2009-04-14, 10:56
Medlem
Hej,

betalar underhåll till min exsambo som bor med våra två barn. Är detta avdragsgillt i min deklaration. Det finns ju ingen dom och vårt avtal är endast muntligt.

Mvh,
Ray
Citera
2009-04-14, 10:59
Medlem
Micke666s avatar
Nej.
Citera
2009-04-14, 12:36
Medlem
Vad krävs för att det ska vara avdragsgillt?
Citera
2009-04-14, 12:39
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ray.Krebbs
Huvudregeln är ju att utgiften ska vara nödvändig för inkomsternas förvärvande. Ditt underhåll är en utgift som är helt frikopplad från förvärvandet av dina inkomster och därmed inte avdragsgill.
Citera
2009-04-14, 12:53
Medlem
FB05s avatar
Citat:
Hej,

betalar underhåll till min exsambo som bor med våra två barn. Är detta avdragsgillt i min deklaration. Det finns ju ingen dom och vårt avtal är endast muntligt.

Mvh,
Ray
Nej utgiften är inte avdragsgillt.

Citat:
Att det finns en lagstadgad underhållsplikt, dvs. att ni varit gifta samt att det finns en dom eller ett avtal som fastställer underhållsskyldigheten.
Citera
2009-04-14, 17:01
Medlem
BalleAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FB05
Att det finns en lagstadgad underhållsplikt, dvs. att ni varit gifta samt att det finns en dom eller ett avtal som fastställer underhållsskyldigheten.

Det blir i alla fall inte avdragsgillt.
Citera
2009-04-14, 17:12
Medlem
FB05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka

Jo, utbetalning av legal periodiskt understöd är avdragsgillt, mottagaren ska dock ta upp det som skattepliktigt inkomst.
Understöd som utbetalas till f.d. make genom dom eller avtal anses vara legal.
Senast redigerad av FB05 2009-04-14 kl. 17:17.
Citera
2009-04-15, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FB05
Jo, utbetalning av legal periodiskt understöd är avdragsgillt, mottagaren ska dock ta upp det som skattepliktigt inkomst.
Understöd som utbetalas till f.d. make genom dom eller avtal anses vara legal.

Precis, det är så som det står i skattebroschyren.

Vi var iof aldrig gifta. Spricker väl där antar jag. Men vi har ju ett muntligt avtal. Muntliga avtal är ju lika bindnade som skriftliga.
Citera
2009-04-15, 09:15
Medlem
Citat:
Precis, det är så som det står i skattebroschyren.

Vi var iof aldrig gifta. Spricker väl där antar jag. Men vi har ju ett muntligt avtal. Muntliga avtal är ju lika bindnade som skriftliga.

Vem förutom du ska försörja dina barn menar du?
Citera
2009-04-15, 09:24
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka
62 kap. 7 § inkomstskattelagen (1999:1229) är av en annan åsikt än du.
Citera
2009-04-15, 09:40
Medlem
Men nu fick jag lite huvudbry här.
Mitt ex betalar via försäkringskassan, 1273 kr i månaden, för vår son. Betyder det att han kan dra av den summan när han deklarerar? I så fall borde ju jag kunna dra av det också, eftersom båda föräldrarna ska bidra med lika mycket för barnets försörjning. Är hans avdragsgillt så borde ju mitt också vara det?
Citera
2009-04-15, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden-Muhammed
Vem förutom du ska försörja dina barn menar du?

Självklart jag. Jag bara undrar lite mer om avdragsmöjligheten i deklarationen. Det finns ju trotsallt en sådan ruta men då om man varit gift och det fastställts via dom och avtal. Jag undrar bara lite över skillnaden? Vad spelar det för roll om man varit gift? Och avtal, det har vi. Muntligt. Men dem gäller lika mycket som skriftliga. Om mitt ex skattar för mitt underhållsbidrag så förstår jag inte skillnaden.

Gör rätt för mig men självklart vill jag ha avdrag i deklarationen om jag har möjlighet till det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in