Jag tar studenten nu till sommaren, gick samhällslinjen, och har bestämt mig sedan tidigare att inte plugga vidare direkt nu till hösten, eftersom jag är relativt skoltrött nu och helst vill ta ledigt i åtminstone ett halvår efter sommaren. Jag är inte intresserad över att sätta mig bakom skolbänken igen, utan en KY-utbildning är nog det rätta för mig. Nu i kristider så är det ju inte helt fel att välja en utbildning som i det närmaste garanterar jobb efter avslutade studier. Saken är bara den, vad ska jag välja? Jag har varit inne på http://www.ky.se/, ky-guiden.se och jag tycker de här sidorna är rakt av dåliga på att rekommendera utbildningar. Jag blev inspirerad efter att ha varit inne på KY-guiden och läst om tågchaufför, transport intresserar mig, och tänkte att det kanske var värt att satsa på. Då visar det sig efter lite efterforskning att inga sådana utbildningar kommer att vara tillgängliga nästa år, på grund av finanskrisen. Väldigt roligt att få reda på.
Så det jag mest frågar om här är om ni kan rekommendera någon yrkesutbildning som enligt er subjektiva åsikt var intressant och framför allt rolig att gå, som helst kan ge jobb i framtiden med. Jag är mångintresserad och kan tänka mig de flesta praktiska utbildningar som finns, så för att kunna lättare välja bland alla utbildningar så hade det varit kul om ni efter erfarenhet eller på något annat sätt rekommenderar en specifik utbildning.
Om en sådan här tråd inte redan finns, så kan den för all del utvecklas i en allmän tips-tråd där förvirrade tonåringar kan fråga äldre och mer erfarna personer vilka KY-utbildningar som är att rekommendera. Jag har också varit inne på att jobba i Danmark eller Norge, så jobb som efterfrågas i något av dessa länder kan också vara värt att nämna.
Så det jag mest frågar om här är om ni kan rekommendera någon yrkesutbildning som enligt er subjektiva åsikt var intressant och framför allt rolig att gå, som helst kan ge jobb i framtiden med. Jag är mångintresserad och kan tänka mig de flesta praktiska utbildningar som finns, så för att kunna lättare välja bland alla utbildningar så hade det varit kul om ni efter erfarenhet eller på något annat sätt rekommenderar en specifik utbildning.
Om en sådan här tråd inte redan finns, så kan den för all del utvecklas i en allmän tips-tråd där förvirrade tonåringar kan fråga äldre och mer erfarna personer vilka KY-utbildningar som är att rekommendera. Jag har också varit inne på att jobba i Danmark eller Norge, så jobb som efterfrågas i något av dessa länder kan också vara värt att nämna.