2009-04-15, 14:41
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M0rt4l1ty
En Oändlig talföljd är väl ändå Oändlig
Det är inte en talföljd, det är en decimalutveckling
Citera
2009-04-15, 16:34
Medlem
M0rt4l1tys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Det är inte en talföljd, det är en decimalutveckling
Som är oändlig?
Citera
2009-04-15, 16:36
Medlem
M0rt4l1tys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thoughtknot
Alla tal har ju oändlig decimalutveckling.
t.ex. 3,000... = 3 eller 5,5000... = 5,5
Det blir lite problematiskt om alla tal vore oändligt små, tycker inte du det också?
du kan lägga till ett oändligt antal nollor till ett tal, utan att förändra talet. men kan du lägga på en nolla i PI utan att förändra det?
det jag menar är att varje decimal i PI har ett värde - en nolla har det inte. du kan heller inte lägga till en decimal (med värde > 0) utan att förändra talet?
Senast redigerad av M0rt4l1ty 2009-04-15 kl. 16:38.
Citera
2009-04-15, 16:39
Medlem
Min mattelärare prata nånting om att oändligheten är ju alltid oändligheten men man kan låta olika tal gå olika fort mot oändligheten.

Alltså
x → ∞
2x > x

Därför att 2x kommer gå dubbelt så fort mot oändligheten. Stämmer detta?

Nu kan det mycket väl vara så att jag har fel och/eller att jag missuppfatta min lärare då jag inte kan så mycket om matematik.
Citera
2009-04-15, 17:11
Medlem
Citat:
du kan lägga till ett oändligt antal nollor till ett tal, utan att förändra talet. men kan du lägga på en nolla i PI utan att förändra det?
det jag menar är att varje decimal i PI har ett värde - en nolla har det inte. du kan heller inte lägga till en decimal (med värde > 0) utan att förändra talet?

Ja, okej, så du menar de med en oändlig decimalutveckling som inte består av enbart nollor, t.ex. pi, e, 1/11, 1/3 o.s.v.

Men hur kan du hävda att pi är oändligt stort/litet?
Pi är ju mycket större än t.ex. 1 (mer än 2 större) och otroligt mycket mindre än t.ex. 10 000, och 1 är ju inte oändligt litet och 10 000 är ju inte oändligt stort...

Att bland annat pi har en oändlig talföljd betyder ju inte att själva talets värde är oändligt.
Citera
2009-04-15, 17:54
Medlem
Dr.MadSciences avatar
Citat:

Osäker på vad du menar, så kommer med (edit) tre svar.

1) pi + 0.000... är fortfarande lika med pi.

2) Betraktar vi decimaltal så har exempelvis 1 även "oändligt med 0or", men vi skriver bara inte ut dem. Dvs 1=1.0000.... Av samma anledning som att du inte kan lägga till en 0a efter sista nollan i 1.000... kan du inte lägga till en 0a efter sista decimalen i pi. Varför? Därför att det inte finns en sista.

3) Du kan inte "klämma in" en etta i decimaldelen av exempelvis talet 0 = 0.000... utan att förändra talet. Men, du kan slänga in en i talet 0.111.... utan att förändra talet. Vad man kan lägga in beror på vilka tal som avses.
Senast redigerad av Dr.MadScience 2009-04-15 kl. 18:02.
Citera
2009-04-15, 18:32
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Som är oändlig?

niorna står efter 0, det betyder att dess värde begränsas till 0-1. Så den har inte ett oändligt värde
Citera
2009-04-15, 20:50
Medlem
Det finns olika stora oändligheter.

Förenklat kan man förklara det så här:
Ta alla naturliga tal (1,2,3...). Hur stor är den gruppen? Oändlig, eftersom vi alltid kan ta det tal vi har +1.
Ta nu alla heltal (...-3,-2,-1,0,1,2,3...). Hur stor den gruppen? Oändlig, eftersom vi fortfarande kan lägga på ett (ta bort ett).

Men den är dubbelt så stor som den första oändligheten eftersom den innehåller dubbelt så många tal!
Citera
2009-04-15, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kioshi
Det finns olika stora oändligheter.

Förenklat kan man förklara det så här:
Ta alla naturliga tal (1,2,3...). Hur stor är den gruppen? Oändlig, eftersom vi alltid kan ta det tal vi har +1.
Ta nu alla heltal (...-3,-2,-1,0,1,2,3...). Hur stor den gruppen? Oändlig, eftersom vi fortfarande kan lägga på ett (ta bort ett).

Men den är dubbelt så stor som den första oändligheten eftersom den innehåller dubbelt så många tal!

De är lika stora.
Citera
2009-04-15, 21:05
Medlem
Sorry, det är dem inte.
Citera
2009-04-15, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kioshi
Sorry, det är dem inte.

Va? Är de inte? Förklara närmare, tack, de har ju båda en kardinalitet aleph-noll, rimligtvis är de lika stora?
Citera
2009-04-15, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thoughtknot
Va? Är de inte? Förklara närmare, tack, de har ju båda en kardinalitet aleph-noll, rimligtvis är de lika stora?

Well, den en talföljden är oändlig åt ett håll och den andra är oändlig åt två håll och är således dubbelt så stor. Fick detta förklarat för mig på ett föredrag av en doktorand på SU. Hon nöjde sig med detta resonemanget.

Vet inte vad kardinalitetet aleph-noll är så vi spelar inte i samma liga, men måste ju tro på doktoranden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in