2009-04-17, 17:00
Medlem
rotten_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av templer
Köp turbojäst men justera så att allt socker tillsätts inom jäsningstiden.

Kan man verkligen få smakligt maskrosvin av turbojäst?
Citera
2009-04-17, 17:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotten_88
Kan man verkligen få smakligt maskrosvin av turbojäst?

Jag har provat, och såvida det inte har hänt nåt revolutionerande de senaste 5 åren så smakar det INTE gott.

Eller så klantade jag bort satsen av nån annan anledning, men det tror jag inte.
Citera
2009-04-18, 09:38
Medlem
om man gör någon form av vin så bör man inte köra med någon form av turbo,

jäs turbo bör enbart användaS NÄR MAN SKALL KOKA det
Citera
2011-04-19, 23:55
Medlem
Karl.Alfreds avatar
Hejsan jag har tänkt att göra lite maskrosvin och behöver lite hjälp. Jag har hittat ett recept som verkar enkelt att följa.

* 3 l avstjälkade maskrosblommor
* 3 ½ l vatten
* 1 ½ kg strösocker
* 3 citroner

1. Plocka blommorna en solig och varm dag när de är som störst. Nyp av stjälken under blomman.
2. Koka vattnet.
3. Lägg maskrosorna i en hink och slå över det kokande vattnet. Låt stå övertäckt i ett dygn.
4. Sila av blommorna och häll tillbaka vätskan i hinken.
5. Tillsätt strösockret och rör om ordentligt.
6. Tvätta och skiva citronerna, lägg dem i hinken.
7. Täck över med en handduk och låt stå ungefär en månad.
8. Citronskivorna flyter lätt upp till ytan, tryck ned dem då och då, annars kan de börja mögla och då måste allt slängas.
9. När jäsningen har upphört silas citronskivorna av och vinet hälls i en damejeanne.
10. Låt stå ett år, filtrera, häll på flaskor och korka igen.
11. Lagra vinet minst ett år.

Jag hänger med tills punkt 9, vad är en ''damejeanne'' och måste det stå och jäsa i ett år och därefter ligga i flaska i ett år för att bli drickbart? Hur starkt blir vinet ungefär? Och går det att tillverka med en vanlig hink och lock eller måste jag ha en massa ''hembrännar'' prylar? Jag hade tänkt att avnjuta mitt maskrosvin kanske i juli/augusti, skulle det vara möjligt? Isåfall hur

Tack på förhand!
Citera
2011-04-20, 00:18
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.Alfred
Hejsan jag har tänkt att göra lite maskrosvin och behöver lite hjälp. Jag har hittat ett recept som verkar enkelt att följa.

* 3 l avstjälkade maskrosblommor
* 3 ½ l vatten
* 1 ½ kg strösocker
* 3 citroner

1. Plocka blommorna en solig och varm dag när de är som störst. Nyp av stjälken under blomman.
2. Koka vattnet.
3. Lägg maskrosorna i en hink och slå över det kokande vattnet. Låt stå övertäckt i ett dygn.
4. Sila av blommorna och häll tillbaka vätskan i hinken.
5. Tillsätt strösockret och rör om ordentligt.
6. Tvätta och skiva citronerna, lägg dem i hinken.
7. Täck över med en handduk och låt stå ungefär en månad.
8. Citronskivorna flyter lätt upp till ytan, tryck ned dem då och då, annars kan de börja mögla och då måste allt slängas.
9. När jäsningen har upphört silas citronskivorna av och vinet hälls i en damejeanne.
10. Låt stå ett år, filtrera, häll på flaskor och korka igen.
11. Lagra vinet minst ett år.

Jag hänger med tills punkt 9, vad är en ''damejeanne'' och måste det stå och jäsa i ett år och därefter ligga i flaska i ett år för att bli drickbart? Hur starkt blir vinet ungefär? Och går det att tillverka med en vanlig hink och lock eller måste jag ha en massa ''hembrännar'' prylar? Jag hade tänkt att avnjuta mitt maskrosvin kanske i juli/augusti, skulle det vara möjligt? Isåfall hur

Tack på förhand!

Jäs på ett riktigt jäskärl, använd en bra vinjäst och dra ner lite på sockret. Augusti är för tidigt om du menar i år.
Citera
2011-04-20, 00:22
Medlem
Karl.Alfreds avatar
Vissa recept innehåller jäst och massa annat medans vissa inte gör det, varför? Måste man ha jäst i? Isåfall var köper jag vinjäst?
Citera
2011-04-20, 23:35
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Vissa recept innehåller jäst och massa annat medans vissa inte gör det, varför? Måste man ha jäst i? Isåfall var köper jag vinjäst?

Det enklaste svaret är att om du behöver fråga så ska du tillsätta jäst. Köp en levande jäst och gör en förkultur på.
Citera
2011-04-25, 11:56
Medlem
Emerains avatar
Citat:
exempelvis pgw.se
de har dessutom en fysisk butik i stockholm.
Citera
2011-04-25, 14:10
Medlem
IceC00ls avatar
Det är sjukt gott vill jag minnas, smakade när jag var i 12årsåldern, så detta får vi prova
Citera
2011-04-26, 10:26
Medlem
saggesalivs avatar
Snart dags att sätta på årets maskrosvin och smaka av förra årets... Någon som har lite tips som är lite utöver det vanliga? Alltså något recept på maskrosvin som sticker ut lite.
Citera
2011-04-27, 13:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Det enklaste svaret är att om du behöver fråga så ska du tillsätta jäst. Köp en levande jäst och gör en förkultur på.
Har du gjort maskrosvin med jäst nån gång? Jag har kollat och hittat flera som skriver att man inte ska använda jäst i maskrosvin eftersom det finns tillräckligt mycket med bakterier i dem.
Citera
2011-05-07, 22:17
Medlem
Karl.Alfreds avatar
Plockade 1 hel påse full med maskrosor och rensade dom hemma. Till min förvåning fick jag enbart 2 liter gula maskros blommor. La allt i min 25 liters hink. Har läst på några recept att man ska ha 15 liter maskrosblad, då måste man ju ha nästan 8 hela kassar med maskrosor?! gör jag fel eller är maskros vin verkligen så jobbigt att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in