2009-04-13, 20:30
Medlem
I den här tråden tänkte jag att vi som har vart på PL eller ska se PL live kan dela med sig av sina erfarenheter. Var man får biljetter, vad det kostar, bra att tänka på, och såklart hur det var!

Jag kan börja: Jag såg Chelsea - Bolton på Stamford Bridge den gångna helgen.

Jag tänkte försöka boka biljetterna via klubben, men hade tagit fel på vecka och när jag skulle boka var det utsålt. Jag fick vända mig till en i raden av andrahandsförsäljare, och åkte på ett påslag på ca 200%. Det var dyrt, platserna dåliga (tredje raden direkt bakom ena målet), men jag var där i alla fall. 130 pund fick jag betala för en biljett som egentligen kostade 44 pund. Nästa gång ska jag nog gå med i supporterklubben online och se om jag får billigare och bättre biljetter på så vis.

Intressant att notera: Bara sittplatser, men folk ställer sig upp hela tiden. Ställer sig en, ställer sig alla. För den egna hälsans skull ska man inte jubla om bortalaget gör mål. Inte ens Chelseafansen gillar Ballack, även när han gör mål (You're german and you're shite). Chelseas försvarsspel på höga bollar och fasta situationer var bedrövligt, om det funkar så här mot Pool till veckan kan det bli spännande.

Jag vågade inte ta med mig ordentlig kamera då jag var osäker på vad som gällde, och att bli nekad inträde var inte aktuellt.

Tips till dig som funderar på att åka: 1. Försök att köpa biljetter via officiella källor. Säkrare, billigare i längden och bättre platser. Var ute i god tid. 2. Det är lätt värt det, atmosfären på arenan gör hela entrébiljetten. 3. Om du kan, se favoritlaget. Det är kul att se storlagen, men det ökar känslan enormt att se det lag du håller på. Tyvärr för mig håller jag varken på Chelsea eller Bolton

Vad har ni för erfarenheter av att se PL live på plats? Dela med er av era tips!

Till mod: Detta kanske är mer resor, men jag tror ändå ämnet hör hemma i Fotboll.
Citera
2009-04-13, 21:40
Medlem
Var på Highbury 2002 och såg Arsenal-Ipswich, en match som Gunners vann med 2-0 efter två mål av Ljungberg. De enda platser vi kunde få var allra längst upp på North Bank. THOF var en jävligt kompakt arena så man kunde se bra ändå. Det var en underbar april dag i London och jag är så jävla glad att jag fick uppleva Arsenal på Highbury. Det lättaste sättet att skaffa biljetter är att gå med i Arsenal.se..
Citera
2009-04-13, 22:30
Medlem
Varit på st james park (Newcastle) riktigt go stämmning naturligtvis. Newcastle är ju kända för sin underbara arena och sina hängivna supportrar. Arenan ligger perfekt nära centrum.
Citera
2009-04-13, 22:50
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Ska till England och kolla fotboll i början av nästa säsong. Kommer nog främst kolla matcher i dom lägre divisionerna men jag ska iaf se Liverpool på Anfield. Jag har rätt ok med pengar så jag kommer åka dit och se till så jag får en biljett på ett eller annat sätt. Sånt brukar lösa sig. Man ska inte planera för mycket utan bara dra iväg
Citera
2009-04-13, 23:29
Medlem
Moon The Loons avatar
Om man vill uppleva stämmning skall man Inte gå på Arsenal eller Chelsea(Chelsea hade dock jävligt bra drag på 90-talet) utan gå på derbymatcher i lägre divisioner alt lag med bra bortafölje typ leeds, Man utd, Cardiff etc.
Citera
2009-04-14, 00:34
Medlem
Sett Newcastle spela mot Lillerström, City och Sunderland. Den första matchen var lite utav en besvikelse. Det var förvisso kul att uppleva en bortamatch men eftersom bortasektionen till stor del bestod av norrmän och svenskar var upplevelsen inte direkt något att skriva hem om. Eller jo förresten, Albert Luque briljerade ju...

City matchen var en riktig besvikelse. Första matchen jag såg på Saint James' Park. Den mediokra belgaren Mpenza gjorde matchens enda mål.
Det var dock kul att uppleva staden och framför allt marschen innan avspark från puben upp till arenan. SJP ligger högst upp på en kulle vilket gör det hela ofantligt mycket större än vad det är vid andra arenor. Vart man än vänder och vrider sig rör det sig ett massivt svartvitt hav av människor. Jag har nog aldrig skådat något liknande.

Sedan så var jag även och såg derbyt för några månader sen. Det var en härlig upplevelse men stämningen var inte på topp. Lokalinvånarna var vettskrämda för att förlora (vilket man iofs alltid är inför derbyn men denna gång hade det gått till överdrift). Stämningen innan matchen och bitvis under den var jäkla härlig.
Citera
2009-04-26, 13:55
Medlem
Henkshs avatar
West Ham

Någon som varit och sett West Ham på sistone? Jag ska dit om 2v och kolla West Ham - Liverpool...ska bli sjukt kul!!! Tips på bra pubar innan matchen? Vart går hemma och vart brukar bortafansen sitta?
Citera
2009-04-26, 21:40
Medlem
Har drygt 20 Chelseamatcher på kontot samt en handfull matcher från lägre divisioner.

Precis som TS skriver är det väldigt vettigt att gå med i lagens officiella supporterföreningar om man vill ha biljetter (medlemskap även i den svenska supporterföreningen är att rekommendera). Det är smidigare, säkrare och framför allt billigare. Kan inte låta bli åt le åt de turister man brukar träffa på flygplatsen/runtom i London/utanför arenan som har köpt biljetter för 2000-4000 kronor och undrar hur mycket man själv betalat. Deras miner när man säger 600 kronor (plus 250 kronor för medlemskap) är obetalbara.

Om TS var imponerad över stämningen mot Bolton skulle han ha varit på CL-matchen mot Liverpool efterföljande onsdag. Boltonmatchen var myrpiss i Mississippi jämfört med Liverpool då båda kortsidorna stod upp hela matchen och sångerna avlöste varandra konstant.

Annars anser jag att bortamatcherna är roligare än hemmamatcherna. Bortafansen brukar få stå upp hela matcherna medan hemmafansen ständigt hotas av stewards som tjatar om att de ska stänga av medlemskapet/säsongsbiljetten om de inte sätter sig ner. Som en följd av detta samt att det bara är hardcorefansen som åker på bortamatcher är det inte ovanligt att bortafansen sjunger ut hemmafansen. Dessutom är det alltid kul att komma till nya platser och uppleva nya städer och nya arenor.

Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Om man vill uppleva stämmning skall man Inte gå på Arsenal eller Chelsea(Chelsea hade dock jävligt bra drag på 90-talet) utan gå på derbymatcher i lägre divisioner alt lag med bra bortafölje typ leeds, Man utd, Cardiff etc.
Du menar att Chelsea inte har ett bortafölje? Visst, jag kan hålla med om att stämningen på Stamford Bridge ofta är död, förutom när det är stormatch (typ Liverpool i CL som jag skrev om), men på bortaplan har Chelsea utan tvivel support i toppklass.

Annars håller jag med om att det ofta är bättre stämning bortanför storlagens turistinvaderade hemmaarenor. Av Millwall har jag bara en erfarenhet. Det var hemmamatchen mot Huddersfield i höstas. 8000 på plats lät som 80 om man räknar bort de 500 Hudds-fansen som höll låda bakom ena målet. Blev väldigt besviken på Millwallfansen som jag hade trott skulle leverera mer än så. Hade nog varit skillnad om de hade mött Leeds, Southend eller något annat lag som kan liknas vid en rivalitet.
Senast redigerad av CeleryFC 2009-04-26 kl. 21:42.
Citera
2009-04-28, 22:29
Medlem
Hur är anfield? Liverpoolsupportrar?
Citera
2009-04-28, 23:23
Medlem
Axells avatar
Var på en PL match när jag var kring 1år. Arsenal var hemmalaget. Bortalaget vet jag inte.
Minns tyvär ingenting från detta vilket i sig inte är så konstigt men kanske är dags inom några år iallafall att se en till match live.
Citera
2009-04-29, 10:36
Medlem
Meanmachines avatar
Såg bla Arsenal-Aston Villa förra året, varken någon höjdarmatch eller stämning men mycket fin arena. Satt på arenans bättre platser, backklippan Senderos hängde en balja i eget mål. Såg även QPR krossa årets PL-lag Stoke samma helg där stämningen var bättre, då trodde man inte att Stoke skulle vara ett mittenlag i PL ett år senare. Loftus Road var mysig, låg vägg i vägg med skabbiga bostäder.
Citera
2009-05-12, 02:36
Medlem
Henkshs avatar
"Tryck" på en PL Match

Jag var i london i helgen och kollade på West Ham - Liverpool, förvånades mkt av att det sjöngs så lite och var allmänt dåligt "tryck". Ok att Hammers fick ett i baken efter bara några minuter men ändå. I ett sthlms derby så slutar inte klackarna sjunga helt bara för man får ett mål emot sig. Det var ändå fullsatt på läktarna och den genomsnittliga berusningsgraden var lite mer än godkännd promillehalt för kördugligt skick i sverige!! Och jag är oxå medveten om att biljettpriserna tyvärr skrämt iväg en del hardcore fans som inte längre har råd att gå och då får slipsjocke istället ta hans plats.

Som tur var så vann The Reds och har fortfarande en teoretisk chans till titeln...bara ManU snubblar på målsnöret...!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in