2009-04-14, 21:03
Medlem
Har en kompis vars dator blev helt knas, den startades om och sen stog det bara operativsystem saknas. Har provat stoppa i en xp skiva och bootat via den, men utan resultat. Det är en asus f5n och har haft xp innan, från samma skiva. Har absolut ingen aning om vad som orsakade detta?

Tacksam för riktiga svar..
Citera
2009-04-14, 21:24
Medlem
Då har väl windows-operativet skadats så allvarligt så det enda som finns att göra är väl att rensa bort partiationen/skapa ny partiation/installera om windows på denna... har han lite vana av datorer så har han säkert sett till att ha sina viktiga dokument osv på en annan partiation på hdd'n? då finns de kvar efter en nyinstallation. Om han endast har en partiation så är blir filerna troligen överskrivna efter en ominstallation, så passa redan nu då på att skapa minst en till partiation (dela upp hårddisken i 2 delar eller fler) så att han in framtiden inte mister sina filer som han anser vara viktiga....

När sen windows funkar igen så styr om mina dokument, e-mail, mina bilder , favoriter till den nya partiationen. så ligger de säkra där utifall windows säckar igen. (se förklaring nedan hur du styr om mina dok osv)

Ett annat serario kan ju vara det att hårddisken helt gett upp... då ere bara till och köpa en ny, men det kostar ju inte många kronor visserligen

tips för att ändra plats på mina dok osv
starta kör (start/kör) skriv in reg edit sedan går du: HKEY_CURRENT_USER/Software/Microsoft/Windows/CurrentVersion/Explorer/ och markera mappen User Shell Folders
Till höger ser du sökvägarna till mina dokument osv...
ursprungligen står det: %USERPROFILE%\... osv
sätt istället in vägen till din nya partiation där du skapat en ny mapp för varje kategori dvs "personal", där skriver du D:\Mina Dokument
När du ändrat vad du vill ha ändrat så stäng registereditron och starta om datorn... Nu ligger mina dokument och mina bilder mm på den "säkra partiationen" vid ett till systemhaveri
Citera
2009-04-14, 21:32
Medlem
Ja, men det är just det att han inte ens kommer in på datorn. -.-
Citera
2009-04-15, 02:55
Medlem
hmmm... gå in i setup (tryck del under uppstarten av datorn), och se till att den börjar med att boota skivan i första hand... dvs i boot-sequense
DVD-rom i första hand och sen HDD i andra hand
sen startar du om datorn med xp-skivan i dvd'n
sen när det dyker upp "tryck på en knapp för att starta från skivan" så gör du det..
sen efter en stund är du inne i installationsläget... där väljer du att installera windows xp... sen raderar du alla partiationerna (finns antagligen bara en?)... sen skapar du minst två nya partiationer... (dela upp hårddisken i tex två lika stora partiationer.)
och sen väljer du att installera xp på partiationen C...
välj snabbformattering ntsf snabb så går det snabbare med formatteringen...
sen installeras xp och du får ange licenskod mm
efter ca 40min ska ni ha en ny fräsh xp installerad på datorn!
sen är det bara att guida om mina dok mm till den andra partiationen (: D)
funkar inte detta så har nog hårddisken eller moderkort eller vad som helst gett upp...?
Senast redigerad av flashbacknicke 2009-04-15 kl. 02:57.
Citera
2009-04-15, 08:48
Medlem
israeli777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EOS2k9
Ja, men det är just det att han inte ens kommer in på datorn. -.-

Sen kan han Testa TRK Rescue kit, väälidgt bra program, bootar, den delar den ut hela hårddisken i nätverket, Som du sen kan hämta med en annan dator =)

enkel, Linux
Citera
2009-04-15, 09:22
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacknicke
funkar inte detta så har nog hårddisken eller moderkort

Låter mer som HDD inte kan läsa in filerna.

Om TS har fler HDD så styr installationen dit.Detta kan ändras i efterhand om nu TS vill ha filsystemdisken på C:
Citera
2009-04-15, 09:52
Medlem
templers avatar
Krypterad?
Citera
2009-04-15, 10:04
Medlem
YouAgains avatar
NTLDR Saknas ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera