2013-07-09, 17:25
Medlem
varmochgosigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.UnknownX
Och vilken kvot kommer dem med MVG, VG, G osv att söka i?

Den kvoten som de med MVG, VG, G söker i?

Nä, men jag tror inte riktigt att jag förstår frågan
Citera
2013-07-09, 17:34
Medlem
slashing_swords avatar
En snabb fråga.

Anta att jag har sökt 5 olika program, blir antagen till mitt förstahandsval i urval 1 - men att jag där lägger en sen anmälan på ett annat program som förstahandsval. Går detta att göra och samtidigt som "backup" behålla att man blev antagen till ett annat program i urval 1?
Citera
2013-07-09, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValleVattenskalle
Men om man har betyg i bägge system, vilken kvot söker man i då?

BI/BII. Det finns ett annat konverteringssystem för de med A-F (A=20, B=17.5, C=15 etc.) jämfört med IG-MVG (MVG=20, VG=15 etc), men eftersom de slutligen konverteras till samma system (dvs. meritpoäng) kan de konkurrera med varandra.
Citera
2013-07-09, 20:19
Medlem
No.Pain.No.Gains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vojne
Det var inte en vecka utan någon dag (möjligtvis några flera dagar om det var över en helg), men inte en vecka för så tidigt före den officiella "släpptiden" är resultaten inte alls klara.

Med tanke på att UHR (f.d. VHS) visste om det nästan direkt (läs pressmeddelandet), så har den möjligheten med 99% sannolikhet stängts igen.

Det kan mycket väl stämma det du säger!
Citera
2013-07-10, 03:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av varmochgosig
Den kvoten som de med MVG, VG, G söker i?

Nä, men jag tror inte riktigt att jag förstår frågan

Citat:
Ursprungligen postat av Grifoni
BI/BII. Det finns ett annat konverteringssystem för de med A-F (A=20, B=17.5, C=15 etc.) jämfört med IG-MVG (MVG=20, VG=15 etc), men eftersom de slutligen konverteras till samma system (dvs. meritpoäng) kan de konkurrera med varandra.

Jag trodde först att dem med A, B, C osv skulle söka i en egen "grupp" jämfört med MVG, VG, G osv, men om jag har förstått det rätt nu så kommer båda söka i samma urvals grupp? Så det betyder att nästa år kommer dem med MVG, VG, G osv söka i samma urvalsgrupp (BI) som de med A, B, C? Och jag gissar att detta innebär att dem med "gamla" betyg (MVG, VG, G) kommer ha en fördel gentemot dem med "nya" betyg, eftersom det är svårare att få ett A än ett MVG, och svårare att få ett C än ett VG?
Citera
2013-07-10, 04:12
Medlem
varmochgosigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.UnknownX
Jag trodde först att dem med A, B, C osv skulle söka i en egen "grupp" jämfört med MVG, VG, G osv, men om jag har förstått det rätt nu så kommer båda söka i samma urvals grupp? Så det betyder att nästa år kommer dem med MVG, VG, G osv söka i samma urvalsgrupp (BI) som de med A, B, C? Och jag gissar att detta innebär att dem med "gamla" betyg (MVG, VG, G) kommer ha en fördel gentemot dem med "nya" betyg, eftersom det är svårare att få ett A än ett MVG, och svårare att få ett C än ett VG?

Så som jag har förstått det så kommer de med de gamla systemet söka i BI och BII och de nya kommer få en egen urvalsgrupp. Vet dock inte hur det ser ut för de som har gått i gamla och sedan gått komvux med nya betyg.
Citera
2013-07-10, 05:23
Bannlyst
Citat:
Så som jag har förstått det så kommer de med de gamla systemet söka i BI och BII och de nya kommer få en egen urvalsgrupp. Vet dock inte hur det ser ut för de som har gått i gamla och sedan gått komvux med nya betyg.

Aha Jag trodde att båda söker i BI och BII eftersom betygen ändå "översätts" till motsvarande poäng
Citera
2013-07-10, 06:13
Medlem
Citat:

Jag har 68% från gymnasiet (MVG, VG osv) och 32% från komvux (A, B, C osv) och söker endast i BII. Om man har mer än 60% från komvux så får man söka i BI (som standard) och BII endast om man rådande ansökningsperiod skickar in en komplettering. Om man har under 60% komvuxstudier (med nya kursplanen) så är det endast BII som gäller, man tar sig aldrig till BI.
Citera
2013-07-10, 11:03
Medlem
Hejsan, loggade in på antagning.se idag och såg att jag inte var behörig på två av programmen som jag har sökt. Det saknas en kurs från gymnasiet för mig för att bli behörig till programmen men då jag har gjort högskoleprovet 2011 så trodde jag att jag skulle vara behörig till allt?

Jag har också kollat, både innan och efter, att programmen jag sökt tar in via HP, 35% av platserna.
Ett annat program som jag har sökt är jag behörig både på Gymnasiebetyg och högskoleprov.

Har jag fattat fel och högskoleprovet gör en inte behörig till alla utbildningar utan man måste först ha gjort kurserna på gymnasiet för att sen höja resultatet via HP?

Jag trodde att grejen med högskoleprovet var att man kunde göra utbildningar man inte har behörighet till då högskoleprovet kollar dina kunskaper som behövs.
Citera
2013-07-10, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnFattigStudent
Hejsan, loggade in på antagning.se idag och såg att jag inte var behörig på två av programmen som jag har sökt. Det saknas en kurs från gymnasiet för mig för att bli behörig till programmen men då jag har gjort högskoleprovet 2011 så trodde jag att jag skulle vara behörig till allt?

Jag har också kollat, både innan och efter, att programmen jag sökt tar in via HP, 35% av platserna.
Ett annat program som jag har sökt är jag behörig både på Gymnasiebetyg och högskoleprov.

Har jag fattat fel och högskoleprovet gör en inte behörig till alla utbildningar utan man måste först ha gjort kurserna på gymnasiet för att sen höja resultatet via HP?

Jag trodde att grejen med högskoleprovet var att man kunde göra utbildningar man inte har behörighet till då högskoleprovet kollar dina kunskaper som behövs.
Självklart måste du läsa kurserna som krävs för att ha behörighet till utbildningen. Dock spelar ditt meritvärde ingen roll när du söker via HP, men som sagt måste du skaffa behörighet genom gymnasiekurser.
Citera
2013-07-10, 11:13
Medlem
HoolaBaduulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnFattigStudent

Korrekt. Högskoleprovet gör dig inte behörig till någon utbildning utan ger dig bara större chans att komma in om du t.ex. skulle ha dåliga betyg och ett bra resultat på HP. I HP-kvoten konkurrerar du med andra som har gjort HP.
Citera
2013-07-10, 13:21
Medlem
Sökt till Tekniskt basår och vill helst läsa på KTH som ligger på 3:a plats. Om jag kommer in i första eller andra plats så stryks resten. Tackar jag NEJ till mina platser dvs 1:a eller/och 2:a så får jag vänta till andra urvalet, om jag har förstått det rätt?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in