2009-04-12, 22:49
Medlem
HeroAddicts avatar
Blev tvångsöverflyttad på subuxone trots fungerande subutexpatient. Försökte tjata och hävda mig, men i Malmö är det ett sk "principbeslut" att alla måste byta, oavsett om du ska ställas in eller har haft sub ett tag. Orkade inte fightas med dem utan gav det en chans, men va fan, nåt är det ju som funkar sämre i subuxone?

Det tar inte lika bra, sitter inte lika länge, jag får abstinensgenombrott så gott som dagligen trots samma dos, huvudvärk och mer ångest? Och från läkarna hör man bara att det ska vara PRECIS samma sak som subutex. Är jag tokig, eller är subuxonet sämre? Nån som har erfarenhet av detta?
Citera
2009-04-13, 01:24
Medlem
Nu har jag aldrig tagit sub i annat än rus-syfte. Men jag har hört att subuxone är kasst.
Citera
2009-04-13, 04:48
Bannlyst
Fuck Malmö för det här... så många som är i samma sits som du. Man undrar ju hur mycket tillverkarna av Subuxone mutat rätt folk. Och trots att folk klagar och diverse biverkningar av subuxonet kan konstateras så får inte folk byta tillbaka. Vilken annan patientgrupp skulle behöva stå ut med att behöva byta ett fungerande läkemedel mot ett sämre och sen inte få byta tillbaka? jag blir så förbannad på missbruksvården när det gäller sånt här.

Hur som helst, så kan jag ju säga så mycket som att det var därför jag stack efter tre dagar från den senaste avgiftningen. Fick subuxone istället för subutex och efter tre dagar hade abstinensen fortfarande inte hävts så då gav jag upp. Dem säger ju att det bara är naloxonet som är skillnaden, men nåt händer definitivt i upptagningen så att dem inte tar lika hårt som subutex.
Citera
2009-04-14, 09:01
Medlem
Xalterads avatar
Jag tycker det verkar som suboxone är sämre än subutex, ja.
Som tidigare nämnts innehåller suboxone även naloxon som förhindrar IV intag, men jag tycker även att suboxone "tar" sämre oralt än subutex.

Så subutex före suboxone alla dagar i veckan.
Citera
2009-04-14, 13:18
Medlem
PsYcs avatar
Det är ju tur att jag får tag i subutex då Har aldrig provat subuxone, men har hört som alla andra att det är stor skillnad på dessa.
Citera
2009-04-14, 14:22
Avstängd
Med risk för att uttala mig om något jag inte är så insatt i så kanske det är en ganska bra grej ändå?
Det här ligger ju trots allt under rehabavdelningen på forumet och då är väl ett steg från IV-missbruk bara bra? Om det hindrar folk att hålla sig kvar på subben dock så är det ju inte så bra, om det inte verkar lika mycket d.v.s.
Citera
2009-04-15, 06:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Med risk för att uttala mig om något jag inte är så insatt i så kanske det är en ganska bra grej ändå?
Det här ligger ju trots allt under rehabavdelningen på forumet och då är väl ett steg från IV-missbruk bara bra?
Att subuxone inte går att injecera är bra på så sätt att det möjligen inte är lika attraktivt på svarta marknaden. Men personligen tycker jag att det argumentet är bullshit. Problemet ligger inte i att subutex säljs illegalt, utan i att det finns så många som skulle behöva subutex men som inte får chansen till det genom sjukvården pga långa köer, stränga regler både kring inställning och återfall i programmen. Möjligheten att få subutex skulle många beroende ett värdigt liv. Att det sedan finns någon som inte sköter sig och säljer sina subutex illegalt är en smäll värd att ta enligt min åsikt. Man kan inte låta en hel patientgrupp lida för några är dumma nog att köpa subutex illegalt och injecera det...
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Om det hindrar folk att hålla sig kvar på subben dock så är det ju inte så bra, om det inte verkar lika mycket d.v.s.
Precis. En fungerande subutexpatient ska inte behöva få en försämrad livskvalitet bara för att det förekommer att medicinen dem får säljs i missbrukssyfte av andra. Att dela ut subutex under mer kontrollerade former borde vara en bättre lösning i alla avseenden.
Citera
2009-04-15, 08:31
Medlem
sunfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeroAddict
Blev tvångsöverflyttad på subuxone trots fungerande subutexpatient. Försökte tjata och hävda mig, men i Malmö är det ett sk "principbeslut" att alla måste byta, oavsett om du ska ställas in eller har haft sub ett tag. Orkade inte fightas med dem utan gav det en chans, men va fan, nåt är det ju som funkar sämre i subuxone?

Det tar inte lika bra, sitter inte lika länge, jag får abstinensgenombrott så gott som dagligen trots samma dos, huvudvärk och mer ångest? Och från läkarna hör man bara att det ska vara PRECIS samma sak som subutex. Är jag tokig, eller är subuxonet sämre? Nån som har erfarenhet av detta?

Jag lider verkligen med dig o kan lova dig att d inte e du som e tokig som tycker att Suboxonen inte funkar lika bra som Subutexen.
Jag var oxå väl inställd på Subutexen o skulle helt plötsligt oxå byta över till Suboxonen som alla andra o jag mådde verkligen oiss, fick abstinenssymptom, blev riktigt deprimerad, allting som jag kämpat för o byggt upp rasade på två veckor typ o jag klagade oxå till min läkare o som tur va så sa han att ja men då byter vi tillbaka till Subutex....o sen dess har jag fått ha kvar subutexen o allting funkar bra som det ska göra. Vet att det e många på kliniken jag går på som har samma upplevelse som du o jag så vi hittar inte på o jag vet att läkemedelsverket har haft en "hearing" där dom sätter rekomendationer för hur suboxone ska användas o där skriver dom att en klient som är väl insatt o fungerande på Subutex ska inte bytas över till Suboxone.

Så orkar du så kämpa på o jag tycker att du ska försöka byta över till kliniken som jag går på som ligger i staden breve din. Pm:a om du vill ha stöttning eller tips o hjälp....tycker det e för jävligt hur dom leker med folks liv när dom VET att vissa inte mår bra på Suboxone....du kan ju va allergisk mot citrus som finns i suboxonen t ex....eller allergisk mot naloxonen som dom säger ska försvinna ut ur kroppen på en halvtimme efter man smält sin tablett under tungan...e väl inte säkert d gör d på alla o tar du t ex 24 mg om dan som e tre tabletter så kanske kanske det tar ännu längre tid innan naloxonen går ut o tar man varje dag o fyller på oxå så tycker iaf jag att det känns självklart att det i vissa människors kroppar kan stanna kvar o göra att effekten av buprenorphinet inte kommer upp i sin fulla potential.
Citera
2009-04-17, 13:20
Medlem
Har hört många säga att Soboxone är lite sämre men själv märker jag faktis ingen skillnad alls
Citera
2009-04-17, 16:45
Medlem
RapidLamas avatar
Vet ej om det är mycket psykiskt pga smaken men jag tycker subuxone fungerar sämre än subutex... Väljer helt klart subutexen om dom skulle ställas mot varandra.
Citera
2009-04-17, 20:18
Medlem
jag har använt subutex i några år och även provat suboxone,kan bara hålla med och säga att visst är det skilnad jag tålde inte suboxone,fick ledvärk och huvudvärk av dom effekten var också sämre. Nej jag tror att det är många som kommer att få återfall för att dom tvingas byta till ett sämre preparat.
Citera
2009-04-17, 21:35
Avstängd
Skulle vara intressant med ett omfattande blindtest.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in