kavla ut degen, strö kanel socker och diverse fyllning.. Vik degen på mitten och skär sedan 1 cm breda längder..
Snurra dessa så den tvinnas (ena ändan åt höger och andra åt vänster så den blir som en serpentin)
Knyt sedan en knut av din serpentin och stoppa ändarna inunder själva bullen... Voila...
Kanske ska man skära upp den en gång till i mitten för att få mer mönster...
Det är väl bättre att du skriver ut receptet i tråden så att man slipper gå in på länkar och krångla? Dessutom är reklam för sina egna bloggar/hemsidor och sånt inte så värst uppskattat.
Det är väl bättre att du skriver ut receptet i tråden så att man slipper gå in på länkar och krångla? Dessutom är reklam för sina egna bloggar/hemsidor och sånt inte så värst uppskattat.
Imorgon fyller min farmor år och då är det självklart att jag ska baka bullar till henne och hela kalaset! Men inte vilka bullar som helst, utan mina saftiga och egenkomponerande äppelbullar. Nedan följer ett recept och förklaring över mina val av råvaror, både för smak och konsistens.
Magnus äppelbullar (ca 30st)
50 g färskjäst (söta degar)
5 dl mellanmjölk (ekologisk!)
13+1 dl vetemjöl (sikta vid behov)
100 g äkta svenskt smör (mikra 10 sekunder om den är kall)
1 dl strösocker
1 tsk salt
1 tsk finmalen kardemumma
Blanda allt till en klibbig deg, de mer intelligenta människorna börjar med att värma mjölken till fingervarmt för att sedan blanda det med den fantastiska produkten jäst (bli inte full nu!), men hur man späder ut den med mjölken på det mest effektiva sett får ni klura ut själv. Avsluta alltid med mjölet (finsmakarna får gärna sikta det också). Detta kommande moment är väldigt viktigt! Degen ska bara få så pass mycket mjöl så att den har en möjlighet att lossna från bunken, den ska absolut inte vara blank, fortfarande mycket klibbig! Väldigt viktigt för att få det bästa resultatet.
Låt den götta till sig i ca 30 min, varmare än rumstemperatur = kortare tid och vice versa. Om man är hurtig av sig nu kan man börja med fyllningen, recept följer!
200 g äkta svenskt smör (mikra 11 sekunder om den är kall)
1 dl strösocker
1-2 röda äpplen (beroende på storlek)
2-3 msk finmalen kanel (smaka fram)
1 pekfinger mandelmassa
3 msk maizena
Blanda allt!! maizenamjölet är till för att binda äpplet (som är skalat och finrivet) och dess vätska, det gör inget om fyllningen e lite rinnig då de gör bullen saftigare, men de får inte vara så man kan plaska i det. Kanel och äpple funkar alltid i desserter och mandelmassan (som är finrivet) tog jag för även de gör bullen saftig men ger en väldigt trevlig nötig smak.
Så efter du har delat degen på två och kavlat ut den i cm tjock rektangel i lagom storlek drar du över fyllningen å rullar ihop. Sedan om man vill kan man skära ut cylindern i flera små, de blir både lättare att äta och ser bättre ut... tar inte lika lång tid i ugnen heller. Så om du gör detta skär de i lika stora bitar, snälla, annars förstörs hela perfektionismen med ugnstid och allt... det blir helt enkelt inte lika bra. När de fina bullarna ligger på plåten, låt de vara kvar där i en halvtimme, de mår bra av det.
Nu kommer ett viktigt moment och det är att pensla dem med ägg och strö florsocker ovanpå. Börja med att blanda 1-2 ägg med en skvätt vatten (för slätare och bättre resultat) och pensla sedan rikligt ovanpå för att sedan toppa med mycket pärlsocker. Min tanke är att ju mer ägg och pärlsocker man har ovanpå, desto mer vätska och och kärlek stannar kvar! Kasta in i ugnen på 250 grader tills de fått precis den färg du vill ha, ca 8 minuter. Nu skriver jag ugnstemperaturen sist, för jag hoppas du inte börjat baka innan du har läst hela receptet?! Ajabaja!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!