• 2
  • 3
2009-04-15, 18:37
Medlem
rejmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Ja visst är den bra? Vet du namnet/märket? Det var någon som undrade.

Aa, näe har faktiskt ingen aning vad det är för märke
Citera
2009-04-16, 14:07
Medlem
undervattenfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusherz
Ni hade tur, hittade en bild på mobilen från i somras då jag provade dess fotokvalité. Den vita stolpen lyser dock som den vore radioaktiv, inte allt för bra inställningar dvs.

Angående om det såg svårt ut, inte direkt, men jag antar att det i verkligheten är ganska halvsvårt. Speciellt det rundade taket på ved-luckan.

http://i649.photobucket.com/albums/u...107_000504.jpg

Det är fyra delar.
Den övre till vänster är för grillning (kan se att den är ganska sotig just nu).
Den övre till höger är en avställningsyta, någon slags marmor på botten.
Den undre till vänster är ett fack för vedförvaring
Den undre till höger är för kol, tidning, näver osv.

(säg till om ni inte kan se bilden, fixade photobucket konto bara för att ladda upp denna bild, så jag har ingen aning om det funkar)

Den här blev jag riktigt avundsjuk på faktiskt :P farsan har en ungefär likadan ute i sitt hus, ser dock inte alls lika fint byggd ut lite slarvigare, men gott med vedeldat är de iaf

men har bestämt mig iaf, då jag flyttar från lägenheten till hus ska jag ha något liknande
Citera
2009-05-17, 12:26
Medlem
PocketRockets avatar
Härligt med grilltråd.
Jag kör med en Weber One-Touch Silver 47. Den duger för mig och sambon i vår lägenhet på nedre botten, men när vi har gäster önskar jag att vi hade en större diameter.

När vi skaffar hus får det bli en One-Touch Gold 67 som komplement.

Något som slår mig är hur våra gäster alltid blir förvånade när dom ser mig grilla med indirekt glöd och locket på. Det är något dom aldrig sett förut.
Det är sällan jag grillar skivade köttbitar över öppen glöd. Oftast blir det hela köttstycken med indirekt glöd.

Men, något som någon gärna får tipsa mig om är vart sjutton man kan köpa billigare och större förpackningar med grillbriketter. En normal påse ligger ju på typ 3 kg och räcker till två grillningar. Dessutom blir det rätt dyrt att köpa dessa småpåsar.
Någon som känner till om man kan köpa större säckar, säg 10-15 kg till ett lägre kilopris? Stockholmsregionen är det som gäller.
Citera
2009-05-17, 19:12
Medlem
Adrian von Butts avatar
Jag kan rekomendera Dancoocks grillar. Rostfritt stål=25 års garanti mot genomrostning! kostade ~1500 pengar på Ica Maxi (Bauhaus dom judarna tog 2400 för en likadan )
Citera
2009-05-17, 22:30
Medlem
Farmorankas avatar
Köpte nyligen en klotgrill på Gekås
399 kronor och ser ut som Clas Ohlsons klotgrill i smartson-testet.
Ganska mycket större i diametern jämnfört med vår gamla landmann grill.
Gillade att det var uppsamlare i botten.

Har dock inte monterat den ännu, men hoppas att den inte är lika ranglig som Clas Ohlsons. Glömde provrycka lite på utställningsgrillen.

Blir att prova lite recept från denna sida senare http://www.bbqpitboys.com/
(kolla in videos)
Citera
2009-08-20, 10:01
Medlem
Karl-Bertils avatar
Jag saknar riktigt kol! Eller rättare; briketter. Dom briketter jag hittar brinner upp som bensinindrängt toapapper!

Jag hyrde en stuga i Danmark och fick tag på en påse kol - påsen var stor som våra 3,5 kilospåsar, men vägde 10 kilo. Självklart tog det ett tag att tända grillen, men sen brann det i 6 timmar. Perfekt för en långgrillning!

Enligt etiketten var briketterna gjorda på "hårda träslag" från Australien, så det är nog inte det självklara miljövalet, men det skulle vara bra att ha en sådan påse stående brevid dom mer "lättflycktiga" sorterna man främst köper på bensinstationer?
Citera
2009-08-20, 10:08
Medlem
Carl Serungs avatar
Från att tidigare varit motståndare till gasolgrillar "Det smakar ju inte likadant" (trots att kolen i kolgrillar ger ingen som helst smak åt köttet). Är jag nu jäkligt sugen på att köpa en gasolgrill till nästa säsong för att slippa allt meck med tändvätska och kol.

Vad tror ni om Webers gasolgrillar? Är de lika bra som Webers kolgrillar rent kvalitetsmässigt? Något annat man bör tänka på? Vad fyller sådana där lavastenar som weber säljer till gasolgrillar för funktion?
Det finns visst något som heter "flavourbars" som man kan köpa. Vad är det?
Citera
2009-08-20, 13:04
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Från att tidigare varit motståndare till gasolgrillar "Det smakar ju inte likadant" (trots att kolen i kolgrillar ger ingen som helst smak åt köttet). Är jag nu jäkligt sugen på att köpa en gasolgrill till nästa säsong för att slippa allt meck med tändvätska och kol.

Vad tror ni om Webers gasolgrillar? Är de lika bra som Webers kolgrillar rent kvalitetsmässigt? Något annat man bör tänka på? Vad fyller sådana där lavastenar som weber säljer till gasolgrillar för funktion?
Det finns visst något som heter "flavourbars" som man kan köpa. Vad är det?

Weber gör bra grillar - kopior som ser identiska ut ger av någon anledning inte samma resultat - detta gäller både gas och kol. Jag har en Weber kol- (den i testet) och en liten gas (Q100 heter den nu). Jag märker ingen skillnad grillresultatet från dem - men kolgrillen har mer känsla och kapacitet. Gasgrillen är dock helt överlägset mer praktisk - har den på balkongen och den går att använda 12 månader om året - har ingen lust att hålla på med kolaska inomhus.
Jag har ingen Flavorizer men om jag har förstått det rätt är det ett skrytnamn på en emaljerad plåt. Idén är dock bra - den skyddar brännarna och kremerar det som droppar ner och ökar på så sätt röksmaken. Man borde dock kunna få en liknande effekt genom att lägga bitar av armeringsjärn i grillen.
Lavastenar har liknande funktion - hade sådana i en gammal primusgrill - de ökar ytan för droppfångning.
Citera
2009-08-20, 13:11
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Weber gör bra grillar - kopior som ser identiska ut ger av någon anledning inte samma resultat - detta gäller både gas och kol. Jag har en Weber kol- (den i testet) och en liten gas (Q100 heter den nu). Jag märker ingen skillnad grillresultatet från dem - men kolgrillen har mer känsla och kapacitet. Gasgrillen är dock helt överlägset mer praktisk - har den på balkongen och den går att använda 12 månader om året - har ingen lust att hålla på med kolaska inomhus.
Jag har ingen Flavorizer men om jag har förstått det rätt är det ett skrytnamn på en emaljerad plåt. Idén är dock bra - den skyddar brännarna och kremerar det som droppar ner och ökar på så sätt röksmaken. Man borde dock kunna få en liknande effekt genom att lägga bitar av armeringsjärn i grillen.
Lavastenar har liknande funktion - hade sådana i en gammal primusgrill - de ökar ytan för droppfångning.
Tack för bra info!
Så lavastenar och sån där flavorizer är i princip samma funktion?
Att skappa mer smak åt köttet alltså?
En kompis har en weber one touch. Primcipen blir ju densamma som med gasol dår det blir mer indirekt grillning. Lite mer som en "ugn" eller mer åt amerikansk bbq om man vill.
Citera
2009-08-20, 14:02
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Tack för bra info!
Så lavastenar och sån där flavorizer är i princip samma funktion?
Att skappa mer smak åt köttet alltså?
En kompis har en weber one touch. Primcipen blir ju densamma som med gasol dår det blir mer indirekt grillning. Lite mer som en "ugn" eller mer åt amerikansk bbq om man vill.

Flavorizer skyddar brännarna också - så det är väl lite mer. Weber onetouch och de stora gasgrillarna kan grilla både indirekt och direkt - Weber Q däremot är nog mest lämpade för enbart direkt grillning
Citera
2009-11-26, 17:44
Medlem
klybans avatar
Är det någon direkt skillnad på en weber One-Touch-Silver-57 och One-Touch-gold-57?
Enda jag kan se som är någon direkt skillnad är att gold har "askfat" och att gold är lite högre.

Men annars är väl det i princip samma, är ni av samma åsikt?
Har lite poäng att lösa ut på ett ställe och dom har dessa 2 att välja på, dock räcker inte poängen till den större.
Men sitter och funderar då om det ens är någon skillnad på dessa 2.

Dom har en Weber Ranch kettle 98 cm också, men den kostar lite mer, en sådär x10 mer än jag har i poäng
Men visst den blir bra till lite större sällskap
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in