2009-04-14, 21:01
Medlem
Hej

Jag ville prova på ubuntu, så jag gjorde en partion från C: och installerade där. Ubuntu fungerade utmärkt men när jag väljer windows (xp) i menyn när man startar upp datorn så får jag felmeddelandet error 21: Selected disk does not exist.

Jag startade upp med xp-skivan för att försöka göra en recovery men det gick inte. Formaterade även partionen som Ubuntu låg på vilket såklart inte heller hjälpte. Såg även där att disken som xp ligger på hade blivid E: och min sekundära disk hade blivid C: någon som vet varför det har det blivit så?

Så vad jag undrar är om det överhuvudtaget finns någon möjlighet att komma in på windows utan att behöva formatera om?

Tacksam för svar
Citera
2009-04-14, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rothe
Hej

Jag ville prova på ubuntu, så jag gjorde en partion från C: och installerade där. Ubuntu fungerade utmärkt men när jag väljer windows (xp) i menyn när man startar upp datorn så får jag felmeddelandet error 21: Selected disk does not exist.

Jag startade upp med xp-skivan för att försöka göra en recovery men det gick inte. Formaterade även partionen som Ubuntu låg på vilket såklart inte heller hjälpte. Såg även där att disken som xp ligger på hade blivid E: och min sekundära disk hade blivid C: någon som vet varför det har det blivit så?

Så vad jag undrar är om det överhuvudtaget finns någon möjlighet att komma in på windows utan att behöva formatera om?

Tacksam för svar
Du kan testa att reparera grub (ominstallera det). Testa något i den här stilen: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=224351

Annars kan du posta din /boot/grub/menu.lst-fil här i forumet så kan någon ta en titt på det. Det är filen som håller "menyalternativen" i grub när du startar upp datorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in