2010-07-30, 21:14
Medlem
Hej!

Behöver ett svar fort.

Jag vill komma in på mitt förstahandsval, en kurs på 30 poäng. Chansen för det är väldigt liten. Jag har kommit in på mitt femtehandsval, en kurs på 15 hp som går sep-nov, men inte mitt fjärdehandsval på 15 hp mellan nov-jan.
Om jag tackar ja till att bli fortsatt reserv på kurs 1, stryks resten?

Jag vill alltså ha kurs 5, enbart om jag kommer in på kurs 4.Gör jag inte det så vill jag fortfarande ha en chans att komma in på mitt sjättehandsval/sjundehandsval. Gör jag inte det så vill jagha mitt sjundehandsval. Hur skall jag göra?

1 kärnkurs 30hp reserv
4 vanlig kurs 15hp
5 baskurs 15hp antagen
6 program 180p
7 program 180p antagen

Kan jag efter urval 2 välja att tacka nej till en reservplats och välja ett program jag var antagen i under urval 1, då det antagna hade lägre prio?
Citera
2010-07-30, 22:29
Medlem
!Durden!s avatar
Hej!

Är 5e reserv på utbildningen samhäll-beteendevetare i örebro via HP(30 platser).
Antal platser 60, med överintag på 80 platser.
Hur funkar det till urval två?
Vilka möjligheter har jag till att komma in?

Tack på förhand.
Citera
2010-07-30, 22:37
Medlem
Stardustbabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holmiz89
Besked två kommer nog den 5e augusti.

Oj varför inte på måndag?
Citera
2010-07-30, 23:17
Medlem
Holmiz89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stardustbaby
Oj varför inte på måndag?

Ingen aning.. men såhär står det på Mittuniversitetets hemsida:

Viktiga datum
12 juli: första antagningsbeskedet skickas ut.
30 juli: sista dag att tacka ja till utbildningsplats.
5 augusti: andra antagningsbeskedet skickas ut.
30 augusti: terminsstart.
16 januari 2010: terminsstart.

Sen så har Studera utökade öppettider den 5-6 aug så räkna med 5e aug på urval två, det gör jag iaf
Citera
2010-07-31, 12:08
Medlem
Saffoks avatar
Har nu gått vilse i denna djungel som ansökan till Universitetet är. Sökte innan sista anmälningsdag i våras till Sjukgymnast och ett antal strökurser då jag inte visste vad jag skulle göra i höst. Har blivit antagen till Sjukgymnast och en kurs i företagsekonomi vilket alltså blir totalt 45 hp. Har varken tackat ja eller nej till dessa utan bara låtit det vara. Men nu till problemet, jag har kommit fram till att jag inte alls vill läsa något av dessa utan istället vill jag läsa tekniskt/naturvetenskapligt basår vilket jag gjorde en sen anmälan till igår och rangordnade det som nr 1. Men är lite orolig att det blir något fel då jag redan är antagen till 45 hp. Kan jag göra något för att säkerställa att jag får läsa basår istället för sjukgymnast? Eller innebär mitt uteblivna svar att jag automatiskt stryks från sjukgymnast inför urval 2 och således behöver jag inte göra något? Verkar som det är för sent att tacka ja/nej eller ta bort saker från sin anmälan men skulle sitta skönt med ett lugnande svar.
Citera
2010-07-31, 16:22
Medlem
Holger Meinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saffok
Eller innebär mitt uteblivna svar att jag automatiskt stryks från sjukgymnast inför urval 2 och således behöver jag inte göra något?
Ett uteblivet svar är samma sak att tacka nej. På studera.nu kan man bara tacka ja, man tackar alltså nej genom att inte svara alls.
Citera
2010-08-05, 11:06
Medlem
Saffoks avatar
Ok, nu är andra urvalet färdigt och jag gjorde som sagt sena anmälningar till 4 basår med olika platsgarantier. Har blivit reservplacerad på mitt första val (biomedicin) och antagen till mitt andra (civilingenjör). Hade kanske hellre haft platsgaranti till biomedicin då det är troligare att jag läser det, men spelar egentligen ingen roll då jag nog inte skulle "behöva" platsgarantin utan komma in på vilket av dem ändå. Men jag undrar nu, går det att tacka ja? Eller är det bara efter första urvalet man kan det för jag har inte hittat det på mina sidor? Vad händer om jag t ex. inte gör ngt nu utan bara låter det vara, kommer jag in då? Kort och gott: Vad gör jag för att få läsa detta i höst? Kvittar vilket av dessa jag läser, det viktigaste är att jag får läsa basåret då jag möjligen har planer på läkare.
Citera
2010-08-05, 12:11
Medlem
Citat:
Ok, nu är andra urvalet färdigt och jag gjorde som sagt sena anmälningar till 4 basår med olika platsgarantier. Har blivit reservplacerad på mitt första val (biomedicin) och antagen till mitt andra (civilingenjör). Hade kanske hellre haft platsgaranti till biomedicin då det är troligare att jag läser det, men spelar egentligen ingen roll då jag nog inte skulle "behöva" platsgarantin utan komma in på vilket av dem ändå. Men jag undrar nu, går det att tacka ja? Eller är det bara efter första urvalet man kan det för jag har inte hittat det på mina sidor? Vad händer om jag t ex. inte gör ngt nu utan bara låter det vara, kommer jag in då? Kort och gott: Vad gör jag för att få läsa detta i höst? Kvittar vilket av dessa jag läser, det viktigaste är att jag får läsa basåret då jag möjligen har planer på läkare.
Du har kommit in och behöver således inte tacka ja. Dyk bara upp på registreringen på skolan så är allt fixat.
Citera
2010-08-05, 12:21
Medlem
Saffoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decibellen
Du har kommit in och behöver således inte tacka ja. Dyk bara upp på registreringen på skolan så är allt fixat.
Tack för snabbt svar! Men om det skulle bli lediga platser på mitt förstahandsval, där jag är 6e reserv, brukar de kontakta en då och erbjuda en plats? Skiter iofs i vilket då jag kom in på mitt andrahandsval och det är ju basår som basår, samma kurser. Ser fram emot att börja plugga igen efter att ha slavjobbat några år efter gymnasiet.
Citera
2010-08-05, 12:37
Medlem
Citat:
Tack för snabbt svar! Men om det skulle bli lediga platser på mitt förstahandsval, där jag är 6e reserv, brukar de kontakta en då och erbjuda en plats? Skiter iofs i vilket då jag kom in på mitt andrahandsval och det är ju basår som basår, samma kurser. Ser fram emot att börja plugga igen efter att ha slavjobbat några år efter gymnasiet.
Jag vet inte riktigt, det skiljer sig nog från lärosäte till lärosäte. Säkrast är att du ringer och frågar.
Lycka till med pluggandet!
Citera
2010-08-05, 12:50
Medlem
Det är fan bara problem
Jag hade bara sena ansökningar och kom efter urval 2 in på ett program som var högre prioriterat än kursen som jag helst vill läsa i höst. Jag hade möjlighet att återanmäla mig till kursen men nu måste jag vänta ytterligare för att se om jag kan få läsa den eller inte.. Så jävla suuuuurt.
Citera
2010-08-05, 13:32
Medlem
Jag funderar lite på hur det fungerar med s. k överintag.
I mitt fall är jag reserv ett i urvalsgruppen för högskoleprovet.
När jag kollar antagningsstatistiken ser jag ett överintag på 15 personer.
Betyder det att 15 stycken måste hoppa av plus en från urvalsgruppen för högskoleprovet, dvs minst 16 st innan jag får chansen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in