2009-04-15, 00:32
Medlem
Vad jag talar om är såklart alla fundementalister där ute. Alla trångsynta, konservativa, envisa KD-gubbar som tror de har rätt i allt. Så om det finns några ensamma personer där ute som håller Bibeln, Koranen eller Mormons bok som en sköld mot alla argument i hela världen - lyssna noga nu. Gud finns inte. Allah finns inte. Alla gudar är människans sätt att tillfredställa frågan "varför?" Vi är en sökande art och även om Big Bang förklarar "hur", så vet vi ändå inte "varför".

Jag tycker det är bra att ha en religion. Jag tycker nästan att jag själv är lite dum i huvudet som inte har det. Men när man börjar ta allting bokstavligt i en bok som skrev 2000 år sedan (bibeln, om den hinten inte räckte), så kan den vara jävligt farlig. Varför hamnar jag i helvetet om jag inte accepterar Jesus som min frälsare? Om jag lever mitt liv som en glad prick och aldrig skadar än annan människa med flit. Om jag är en god medmänniska och respekterar alla, vafan ska jag brinna i helvetet då för att jag inte trodde på någon skäggig gubbe upp i det blå? Det verkar jävligt själviskt av Gud.

Och vad fan är skillnaden mellan de stora religionerna; Hinduism, Islam, Kristendomen och Buddhismen? Alla har ju samma grundbudskap. Var vänlig. Sen är det bara vi människor med fucked up människosyn och olika fetisher som gör att man lägger in några andra regler i religionerna. Sådana normer eller regler som får människor att hitta kryphål i religionen och göra dåliga saker.

Svara gärna tillbaka och börja argumentera/debattera emot mina åsikter!!
Citera
2009-04-15, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mouffe
Vad jag talar om är såklart alla fundementalister där ute. Alla trångsynta, konservativa, envisa KD-gubbar som tror de har rätt i allt. Så om det finns några ensamma personer där ute som håller Bibeln, Koranen eller Mormons bok som en sköld mot alla argument i hela världen - lyssna noga nu. Gud finns inte. Allah finns inte. Alla gudar är människans sätt att tillfredställa frågan "varför?" Vi är en sökande art och även om Big Bang förklarar "hur", så vet vi ändå inte "varför".

Jag tycker det är bra att ha en religion. Jag tycker nästan att jag själv är lite dum i huvudet som inte har det. Men när man börjar ta allting bokstavligt i en bok som skrev 2000 år sedan (bibeln, om den hinten inte räckte), så kan den vara jävligt farlig. Varför hamnar jag i helvetet om jag inte accepterar Jesus som min frälsare? Om jag lever mitt liv som en glad prick och aldrig skadar än annan människa med flit. Om jag är en god medmänniska och respekterar alla, vafan ska jag brinna i helvetet då för att jag inte trodde på någon skäggig gubbe upp i det blå? Det verkar jävligt själviskt av Gud.

Och vad fan är skillnaden mellan de stora religionerna; Hinduism, Islam, Kristendomen och Buddhismen? Alla har ju samma grundbudskap. Var vänlig. Sen är det bara vi människor med fucked up människosyn och olika fetisher som gör att man lägger in några andra regler i religionerna. Sådana normer eller regler som får människor att hitta kryphål i religionen och göra dåliga saker.

Svara gärna tillbaka och börja argumentera/debattera emot mina åsikter!!
Jag håller visserligen med om typ 97% av allt det du skrev, men du kan ju lika lite vara säker på att ingen gud existerar som de troende kan vara säkra. Gud-frågan kommer förmodligen gå att älta tills jorden går under, synd bara att så många människor kastar bort sina liv under tron att en bok och böner ska hjälpa dem att hitta lycka och glädje istället för att ta tag i sina liv och göra någonting istället! (-:
Citera
2009-04-15, 01:01
Medlem
ThePuppetMasters avatar
Citat:
Men när man börjar ta allting bokstavligt i en bok som skrev 2000 år sedan (bibeln, om den hinten inte räckte), så kan den vara jävligt farlig.

Bibeln började skrivas för 3500 år sedan ungefär, så den är lite äldre än 2000 år.
Citera
2009-04-15, 01:03
Medlem
Okej, fair enough. Men vad är syftet med att ha en religion? Jag skulle tippa på att det är för man vill ha svar på frågan "varför". Det stimulerar på ett sätt. I allafall för mig. Sen att lära sig alla viktiga Bibelpassagar verkar meningslöst. Varför kan man inte bara vara snäll hela livet och skita i att tro på någon fiktiv person uppe i det blå. Jag menar, varför ska han få credit för att vi människor skapar det vi gör?
Citera
2009-04-15, 01:03
Bannlyst
Bokstavstroende "fundamentalism" är det enda sanna, därför att Bibelns budskap är om syndernas förlåtelse, inte något flumigt välbefinnande som vissa flumkristna lär ut.

Låt mig citera: 1:a Korinterbrevet 15:12-19. Det Bibelordet är själva kärnan i det kristna budskapet tycker jag:

Citat:
12Men säg mig nu, eftersom ni tror vad vi predikar, nämligen att Kristus uppstod från de döda, varför säger en del av er att det inte finns någon uppståndelse?

13För om det inte finns någon uppståndelse från de döda, måste ju Kristus fortfarande vara död.

14Och om han fortfarande är död, är allt det vi predikat meningslöst och er tro på Gud tom, värdelös och hopplös.

15Alla vi apostlar är i så fall lögnare, eftersom vi har sagt att Gud väckte upp Kristus från de döda.

16Om det inte finns någon uppståndelse, då är Kristus alltjämt död,

17och er tro är meningslös, och ni är fortfarande kvar i era synder.

18Om det är på det sättet har alla kristna som dött gått förlorade.

19Och om det bara har sitt värde i att vara kristen under livet här på jorden, så är vi de olyckligaste av alla varelser.
http://www.biblegateway.com/passage/?book_id=53&chapter=15&version=44
Citera
2009-04-15, 01:13
Medlem
Citat:
Okej, fair enough. Men vad är syftet med att ha en religion? Jag skulle tippa på att det är för man vill ha svar på frågan "varför". Det stimulerar på ett sätt. I allafall för mig. Sen att lära sig alla viktiga Bibelpassagar verkar meningslöst. Varför kan man inte bara vara snäll hela livet och skita i att tro på någon fiktiv person uppe i det blå. Jag menar, varför ska han få credit för att vi människor skapar det vi gör?
Du har rätt, med all sannolikhet. Gud-figuren är ju ett substitut för något konkret man saknar, det kan vara vad som helst, vad man än fantiserar om att behöva kan man be 'Gud' om det så känns ens önskan hörd. Men ja, frågan 'varför' känns väl som prio ett, synd att vi inte hade filmkameror i HD-kvalitet för några tusen år sedan, då hade man varken behövt Gud eller frågan varför (-:
Citera
2009-04-15, 02:29
Medlem
Citat:
För utan gud är vi ingenting och skulle inte ens finnas, så förstår att vissa vill vara tacksamma för det dom har fått, vi vill inte bara leva för att jag materiella saker och bli stor i denna världen, Jesus sade ''det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för den rike att komma in i guds rike'', och ''Vad skall det tjäna för en man att äga hela världen till bekostnad av hans själ?'' Gud vill att vi ska söka honom genom sonen och tro på honnom alltid, den som söker den finner, dom som dyrkar denna värld kan aldrig känna guds närvaro och förstå den absolut underbara storheten och sanningen i det
Citera
2009-04-15, 09:30
Medlem
Govvens avatar
Blir generellt skeptisk när man drar upp fundamentalist-begreppet. Vad åsyftar du på i detta fall? Personer som tror på vad som står i Bibeln/Koranen/Veda-skrifterna? Personer som låter sitt liv påverkas av som står i sin heliga skrift? Personer som tar vissa passager i dessa skrifter bokstavligt? Ja, isåfall är jag väl en fundamentalist. Dock ser jag mig varken som trångsynt eller konservativ och jag röstar inte på KD.

Som du säger förklarar religioner generellt mer på frågan "varför?" än "hur?". Så jag ser det som att religioner finns där för att besvara de frågor som vetenskap aldrig kan besvara.

På frågan varför du kommer att hamna i helvetet även om du är en god människa? Jag kan försöka besvara detta med en liten liknelse:
Hela mänskligheten ligger i havet. Land kan inte ses i någon riktning och läget känns väldigt hopplöst. Men helt plötsligt kommer ett stort fartyg och kastar ut livbojar till var och en. Dock landar inte livbojarna på människorna, utan en liten bit bredvid så att varje individ måste sträcka sig för att få tag i en. Vissa sträcker med glädje på sig för att nå denna källa till räddning, medan andra beklagar sig att de måste röra på sig för att bli räddade.

Är det det då livbojskastaren som ska anklagas för att visa blir kvar i vattnen?
Om du inte förstod vad sakerna i liknelsen ska represntera:

Denna liknelse kanske blev lite rörig, men det var så bra jag kunde såhär på morgonkvisten
Citera
2009-04-15, 10:29
Medlem
flygande mattans avatar
Mouffe

Citat:
Vet inte vad du lägger för värdering i fundamentalist, men för mig är det någon som håller sig till det grundläggande. För mig som muslim är det, när det gäller religionen, är det att utgår från Koranen och Sunnah. Ur en annan aspekt är det som en god medborgare i samhället att lyda och respektera de lagar och regler som är till för allas bästa.

Den som inte vill ha svar på frågor som 'varför' har ju valt sin väg att den typen av frågor är ointressanta. Medan de som ställer såna frågor och söker och finner svaren, kommer att säga att visst finns Skaparen av universum.

Citat:
Jag tycker det är bra att ha en religion...
Varför tycker du verkar bra med religion, om du tycker att det är dumt att söka svar till 'varför'?

Citat:
Jag tror också det många gånger handlar om att söka efter ett meningsfullt liv. Många upptäcker på vägen att materialismen och endast tillfredsställandet av begär och nycker inte ger så mycket i det långa loppet. Man söker efter något mer beständigt och livsgivande.

Att människor gör dåliga saker beror snarare på läggning och omständigheter i vissa fall. Det kan man knappast skylla religionen för, utan man måste våga lägga ansvaret på den enskilda människan.
Citera
2009-04-15, 10:56
Medlem
Citat:

Citat:
Och vad fan är skillnaden mellan de stora religionerna; Hinduism, Islam, Kristendomen och Buddhismen? Alla har ju samma grundbudskap. Var vänlig.

Precis som du nämner är grundbudskapet i de olika religionerna detsamma, nämligen kärlksbudskapet, som du nämde det "var vänlig". Däremot blir det väldigt konstigt att följa en bok som skrevs för över 2000 år sedan. Detta eftersom samhället har utvecklats.

Jag tror att det finns en Gud och att denne Gud har sänt ner sina "profeter" för att vägleda oss människor i olika tider. Han har gjort det med jämna mellanrum i historien för att påminna oss om de moraliska lagar och regler som bör finnas i samhället. Därmed sagt att alla profeter som uppenbarat de olika världsreligionerna härstammar från Gud. Den kraft eller det väsen vi människor aldrig till fullo kommer att förstå.
Citera
2009-04-15, 12:34
Medlem
[quote=flygande mattan]Mouffe

.
Varför tycker du verkar bra med religion, om du tycker att det är dumt att söka svar till 'varför'?

Jag tycker som sagt att det är bra med religion och tycker att jag själv är nästan lite dum i huve som inte har det. Men det jag menar är att religion är något man ska ta som en nypa salt, om du förstår vad jag menar? Jag tycker det är oerhört dumt att följa en bok, bokstavligt, som är skriven för ca 2000 år sedan, whatever, länge sen, som då dessa fundamentalister gör, anser jag.
Citera
2009-04-15, 17:26
Medlem
flygande mattans avatar
Mouffe

Citat:
Jag tycker som sagt att det är bra med religion och tycker att jag själv är nästan lite dum i huve som inte har det. Men det jag menar är att religion är något man ska ta som en nypa salt, om du förstår vad jag menar? Jag tycker det är oerhört dumt att följa en bok, bokstavligt, som är skriven för ca 2000 år sedan, whatever, länge sen, som då dessa fundamentalister gör, anser jag.
Annars kan man se andlig utveckling precis som annan utveckling, det sker stegvis och när man är redo att ta till sig av lärandet går man vidare.

För att man tar till sig värderingar och ett sätt att leva 'enligt en gammal bok' som du uttrycker det, så innebär inte det att man samtidigt inte kan leva i nuet. Man implementerar de moraliska och etiska aspekterna som är en god utgångspunkt för att just kunna leva i nuet, på bästa möjliga sätt.

Det brukar vara inne att framlägga att man inte har frihet, inte kan leva i frihet osv om man följer en religion. Men det är faktiskt inte sant. Allas frihet är begränsade i någon mån eftersom ingen människa har total frihet att göra precis vad de vill och när de vill göra det, då man i så fall förr eller senare lär inkräkta på någon annans frihet om man gör det - så det är ett orimligt resonemang. Utan det handlar, som för de flesta andra, att leva enligt sunt förnuft och utifrån de värderingar man har. En del kallar det för frihetsberövande. Så att en del väljer att följa de goda värderingar och moral som framläggs och påbjuds av vår Skapare för att på så sätt försöka uppnå en livstillvaro på jorden som sker utifrån goda och harmoniska grunder för egen del såväl som i samspelet med andra, det borde väl andra se fördelen utav?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in