2009-04-15, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kioshi
Well, den en talföljden är oändlig åt ett håll och den andra är oändlig åt två håll och är således dubbelt så stor. Fick detta förklarat för mig på ett föredrag av en doktorand på SU. Hon nöjde sig med detta resonemanget.

Vet inte vad kardinalitetet aleph-noll är så vi spelar inte i samma liga, men måste ju tro på doktoranden.
Skrämmande. Hur lyckades hon få en doktorandplats?
Citera
2009-04-15, 22:00
Medlem
De är "likmäktiga", som man brukar säga, men om hon sade att de är olika stora så kan hon ha menat att den ena "går åt" snabbare än den andra när man jämför de båda oändligheterna, något man ser på mappningsfunktionen.

Annars är de naturligtvis likmäktiga, de naturliga talen är "lika många" som de hela talen som är "lika många" som de rationella.

Det känns ju osannolikt t.ex. att de rationella talen skulle vara lika många som de hela talen, då de intuitivt borde vara oändligt gånger fler! Men nu fungerar inte den definition vi använder av "lika många" så.

A har lika många element som B om vi kan para ihop varje element i A med ett element i B. Och det kan vi göra för t.ex. A = {0,1,2,3...} och B = {...-2,-1,0,1,2...}
Citera
2009-04-15, 22:25
Medlem
phunques avatar
Citat:
Well, den en talföljden är oändlig åt ett håll och den andra är oändlig åt två håll och är således dubbelt så stor. Fick detta förklarat för mig på ett föredrag av en doktorand på SU. Hon nöjde sig med detta resonemanget.

Vet inte vad kardinalitetet aleph-noll är så vi spelar inte i samma liga, men måste ju tro på doktoranden.
Du kan inget om matematik. Var vänlig posta inte mer. Tack på förhand,

phunque.
Citera
2009-04-15, 23:58
Medlem
Citat:

Ställ upp den andra talföljden såhär

0, 1, -1, 2, -2, osv osv. Du ser nu att talen kan numreras 0, 1 ,2 ,3, 4 osv osv (dvs -2 paras ihop med 4 tex).

Alltså är antalet tal i den "större" talföljden lika med antalet i den "mindre". Din doktorandkompis har fel.
Citera
2009-04-16, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phunque
Du kan inget om matematik. Var vänlig posta inte mer. Tack på förhand,

phunque.
Jag förstår inte varför du upprörs över Kioshi när det är doktorandens kunskaper som är det skrämmande här. Jag förstår inte hur man som doktorand kan göra ett sådant grovt fel. Nästan som att en doktorand i mekanik skulle tro att en sten faller snabbare än en fjäder i vakuum, eller som att Zlatan inte skulle veta vad offside är. Hade det varit utomlands skulle jag gissat på att personen har kontakter (en rik pappa), men sånt sker väl inte i Sverige...? Hur fungerar doktorandantagningarna där hemma?
Senast redigerad av Sigmund 2009-04-16 kl. 01:00.
Citera
2009-04-16, 00:56
Medlem
Misstänker att det bara är ett missförstånd av något slag. Det finns många olika sammanhang när det är helt rätt att säga att heltalstallinjen är dubbelt så lång som om den bara sträckte sig åt ena hållet, men dock är de lika stora om man bara betraktar de som mängder. Både heltalen och de naturliga talen innehåller ju en massa massa annan struktur, så i många sammanhang, är de mycket mer än bara mängder. Kioshi, är du säker på att doktoranden ordagrant sa att heltalen var dubbelt så många som de naturliga talen? I vilket fall, vad handlade föredraget i övrigt om? Det här är absolut ingen attack på dig av nåt slag, är bara nyfiken.
Citera
2009-04-16, 01:46
Medlem
Ja, jag tror inte att det är speciellt konstigt (av Kioshi) att inte känna till oändliga mängders kardinaltal, så det finns ingen anledning att vara nedlåtande när det gäller sådant.

Vad gäller doktoranden (som jag nu antar doktorerar i matematik) så kan det finnas flera förklaringar;
1) Missförstånd. Doktoranden menade kanske t.ex. att de intuitivt är dubbelt så stora. (Min favorit, den här gissar jag på)
2) Alternativ tolkning av "lika stora" - mängderna har ju lika stora kardinaltal, men om man ser på mappningsfunktionerna då man jämför dem så beter de sig ju olika, och är kanske inte lika stora enligt någon lite mer obskyr (och kanske också mer intuitiv) definition av "lika stor".
3) Doktoranden är sämst och känner inte till saker man ofta lär sig första eller andra kursen på universitetet. (Det här låter ofantligt osannolikt för mig, inte ens de sämsta doktoranderna är så här dåliga.)
Citera
2009-04-16, 08:59
Medlem
Det finns oändligt många olika bijektioner N -> N (= {1, 2, 3, ...}). Jag tycker alternativ 2 också ger dåliga vibbar då man i sådana fall skulle kunna prata om att N är olikt N, vilket bara är dumt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in