• 4
  • 5
2009-04-14, 22:34
Medlem
En av anledningar var väl just som medicin mot olika sjukdomar, såsom egyptierna använde till exempel både cannabis (mot lindrigare smärtor samt vissa sjukdomar om jag inte minns fel) och opium som smärtlindring, grekerna tog även lärdom av egyptierna och förbättrade läkekonsten till en viss grad.
Sen är det som sagt en väldigt svår fråga, skulle gissa på att det har mycket med nyfikenhet att göra och religion.
Precis såsom BankRobber skriver så har mycket hallucinogena ämnen används i tusentals år av både shamaner och andra religiösa människor bland annat i syfte att kontakta ande världen och få råd om saker och ting. Lycka till med skolarbetet.
Senast redigerad av Supergiant 2009-04-14 kl. 22:41.
Citera
2009-04-14, 22:40
Medlem
pokergudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supergiant
En av anledningar var väl just som medicin mot olika sjukdomar, såsom egyptierna använde till exempel både cannabis (mot lindrigare smärtor samt vissa sjukdomar om jag inte minns fel) och opium som smärtlindring, grekerna tog även lärdom av egyptierna och förbättrade läkekonsten till en viss grad.
Sen är det som sagt en väldigt svår fråga, precis såsom BankRobber skriver så har mycket hallucinogena ämnen används i tusentals år av både shamaner och andra religiösa människor bland annat i syfte att kontakta ande världen och få råd om saker och ting. Lycka till med skolarbetet.

Ok kul med lite historik, tack
Citera
2009-04-14, 22:49
Medlem
BankRobbers avatar
Här har du en otroligt intressant dokumentär i 9 delar om LSD. Där kan du hitta en del användbar fakta om en av våra mest mysteriska droger.

LSD - The Beyond Within

http://www.youtube.com/watch?v=Zzq_sBsjbAU
Citera
2009-04-15, 00:46
Medlem
Droger började jag väl med till en början för att det var spännande och intressant. Håller på för att förgylla mitt liv. Inte överdrivet, aldrig missbrukat någonting. Det är precis som att de flesta svenskar tar ett par glas då och då. (vilket jag iofs också gör)
Citera
2009-04-15, 07:37
Medlem
Tar nog nästan aldrig droger för att fly verkligheten (förutom benso då som jag tar ibland) utan tar det mest för att det är så jävla gött!

En sak jag inte fattar dock, ibland så hör man folk snacka om att någon börjat använda sig utav droger och så drar dem någon kommentar som "h*n tror bara att det är coolt". Alltså.. Vem fan knarkar för att det verkar coolt?
Citera
2009-04-15, 13:12
Medlem
pokergudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwarder
Tar nog nästan aldrig droger för att fly verkligheten (förutom benso då som jag tar ibland) utan tar det mest för att det är så jävla gött!

En sak jag inte fattar dock, ibland så hör man folk snacka om att någon börjat använda sig utav droger och så drar dem någon kommentar som "h*n tror bara att det är coolt". Alltså.. Vem fan knarkar för att det verkar coolt?

Generellt sett så är väl människor med väldigt dåligt självförtroende ofta kandidater till att börja med droger för att de är "coolt". Typ ungdomar som röker holk framför sina polare för att stå ut som "de tuffa" osv...

BankRobber - tackar för länken
Citera
2009-04-15, 14:12
Medlem
WalterSullivans avatar
Ett ord: Nyfikenhet
Citera
2009-04-15, 17:10
Medlem
danne016s avatar
För att man är nyfiken och sen för att det är skönt att slippa verkligheten ibland.
Citera
2009-04-15, 22:25
Bannlyst
Nyfiken, hatar alkohol, och ett alternativ till att spetsa till livet ibland.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in