2009-04-13, 02:33
Medlem
PuerAeternuss avatar
Jag och bekanta som också använder mac har stora problem med att logga in på en hel del sidor, och även med att surfa övht på somliga sidor.

På t.ex. www.svenskabostader.se kan jag inte logga in på mitt konto när jag sitter vid en mac-dator. Däremot fungerar det utmärkt om jag sitter vid en pc. Jag har testat samtliga webbläsare som finns att tillgå, och med samma resultat.

Detta har såklart börjat bli sjukligt frustrerande. Samtliga sidor som det är problem med har ändelsen "aspx" i adressen, så jag har börjat se ett visst samband där.

Är det någon som har koll på vad som kan vara fel, och om man kan fixa det, eller om man som macanvändare är körd?

edit: Jag kör med Tiger fortf
Senast redigerad av PuerAeternus 2009-04-13 kl. 02:36.
Citera
2009-04-13, 02:55
Bannlyst
Fungerar med OS X Leopard kan jag meddela. Fler som kan testa? Kanske är något i Tiger, kör dina kompisar också Tiger?
Citera
2009-04-13, 03:07
Medlem
PuerAeternuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ........
Fungerar med OS X Leopard kan jag meddela. Fler som kan testa? Kanske är något i Tiger, kör dina kompisar också Tiger?

Ok, hmm.. Vilken webbläsare kör du på? Min kompis som jag snackar med nu har Leopard. Jag har kanske lyckats fucka upp några inställningar eventuellt, men känns konstigt om det krånglar för honom också.
Citera
2009-04-13, 03:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PuerAeternus
Ok, hmm.. Vilken webbläsare kör du på? Min kompis som jag snackar med nu har Leopard. Jag har kanske lyckats fucka upp några inställningar eventuellt, men känns konstigt om det krånglar för honom också.

Firefox version 3.0.8
Citera
2009-04-13, 03:26
Medlem
PuerAeternuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ........
Firefox version 3.0.8

Samma som jag kör som standard också. Genomgående är det när jag trycker på "knappar" på sidorna som det slutar funka. På den sidan jag postade är "logga in"-knappen en sådan. Kanske är nåt Java/flash som inte är som det ska på min dator.
Citera
2009-04-13, 03:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PuerAeternus
Samma som jag kör som standard också. Genomgående är det när jag trycker på "knappar" på sidorna som det slutar funka. På den sidan jag postade är "logga in"-knappen en sådan. Kanske är nåt Java/flash som inte är som det ska på min dator.

Du har väl kakor och allt annat aktiverat?
Citera
2009-04-13, 14:30
Medlem
192691s avatar
exakt samma problem här.. fick det i fredags. jag tillåter cookies, har senaste java installerat osv men det funkar ändå inte. någon som vet vad problemet kan vara?
Citera
2009-04-13, 22:10
Medlem
smurfehs avatar
Funkar fint för mig. 10.5.6, Safari 4 beta. Provade med Firefox 3.0.5 bara för sakens skull - funkar även perfekt där.

Tippar på SBS
Citera
2009-04-14, 01:15
Medlem
phanderss avatar
Alltså, aspx är ett scriptspråk som används för det mesta i syfte att bygga dynamiska hemsidor som hämtar information från en databas. Likt PHP. Visst är det Microsoft som utvecklar ASP men de låser inte språken till plattformen.

Ta adressen du angav (plus ett par andra som du säger), det skulle vara sjukt dåligt av dem att skriva ett script som kollar vilken plattform du kör och bara tillåta vissa. Det låter som världens mest befängda och idiotiska affärsidé.

Bör tilläggas att jag aldrig haft några som helst problem med några websidor under alla år jag kört Mac. Endast e-legitimationen som då saknade stöd för mac som plattform.

Vad står det när du försöker logga in? Får du samma felmeddelande? (förutsatt att du får något vill säga) Testat att skapa en temporär användare på datorn? Så det inte är rättigheterna i filsystemet som är boven.

Nae, jag kan sätta en balja rotmos på att det är något annat som spökar.
Citera
2009-04-14, 01:40
Medlem
PuerAeternuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phanders
Alltså, aspx är ett scriptspråk som används för det mesta i syfte att bygga dynamiska hemsidor som hämtar information från en databas. Likt PHP. Visst är det Microsoft som utvecklar ASP men de låser inte språken till plattformen.

Ta adressen du angav (plus ett par andra som du säger), det skulle vara sjukt dåligt av dem att skriva ett script som kollar vilken plattform du kör och bara tillåta vissa. Det låter som världens mest befängda och idiotiska affärsidé.

Bör tilläggas att jag aldrig haft några som helst problem med några websidor under alla år jag kört Mac. Endast e-legitimationen som då saknade stöd för mac som plattform.

Vad står det när du försöker logga in? Får du samma felmeddelande? (förutsatt att du får något vill säga) Testat att skapa en temporär användare på datorn? Så det inte är rättigheterna i filsystemet som är boven.

Nae, jag kan sätta en balja rotmos på att det är något annat som spökar.

På den här specifika sidan kommer felmeddelandet "Fel vid sidhämtning"-meddelandet fram efter en bra stunds matande.
På andra sidor kan det vara allt ifrån att inget händer, eller att man hoppar tillbaka till första sidan, eller att det blir blankt i fältet.

Har förstått att det inte är något generellt mac-problem, men känns lite skumt att de enda av mina vänner som har problem är just mac-användare.
Testade att skapa en ny användare, men det hjälpte inte. Är väldigt frustrerande att behöva gå till biblioteket eller till en kompis för att kolla efter lägenheter, sommarjobb, eller bara surfa på sidor. Läser en distanskurs just nu också som har en portal som inte funkar för mig.

Några andra förslag på vad som kan vara fel?
Citera
2009-04-14, 07:20
Medlem
Det är inte omöjligt att det ligger något kvar och skräpar från en add-on eller liknande. Ta bort följande kataloger och installera om på nytt.

Glöm inte att spara denna katalogen på annan plats innan du tar bort, så du inte blir av med cookies, historik och bokmärken..
~/Library/Application Support/Firefox

/Applications/Firefox.app
/Library/Application Support/Mozilla

~/Library/Application Support/Mozilla
~/Library/Caches/Firefox
~/Library/Preferences/org.mozilla.crashreporter.plist
~/Library/Preferences/org.mozilla.firefox.plist
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto