2013-02-05, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Det kan även vara möjligt att bli antagen till en senare del av en utbildning, dvs. att några studenter har hoppat av och man då antar nya till år två eller tre. Då räcker det dock inte med att du har läst någon kurs, utan måste i princip kunna tillgodoräkna dig alla kurser fram till den tid du får hoppa på.

Går detta fortfarande att göra dock, i och med att du nu endast kan söka via antagning.se? Skolorna har ju inte längre kvar rätten att direktanta studenter.
Citera
2013-02-06, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EG
Menar du att du vill söka till ett program med kurserna du läst fristående inom programmet som urvalsgrundande? Det kan du inte göra; du söker fortfarande i en av de ordinarie kvoterna, alltså förmodligen BI, BII, HP. Du måste alltså komma in "på betygen" fortfarande, det finns inga genvägar. Det var det jag menade med att du ändå måste bli antagen till programmet förr eller senare, för att kunna tillgodoräkna dig kurserna du har läst utanför programmet inom programmet sedan.

Vissa utbildningar har visserligen högskolepoäng som urvalskvot, men det brukar behövs bra mycket fler än en eller två terminers poäng. Men det ser du på utbildningens hemsida (om det finns en sådan urvalskvot) samt på statistik.vhs.se (där du, om det finns en sådan urvalskvot, kan se ungefär hur många högskolepoäng som krävs för att i sådana fall bli antagen den vägen).

I övrigt rör det sig som jag redan sagt om ett helt normalt tillgodoräknande som alla högskolor och universitet gör och kan göra. Jag misstänker att du har missförstått din lärare: man kan aldrig "blanda" betyg/poäng från olika nivåer, vilket innebär att du aldrig kan "lägga till" högskolepoäng till t.ex. gymnasiebetygen och på så sätt få ett högre "betygssnitt" som urvalsgrundande. Däremot finns det som sagt ibland en urvalskvot som grundar sig på hur många högskolepoäng du har läst när du söker programmet; och det kan aldrig skada att konkurrera i flera urvalskvoter (förutsatt att man har något av värde att konkurrera med vill säga ).
Aha! Tack så mycket för förklaringen
Citera
2013-02-06, 11:56
Medlem
Jag har en undran. Hade tänkt söka till Industriell Ekonomi på LTH, är det någon som vet hur många poäng som krävs?
Citera
2013-02-06, 12:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jimmzymannen
Jag har en undran. Hade tänkt söka till Industriell Ekonomi på LTH, är det någon som vet hur många poäng som krävs?

Du kan titta antagningsstatistik på VHS.se
Citera
2013-02-07, 02:57
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badholm
Du kan titta antagningsstatistik på VHS.se

Mer exakt http://statistik.vhs.se.

Det finns också pdf-filer som man kan titta i, men det är krångligare i jämförelse med sökfunktionen tycker jag.
Citera
2013-02-28, 23:51
Medlem
Kanske är en dum fråga, men får man meritpoäng även om man söker via kvot BII efter att ha gått ett basår?? Alltså Säg att jag läst Engelska C i gymnasiet och det ska ge meritpoäng via kvot BI, får man då den via kvot BII med?
Citera
2013-03-01, 19:16
Medlem
zecraps avatar
Är det någon här som har koll på de nya områdesbehörigheterna och dess meritpoäng?

Under t ex A7 står det under meritkurser: Fördjupning i ämnet engelska – (maximalt: 1 meritpoäng).

Vilka engelska kurser innebär det då? Samtliga? Eller ses kanske de utöver Engelska A som fördjupning, så Eng B+C ger tillsammans 1 meritpoäng?
Citera
2013-03-01, 19:32
Medlem
ta bort
Senast redigerad av goremachine 2013-03-01 kl. 19:51.
Citera
2013-03-02, 12:27
Bannlyst
En liten fråga jag funderat på ett tag.
Jag sitter själv med toppbetyg som jag kämpat för att uppnå, samtidigt läser man varje år om människor som förfalskat sina betyg och blivit tagna och dömda (samtidigt som det säkert finns dom som blir antagna och inte upptäkta alls)

Frågan gäller inte varför folk försöker ta sig in på sin utbildning genom att manipulera sitt dokument och skicka in, det rör sig antagligen om människor som haft bristande motivationsnivå/annan morallära än den jag besitter. Eller helt enkelt är för lata eventuellt har bristande intelligens som inte gör det möjligt för dom att bli antagna till sin utbildning.

Men min fråga är hur _FAN_ folk lyckas bli straffade? Är folk så dumma att dom helt enkelt erkänner direkt vid upptäckt? Jag menar vad jag har förstått är det polisen/åklagaren som har skyldigheten att bevisa att personen i fråga faktiskt fysiskt skickat in sitt manipulerade dokument för att det ska bli någon form utav påföljd, vilket måste göra möjligheterna många att prata sig bort/slippa undan helt något straff (urkundsförfalskning är det väl tal om isåfall?) stora.

Enkla saker som att "det måste vara någon som vill sätta dit mig" "jag hade ingen aaaaniiiing om detta" "jag blev bara så hjärtligt överlycklig att komma in på min utbildning, att betygen inte var mina egna hade jag ingen susning om" etc etc.

Är folk så korkade som jag tror? Eller stämmer helt enkelt inte mitt synsätt att se på saken? Blir man automatiskt straffad utan att det egentligen går helt bevisa att personen gjort sig skyldig? Och vad blir isåfall påföljden utav upptäckten? dagsböter för en tidigare ostraffad person? Fängelse/fotboja/villkorligt för nån som redan har ett par tre stycken anmärkningar kring rattfylla/narkotikabrott/vårdslöshet i trafik m.m i sitt register?

Bringa gärna lite klarhet kring detta tack. För jag fattar fan INGENTING.
Känns äckligt orättvist att jag ska konkurera med människor som genom fusk kanske får min plats JAG på ett ärligt vis hade förtjänat.
Senast redigerad av mladdz 2013-03-02 kl. 12:33.
Citera
2013-03-02, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zecrap
Är det någon här som har koll på de nya områdesbehörigheterna och dess meritpoäng?

Under t ex A7 står det under meritkurser: Fördjupning i ämnet engelska – (maximalt: 1 meritpoäng).

Vilka engelska kurser innebär det då? Samtliga? Eller ses kanske de utöver Engelska A som fördjupning, så Eng B+C ger tillsammans 1 meritpoäng?

http://www.studentum.se/se/studentum/rakna-ut-betyg/meritpoang.aspx

"2. Meritkurser i engelska - max 1,0 poäng
Engelska B ger 0,5 meritpoäng och Engelska C 1,0 meritpoäng. Observera att du inte kan tillgodoräkna dig 1,0 meritpoäng för Engelska C om Engelska B krävs för behörighet. Om detta är fallet ger Engelska C 0,5 meritpoäng."
Senast redigerad av EG 2013-03-02 kl. 13:51.
Citera
2013-03-02, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mladdz
En liten fråga jag funderat på ett tag.
Jag sitter själv med toppbetyg som jag kämpat för att uppnå, samtidigt läser man varje år om människor som förfalskat sina betyg och blivit tagna och dömda (samtidigt som det säkert finns dom som blir antagna och inte upptäkta alls)

Frågan gäller inte varför folk försöker ta sig in på sin utbildning genom att manipulera sitt dokument och skicka in, det rör sig antagligen om människor som haft bristande motivationsnivå/annan morallära än den jag besitter. Eller helt enkelt är för lata eventuellt har bristande intelligens som inte gör det möjligt för dom att bli antagna till sin utbildning.

Men min fråga är hur _FAN_ folk lyckas bli straffade? Är folk så dumma att dom helt enkelt erkänner direkt vid upptäckt? Jag menar vad jag har förstått är det polisen/åklagaren som har skyldigheten att bevisa att personen i fråga faktiskt fysiskt skickat in sitt manipulerade dokument för att det ska bli någon form utav påföljd, vilket måste göra möjligheterna många att prata sig bort/slippa undan helt något straff (urkundsförfalskning är det väl tal om isåfall?) stora.

Enkla saker som att "det måste vara någon som vill sätta dit mig" "jag hade ingen aaaaniiiing om detta" "jag blev bara så hjärtligt överlycklig att komma in på min utbildning, att betygen inte var mina egna hade jag ingen susning om" etc etc.

Är folk så korkade som jag tror? Eller stämmer helt enkelt inte mitt synsätt att se på saken? Blir man automatiskt straffad utan att det egentligen går helt bevisa att personen gjort sig skyldig? Och vad blir isåfall påföljden utav upptäckten? dagsböter för en tidigare ostraffad person? Fängelse/fotboja/villkorligt för nån som redan har ett par tre stycken anmärkningar kring rattfylla/narkotikabrott/vårdslöshet i trafik m.m i sitt register?

Bringa gärna lite klarhet kring detta tack. För jag fattar fan INGENTING.
Känns äckligt orättvist att jag ska konkurera med människor som genom fusk kanske får min plats JAG på ett ärligt vis hade förtjänat.

Jag är lite osäker på vad du menar. Hur förfalskar man ett gymnasiebetyg?
Citera
2013-03-02, 14:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EG
Jag är lite osäker på vad du menar. Hur förfalskar man ett gymnasiebetyg?
Vet inte hur den stora mångfalden bär sig åt. Bara läst och hört att det förekommer.
Scannar in sitt redan befintliga dokument. För att sedan redigera i valfritt bildredigeringsprogram, skriver ut och sänder iväg är det sätt jag spontant kommer på.

Folk förfalskar ju allt från idhandlingar till kreditkort nu för tiden. Så det finns säkert fler mer avancerade metoder än så också.
Senast redigerad av mladdz 2013-03-02 kl. 14:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in