Citat:
Ursprungligen postat av JuliaFleur
Problemet är att just de där bra sekvenserna har jag knappt. Visst jag går upp i intressen, men inte på ett onormalt sätt. Isåfall skulle ju större delen av världens befolkning vara bipolära, om det bara krävs starka intressen och att man inte mår bra i perioder. Man måste ju se till mer än bara symptom, livssituation borde vara obligatoriskt att fråga om också. Det är läskigt att det inte är det. Tänk om det går hyfsat bra i livet och man fått ett nytt jobb etc, och så är ens partner otrogen. Då får man ju en svacka, men är det verkligen ett skov av bipolarititet då? Om barnen Fritzl kommer in och mår dåligt i perioder då de blir äldre, är de då automatiskt bipolära? Ok jag hade inte samma uppväxt som barnen Fritzl, men jag hade en uppväxt som var långt ifrån normal, och hur klyschigt det än låter så påverkar det faktiskt. Sedan tror jag inte på att ställa hafsiga diagnoser på två samtal.
I vilket fall känns hela grejen med att medicinera och skicka hem mig i flera månader väldigt konstig. Det känns som de inte har tid mer än att de har en plan.
I början är
diagnosen en hypotes som pekar på att du kan ha depressiva skov och hypomana perioder.
Han vill behandla det depressiva,är väl det du sökt hjälp för?
Diagnosen tar längre tid att ställa flera besök den är
inte viktig just nu
förändrar inte ditt mående ,medicinen gör det.
Fundera på vad han egentligen sa till dig beträffande Lamotrigin.
Kan det vara så att han skriver en kallelse med tid inom kort en framtid?
Hans ordination står på förpackningen HUR du ska ta medicinen.Du börjar med en låg dos som trappas upp sakta för undvika biverkningar.
Det är
inte konstigt att det tar TID innan du behöver träffa honom igen.Undertiden kanske du har en samtalskontakt?
Du har perioder när DU mår bra ,intressen etc. livet flyter på .
Är det inte jobbigt att det avbryts i perioder du inte har kontroll?
Gör dig själv en björntjänst behandla det
du lider av.
Hade jag inte provat Lamotrigin skulle jag inte rekomendera det.
Jag fick svåra biverkningar (fys)kan inte äta den men upplevt det psykiska,
den är bra.
Hoppas att min läkare låter mig prova den igen ,jag vill ha det som är bra.
Strunta i diagnosen i dagsläget kommer inte göra ditt liv sämre ,en sak som är säker.Behandla det du tycker är dåligt och diskutera med läkaren hur han tänker gällande diagnosen. Förmodligen bipolär II som han tänkt.Läs om det på nätet finns mycket info.Granska dig själv kritiskt.
Jag pendlar mellan I och II ibland är mina uppåt skov starkare än hypomani men inte så starka så det behövs sjukhusvård.Det är långt ifrån alla som fattar att jag är manisk(vet inte vad det är)