Har ett bekymmer
Började 2005 på en civilingenjörsutbildning på Chalmers. Efter ett halvår bestämde jag mig för att byta linje så jag läste klart två mattekurser som skulle ingå i nästa program och registrerades på en annan mattekurs (M. Analys i flera variabler) som jag läste med folk på det nya programmet i min årskull. Sökte in till det nya på våren på nytt och kom in.
På mitt tidigare program hade jag läst Linjär Algebra och Matematisk Analys (och klarat dessa). Dock klarade jag inte mattekursen (M. Analys i flera variabler) som skulle ingå i mitt nya program. Det gjorde jag däremot vid ett senare tillfälle.
Kort sagt, jag har klarat alla kurser som ingår i de tre första Bachelor-åren om man räknar bort Linjär Algebra och Matematisk Analys (som jag redan klarade tidigare och därmed inte läste om). På grund av lite labbkurser och annat har jag 198 HP.
Nu till mitt problem. Jag får inte konkurrera med meriterna från andra program i min mastersantagning.
Därmed har den ordinarie mattekursen räknats bort då den är registrerad på mitt gamla program (även om den tillhör det nya) och även de två andra mattekurserna som alla program läser.
Resultatet är att jag har 159 poäng att konkurrera med vilket suger rätt hårt då jag sökt in på master som är svåra att ta sig in på
Det här fick jag i ett mailsvar:
Citat:
Han får litet olika meritvärden på de 4 olika sökalternativ han har. Detta beror på att vi tvingas rangordna dem med samma poängantal utifrån skiljekriteriet ”viktat betygsmedelvärde”.
På det sökalternativet som han har garantiplats på har han meritvärdet 176.
Mitt 4e-handsval har jag bäst MV på (176) och de andra sämre.
Har mailat den här personen igen som verkar vara ansvarig för antagningen (vet inte vem det är men utbildningssekreteraren på mitt program vidarebefordrade mailet jag skickat till denna person).
Lite problematiskt när man jobbar på dagarna och folk inte svarar på mail
Ska det vara såhär? Finns någon med liknande erfarenheter?
Kommer jag inte in nu får jag gå hemma ett år och läsa om två kurser jag redan klarat tidigare, fast på mitt program?