2011-04-26, 23:59
Medlem
Hkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clude
Artist: Tricky
Skiva: Maxinquaye
Genre: Trip-hop
Rekommenderade låtar: Alla
Beskrivning: Galet stark trip-hop från Englands musikaliska paradis (Bristol). Lyssna igenom skivan, den är helt underbar. För mig (som är relativt fast i elektronisk musik och ogillar hip-hop) är detta helt perfekt.

Tackar. Har du någon nedladdningslänk till albumet? Hittade bara albumet i dålig kvalité och jag har för dålig upload för att tanka på what.cd
Citera
2011-04-27, 13:29
Medlem
Bronx1979s avatar
Artist: Eight Dayz
Skiva: Every Day Is Like A New Beginning (1989)
Genre: Rock
Rekommenderad låt: What's so strange about me?

Sångaren i bandet, Claus Grabke, åkte bräda för Santa Cruz på åttiotalet.
Hittade låten tack vare det här klippet (Claus Grabke är en av de som åker på videon, den andre är legenden Christian Hosoi).
Vad låter detta som? Jag skulle likna soundet vid ett tidigt, mindre skramligt Sonic Youth.
Nu är jag född i mitten av åttiotalet, men denna låt i kombination med videon framkallar halvskumma minnen av saker som jag inte varit med om. Känns som om jag var där i US and A den varma sommardagen själv och kollade när de åkte.
Kolla gärna videon, som har låten i bakgrunden. Vilket tidsdokument!

http://www.youtube.com/watch?v=6p8fX...eature=related
Citera
2011-04-27, 19:31
Medlem
Artist: Synthetic Breed
Skiva: Catatonic
Genre: Metal
Rekommenderade låtar: Techno Sedation, Re-Occuring Thought Pattern, Negative Articulation
Beskrivning: Riktigt hårt band som behöver mer uppmärksamhet, kan inte riktigt säga så mycket mer.

Artist: The Arcane Order
Skiva: The Machinery of Oblivion
Genre: Metal
Rekommenderade låtar: In a Hail of Deadly Bullets, Infinite Ghost Anathema
Beskrivning: Riktigt skön musik med grymma solon gör dom här killarna, alldeles för lite folk lyssnar på det här bandet

Artist: Agalloch
Skiva: Ashes Against the Grain
Genre: Melodisk metal
Rekommenderade låtar: Fire Above, Ice Below, Limbs, Falling Snow, Not Unlike The Waves
Beskrivning: Otroligt vackert album som påminner väldigt mycket om den kalla vintern här i Sverige, väldigt lugnande musik. Perfekt om du bara ligger i sängen och vilar eller läser en bok.

Artist: Skitarg
Skiva: Skitarg
Genre: Clown metal (?) enligt dom själva
Rekommenderade låtar: Jag Bryter Nacken Av Din Häst, Kjell Is Here, Släck Ett Ljus
Beskrivning: Riktigt hård metal med unika låttexter, riktigt bra.
Dom planerar på att släppa ett nytt album till den första juni.
Senast redigerad av Blogge 2011-04-27 kl. 19:49.
Citera
2011-04-27, 20:26
Medlem
KasseBrazzs avatar
Kan någon tipsa om band liknande The White Stripes?
Citera
2011-04-28, 14:03
Medlem
Hkarns avatar
Artist: Kavinsky
Skivor: Teddy Boy, 1986 och Nightcall EP
Genre: Electro-House (essential)

Kavinskys tre släppta EP:s. Alla tre är sjukt bra. Låter lite som Danger.

Sample:

Kavinsky - Testarossa Autodrive
http://www.youtube.com/watch?v=SQSHg-SJXR8

Kavinsky - Nightcall
http://www.youtube.com/watch?v=7az3_-lvmNk

Download: Teddy Bear och 1986

http://www.mediafire.com/?bhh4i48ax9asa67 Nightcall EP V0.
Citera
2011-04-29, 20:35
Medlem
Artist: Randy
Album:The Human Atom Bombs
Genre: Punkrock

Göteborgsbandet Randys tveklöst bästa platta vilket också står för deras genombrott. Randy blandar sommardoftande punkrock med trallvänliga melodier och ett glatt humör. En delvis svensk motsvarighet till amerikanska punkarna Rancid, vilket inte säger lite om deras sound, atmosfär och utstrålning.

The Human Atom Bombs har tydliga kvalitetsmässiga upp- och nedgångar. Flera av låtarna känns aviga i kontrast och hastigt ihopslängda, medan andra är minnesvärda och fastnar direkt. Randy lånar rent genremässigt från flera sub-delar av punken, bland annat ska, hardcore och sneglar samtidigt tillbaka till punkrockens rötter i form av The Ramones och The Clash. En härlig uppskattning till legenderna, men samtidigt en fin representant för svensk punkrock på senare år. Låtar från skivan som är snäppet bättre än övriga är - utan inbördes ordning: If We Unite, The Human Atom Bomb, Proletarian Hop, Win Or Lose samt Freedom Song.
Citera
2011-04-30, 13:25
Medlem
Kayas avatar
Rising Appalachia är min senaste musikaliska upptäckt. Övervägande lugn och väldigt bra musik.

Låtar som rekommenderas är Scale down, Swoon och Save my soul.

Här är Scale down och Swoon på video för den nyfikne.

http://vimeo.com/9704845

http://www.youtube.com/watch?v=5mxCBWCarQE
Citera
2011-04-30, 18:22
Medlem
The-Johans avatar
Kan någon tipsa mig om bra metal låtar/band där dom sjunger på svenska?
Citera
2011-04-30, 18:48
Medlem
TheSubnaturals avatar
Artist: Anthrax
Album: Among the living
Genre: Thrash metal
3 bästa låtarna: Among the living, I am the law och caught in a mosh.

Helt enkelt för alla som gillar metal, speciellt thrash.
Citera
2011-04-30, 18:55
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av archeon
Artist: Alcest
Skiva: Souvenirs d'un autre Monde
Genre: Doom metal eller något liknande
Rekomenderade låtar: Alla
Beskrivning: Något speciellt helt enkelt. Låtarna är endast baserade på känslor. Magiskt.

Mycket glad att se att du tipsar om en av tidernas bästa skivor. Dock är det otroligt långt ifrån Doom metal. Shoegaze/post rock med små inslag av black metal är vad jag skulle kalla det.
Citera
2011-04-30, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johan

Skitarg, Vintersorg, LOK och Lillasyster är några bra band som sjunger på svenska
Citera
2011-04-30, 21:30
Medlem
Exteruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johan
Om de, strikt sett, är metal vet jag inte, men Abramis Brama är skitbra. Det är åt stoner metal/rock-hållet, med smak av 70-talet. Kolla in albumet Rubicon.

I övrigt så känner jag att jag måste rekommendera Imperial State Electric. Nicke Anderssons (The Hellacopters, Entombed) "nya" band. Det är svängig och glad rock med inspiration från alla möjliga håll, typ The Beatles, Kiss, etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in