2009-04-14, 15:15
Medlem
merlin2s avatar
nu vet jag inte om detta ska vara på juridik-avd eller inte, en snäll mod får då flytta den.

igår så satt jag och slösurfade lite från min ipod touch och märkte en ny öppen dlink router, tänkte kolla om den verkligen var öppen och det var den. gick in i routern och kollade runt och märkte att säkerheten var lika med noll, ökade upp säkerheten, rensade loggen och gick ut, gjorde inget annat, (och nej, jag la inte till ett lösen för dem son undrar)

vad har jag nu gjort mig skyldig till enligt juridisk mening, jag vet intrång men vad mer, jag gjorde inget mer än att öka säkerheten.
Senast redigerad av merlin2 2009-04-14 kl. 15:51.
Citera
2009-04-14, 15:24
Medlem
mentozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merlin2
nu vet jag inte om detta ska vara på juridik-avd eller inte, en snäll mod får då flytta den.

igår så satt jag och slösurfade lite från min ipod touch och märkte en ny öppen dlink router, tänkte kolla om den verkligen var öppen och det var den. gick in i routern och kollade runt och märkte att säkerheten var lika med noll, ökade upp säkerheten, rensade loggen och gick ut, gjorde inget annat, (och nej, jag la inte till ett lösen för dem son undrar)

vad har jag nu gjort mig skyldig till enligt juridisk mening, jag vet intrång men vad mer, jag gjorde inget men än att ökade säkerheten.

Går man in på en öppen router så räknas väl inte det som intrång.
Citera
2009-04-14, 15:29
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mentoz

Jo.
Citera
2009-04-14, 15:37
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mentoz

Så om en bil har dörren öppen ocn nycklarna sitter i, är det bara att köra iväg då?
Citera
2009-04-14, 20:14
Moderator
MondoBizarros avatar
ÖDOI -> Juridik
/Mod
Citera
2009-04-14, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merlin2

vad har jag nu gjort mig skyldig till enligt juridisk mening, jag vet intrång men vad mer, jag gjorde inget mer än att öka säkerheten.

att använda och titta i en öppen router är inte olagligt, däremot och ändra innehåll och radera loggar.

skulle kunna tänka mig följande tilllämpning:
9 c § Den som i annat fall än som sägs i 8 och 9 §§ olovligen bereder sig tillgång till en uppgift som är avsedd för automatiserad behandling eller olovligen ändrar, utplånar, blockerar eller i register för in en sådan uppgift döms för dataintrång till böter eller fängelse i högst två år. Detsamma gäller den som olovligen genom någon annan liknande åtgärd allvarligt stör eller hindrar användningen av en sådan uppgift.

Eftersom en logg är automatiserad behandling så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in