2015-01-07, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuliaFleur
Min läkare har idag (efter två samtal) helt riktat in sig på att jag har bipolär sjukdom, vilket jag själv tvivlar mycket starkt på. Jag vet att jag är deprimerad, vilket jag i stort sett varit i flerá års tid med vissa perioder av hyfsad normalitet med lite deppighet i bakgrunden. Jag upplever inga kraftiga uppåtsvängningar, eller inga alls. Jag känner mig i grunden väldigt ledsen och ångestfylld, men vissa dagar är bättre, nästan på normalnivå.

Läkaren frågar dock samma frågor om och om igen och säger att mitt beteende (självskadebeteende när jag var yngre, depressioner, ångest och drogintag) oftast har en bipolaritet i grunden (eh så då är hyfsat många som tagit droger bipolära, eller?). sedan fortsätter han rada upp sådant som jag redan vet är symptom på bipolaritet och frågar om jag känt så som han beskriver.Nej det har jag inte.

Det är inte så att jag motsätter mig en diagnos om den nu känns som den stämmer, men jag tror bara inte att jag har den här diagnosen. Och hans samtal känns inte som en grund till en diagnos, han har träffat mig sammanlagt 1.5 timmar och har ingen psykiatrisk historia, journaler och andra läkare att döma efter förutom det att min förra läkare sagt att jag haft många intressen som jag går upp mycket i under perioder. Men är det verkligen ett sjukdomstecken?

Jag känner mig riktigt förbannad på honom. Tror verkligen att han är ute och cyklar, knappast att det handlar om att jag saknar sjukdomsinsikt.

Ändå har läkaren skrivit ut medicin som ges mot bipolär sjukdom....

Jag tror heller inte att du har bipolär. Dina symptom tyder mer på emotionell instabil personlighetsstörning(borderline) Men eftersom du inte kan bli sjukskriven på den diagnosen så vill läkaren vara snäll mot dig och ge dig bipolärdiagnos istället som du kan bli sjukskriven på. Det är vanligt att manliga läkare gör detta mot kvinnliga patienter.
Senast redigerad av Saundra 2015-01-07 kl. 02:17.
Citera
2015-01-07, 09:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
Jag tror heller inte att du har bipolär. Dina symptom tyder mer på emotionell instabil personlighetsstörning(borderline) Men eftersom du inte kan bli sjukskriven på den diagnosen så vill läkaren vara snäll mot dig och ge dig bipolärdiagnos istället som du kan bli sjukskriven på. Det är vanligt att manliga läkare gör detta mot kvinnliga patienter.

Nej, inte borderline.
Heller inte bipolär.

Den där läkaren (otroligt gammal tråd f.ö.) var expert på just bipolär sjukdom och kanske helst ville sätta det som diagnos på alla.

Depression kan man väl så klart sjukskriva för annars. Hade varit rimligt då också.
Citera
2015-01-07, 09:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hur har det gått här då? Blev det lyckligt slut på detta?

Nej, det finns inte lyckliga slut i den verkliga världen, men diagnoser fick jag.

add

Men tror ärligt talat att det största problemet var att jag precis hade slutat med heroin.
Senast redigerad av JuliaFleur 2015-01-07 kl. 09:59.
Citera
2015-01-07, 12:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nej, det finns inte lyckliga slut i den verkliga världen, men diagnoser fick jag.

add

Men tror ärligt talat att det största problemet var att jag precis hade slutat med heroin.

(Good for you!)
Citera
2015-01-07, 13:31
Medlem
Underdarks avatar
Känner igen mig en hel del i vad TS skriver.

Har man varit inne i psykiatrisvängen en längre tid och då olika läkare/psykologer sagt olika saker och stämplat en på olika sätt, så blir det väldigt lätt att man tvivlar på ens aktuella diagnoser.
Jag fick exempelvis en Asbergerdiagnos när jag var liten, något som alla läkare har avfärdat som rena dumheter i vuxen ålder
Citera
2015-01-14, 19:57
Medlem
tryffs avatar
Jag tror inte heller du är bipolär. Det har blivit den nya slaskdiagnosen...alla är numer bipolära (sen de hittade på typ 2-5). Jag vet psykriatiker och psykologer på psyk här i staden som skrattar åt sina kolleger för de sätter bipolär på alla.
Citera
2015-01-17, 08:43
Medlem
Citat:
Nej, inte borderline.
Heller inte bipolär.

Och vad tror du dessa symptom du visade upp betyder? (självskadebeteende när jag var yngre, depressioner, ångest och drogintag) ??
Inte är det bipoläritet iaf. Dessa symptom är typiska för borderline

Citat:
Den där läkaren (otroligt gammal tråd f.ö.) var expert på just bipolär sjukdom och kanske helst ville sätta det som diagnos på alla.

Nej, han satte den diagnosen för att vara snäll mot dig så att du ska kunna vara sjukskriven och få mer hjälp. Hade du haft en borderlinediagnos hade du blivit hatad inom psykiatrin och ej heller fått någon hjälp ifrån samhället, du hade fått en enkel biljett till Arbetsförmedlingen och försörja dig själv. Den mest hatade diagnosen hos läkare är borderliners

Citat:
Depression kan man väl så klart sjukskriva för annars. Hade varit rimligt då också.

haha, ja lycka till med det. Försäkringskassan drar in din ersättning efter 3 månader oavsett om du vill det eller inte med den diagnosen.
Senast redigerad av Saundra 2015-01-17 kl. 08:51.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in