2011-05-07, 23:02
Medlem
stilltons avatar
ja, det kostar på att bli full... jästen specificeras oftast inte i gamla recept, men det har definitivt inget med bakterier att göra. mycket bakterier är snarare en anledning att tillsätta jäst snabbt och få igång jäsningen innan det blir problem med infektion.

fritt översatt och förkortat ur vinboken av Harry Edelman:

Liksom frukterna innehåller även blommorna fina bouquetämnen, som göra dem lämplig för vinberedning... //

för 10 liter vin erfodras:

A. starkvin. jästsort: sherry
3kg färska maskrosblommor
3kg socker
10L vatten
2g jästnärsalt

B. Rhen- och moselvin. jästsort: Rydesheimer eller berncastler

3kg färska maskrosblommor
2 kg socker
10 l vatten
2g jästnärsalt
3-5g vinsyra

blommorna skall vara färska och plockas omedelbart före tillredning. stjälkarna borttages, och även de gröna bladen så nogrannt som möjligt.
lägg blommorna i 7 liter kokande vatten. låt stå i 12-24 timmar medans vätskan kallnar.sila vätskan och blanda ihop med sockerlag beredd på 1 liter vatten och 1 kg socker.
tillsätt jäst.
koka sockerlag på resten och tillsätt efter 3 dagar.
2 månader senare i rumstemperatur har det normalt jäst klart. tappa över den klara vätskan i nytt kärl.
ställ undan på sval plats (fortfarande med jäsrör) i ca 3 månader.
buteljera, och lagra helst ytterligare några månader eller helst ett år.
Citera
2011-05-07, 23:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
ja, det kostar på att bli full... jästen specificeras oftast inte i gamla recept, men det har definitivt inget med bakterier att göra. mycket bakterier är snarare en anledning att tillsätta jäst snabbt och få igång jäsningen innan det blir problem med infektion.
Intressant. Har du nån länk att dela med dig av som man kan läsa mer ingående om detta?
Citera
2011-05-07, 23:57
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Intressant. Har du nån länk att dela med dig av som man kan läsa mer ingående om detta?
inte till boken. men Weinkeller kan tala om allt du någonsin behöver veta och en jävla massa mer här http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=13641
Citera
2011-05-08, 00:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
inte till boken. men Weinkeller kan tala om allt du någonsin behöver veta och en jävla massa mer här http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=13641
Jag hittade ingenting om bakterier där men hade visst förväxlat bakterier med svampar..
Citera
2011-05-08, 09:58
Bannlyst
Har smakat det å det är fan inget bra
Citera
2011-05-11, 00:09
Medlem
Karl.Alfreds avatar
Hejsan!

Satte en dunk med maskrosvin i helgen. På receptet stod det att efter ha tillsatt kokande vatten, maskrosor, citronsaft, russin och jåst så skulle det stå svalt med enbart en handuk som skydd. Kan det stämma? Om jag inte har helt fel så vill man väll att så lite luft som möjligt ska komma i kontakt med vinet? Efter cirka 2 dagar så satte jag på ett lock och jäsrör. Ska byta hink till sörjan på torsdag efter en att jag silat bort alla blad och annat. Nu till frågan, gjorde jag rätt eller oroade jag mig i onödan?
Citera
2011-05-11, 06:22
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.Alfred
Hejsan!

Satte en dunk med maskrosvin i helgen. På receptet stod det att efter ha tillsatt kokande vatten, maskrosor, citronsaft, russin och jåst så skulle det stå svalt med enbart en handuk som skydd. Kan det stämma? Om jag inte har helt fel så vill man väll att så lite luft som möjligt ska komma i kontakt med vinet? Efter cirka 2 dagar så satte jag på ett lock och jäsrör. Ska byta hink till sörjan på torsdag efter en att jag silat bort alla blad och annat. Nu till frågan, gjorde jag rätt eller oroade jag mig i onödan?
gamla recept förutsätter att man använder damejanner (som det inte är så enkelt att tappa i en maskrossörja i), och inte har hink med lock+jäsrör. har man det, så är det ett säkrare alternativ än att lägga över en handduk.
Citera
2011-05-12, 03:31
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garbage-Day
Har smakat det å det är fan inget bra

En gång smakade jag fisk och det var fan inte bra. Fisk är urusel mat.
Citera
2012-05-08, 14:56
Medlem
imperatrixs avatar
Någon som testat detta receptet? Vad tyckte ni om resultatet?

http://www.starsandherbs.se/ortagarden/maskros.htm

Citat:
Maskrosvin

3 liter maskrosblommor
(ta bort det gröna)
4 liter vatten
3 citroner
1,7 kg socker

Gör så här:
Häll kokande vatten över blommorna
Låt stå i 12 timmar
Sila ifrån blommorna
Tillsätt socker och de skivade citronerna
Rör om
Täck kärlet
Se efter då och då om det blir mögel eller skum på ytan
Ta i så fall bort det
Sila vinet efter 2 1/2 vecka
Häll upp på flaskor och förvara svalt
Citera
2012-05-08, 14:59
Medlem
Lys avatar
Nej, man behöver inte maskrosblad för att göra maskrosvin. Jag hade bara blommor, socker, citron, russin och jäst. Maskrosvinet blev gott och fick vacker bärnstensgul färg.
Citera
2012-05-08, 14:59
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imperatrix
Någon som testat detta receptet? Vad tyckte ni om resultatet?

http://www.starsandherbs.se/ortagarden/maskros.htm
Se ut som recpetet som jag gjorde för några år sedan. blev riktigt lyckat!Tänk bara på att vatnnet måste verkligen vara kokhett för att förhindra ev mögel.
Citera
2012-05-08, 15:10
Medlem
imperatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ly
Nej, man behöver inte maskrosblad för att göra maskrosvin. Jag hade bara blommor, socker, citron, russin och jäst. Maskrosvinet blev gott och fick vacker bärnstensgul färg.

Vad är grejen med att ha i russin? För smakens skull?

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Se ut som recpetet som jag gjorde för några år sedan. blev riktigt lyckat!Tänk bara på att vatnnet måste verkligen vara kokhett för att förhindra ev mögel.

Åh, okej. Skall tänka på det. Är det okej att hälla över kokande vatten i flera omgångar? (Har inte så stora kastruller, haha.) Och vad skall en förvara det i under innan en häller upp det på flaskor? En vanlig burk där locket sluter tätt? :}
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in