tack för svaret och varningen!

Citat:
Ursprungligen postat av Jok3r
Du är babbe som jag. Vem fan vill vara svensk egentligen?

Jag.

varför tycker du att jag är en blatte? vad är det som gör att jag räknas som en blatte?
Citera
2009-04-15, 02:33
Medlem
löwys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Är väl bara och söka semesterbidrag från staten. Han är ju arab, med de förmåner det innebär.

Jo men om semesterbidraget går till en ny JC-kollektion så blir det inte mycket över. Man måste ju passa in.
Citera
2009-04-15, 02:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DainBramaged
Ja det kan jag förstå från ett politiskt sätt, men det som jag tycker är internsant är vad folk själv tycker och varför tycker de så.

Precis det jag tycker. Jag ser inte heller det som något speciellt. Skulle jag flytta till USA och bli medborgare där skulle jag kalla mig Amerikan.
Citera
2009-04-15, 02:38
Medlem
Din svenska är ju helt defekt vilket inte direkt gynnar din svenskhet.
Citera
2009-04-15, 02:42
Medlem
kunskaparens avatar
Citat:
Hej på er,

Som rubriken säger, jag undrar om ni tycker att jag räknas som en svensk eller inte?

Lite backgrund om mig, Min pappa är svensk och min mamma är arab, jag är föd och har bott utomlands nästan hela mitt liv (~15 år), och totalt så har jag bott ~7 år i Sverige, inte i rad.

Sen jag föddes så hade jag en svensk pass, fick ingen annan nationalitet tills nu, när jag åker på semester till min mammas land så betalar jag visa och allt annat som en turist.

Och som ni kanske har märkt, mitt svenska är inte mitt mest utvecklat språk.

Räknas jag som svensk?

Jag skulle svara nej, du har inte tillräckligt stark anknytning till Sverige.
Citera
2009-04-15, 02:42
Medlem
TranceFormers avatar
Citat:
Vet inte, men om du vill ha ett ärligt svar så kan jag tänka mig gå på lumpen eller bli polis t.ex.
Jag själv tycker att det är synd när jag läser på tidningar att nåt negativt har hänt för Sverige eller det svenska folket, och blir glad när nåt positivt händer.
Utmärkt start.
Jag hoppas att du efter några år kan göra en mer detaljerad och omfattande svar.
Citera
2009-04-15, 02:44
Medlem
DainBramageds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nr19UtanBanan
För mig är en svensk en person som är född i Sverige. Inget fel i att inte vara det men så känner jag.. Egentligen tycker jag inte att svaret spelar så stor roll överhuvudtaget, då svensk absolut inte betyder bättre på något vis.

Tack för ditt svar!

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Om du beter dig som en invandrare så skulle jag betrakta dig som en invandrare. Beter du sig som en svensk, och även identifierar dig som en svensk, så skulle jag se dig som en svensk. Du har ju ändå en hel del svenska gener i dig.

Det är alltid lite knepigt med blandningar. Blir ju extra knepigt om du inte heller bott i Sverige utan i ett annat land.

Fast lite ovanligt att din pappa är svensk och din mamma arab, samt att du bott i ett arabland (?) i så många år? Det tillhör ovanligheterna...

Tack för ditt svar.

Det är faktiskt ovanligt, och det är jobbigt, ibland så känner man sig hemlöss och tillhör ingen kultur, och samtidigt så känner man inte sig välkommen bland de andra kulturer.

Citat:
Ursprungligen postat av Clayson
Finns män även i Sverige med dålig självkänsla.

Det har inget med saken och göra, skärp dig nu.

Citat:
Ursprungligen postat av ........
Precis det jag tycker. Jag ser inte heller det som något speciellt. Skulle jag flytta till USA och bli medborgare där skulle jag kalla mig Amerikan.

Det har jag märkt också, det är lättare att folk räknar dig som en Amerikan än en Svensk.

Citat:
Ursprungligen postat av Golliwogg
Din svenska är ju helt defekt vilket inte direkt gynnar din svenskhet.

Så om jag blir Godkänt på Svenska B då räknas jag som svensk enligt dig?
Citera
2009-04-15, 02:46
Medlem
DainBramageds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TranceFormer
Utmärkt start.
Jag hoppas att du efter några år kan göra en mer detaljerad och omfattande svar.

Det var ett ärligt svar, vill inte överdriva i mitt svar, men jag känner att Sverige är mitt hemland.

Hur känner du då?
Citera
2009-04-15, 02:46
Medlem
DainBramageds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskaparen
Jag skulle svara nej, du har inte tillräckligt stark anknytning till Sverige.

Tack för ditt svar.
Citera
2009-04-15, 02:47
Medlem
Citat:
Tack för svaret!

I själva beteendet, vad är det som gör att man är svensk och vad gör att man inte är svensk.

Nu är det snart läggdags, så jag kan ge ett exempel:
Säg att du får din vilja fram gentemot någon annan genom att bete dig jävligt aggressivt och ohövligt, men du ser det som om att du ha vunnit.
I själva verket så har du förlorat för den nu föraktar den andra personen dig.
Det sammanfattar ett ganska osvenskt beteende, eller snarare en mentalitet.

Hela den här biten om att hålla kvinnor kort och att dom bevarar familjens heder hit och dit, det går bort, likaså att anta att en lättklädd brud = Hora, vafan du behöver inte gilla det, men håll hor snacket för dig själv om du vill bli accepterad av svenskar.

Fan jag kommer inte på några mer bra exempel, ta bara det bästa av att vara Svensk och behåll det positiva med att vara invandrare, så ska du se att det ordnar sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in