2009-04-12, 11:28
Medlem
Hej.

Jag vill använda saltsyra till rengöring av kakel. Det funkar hur bra som helst. Men det med att skydda mig är jobbigt. Därför undrar jag hur pass "lite" kan jag späda ut den så att jag inte får brännskador på händerna? Vill inte använda handskar.
Citera
2009-04-12, 19:39
Medlem
Saypayaas avatar
Utspädd saltsyra är inte så frätande som det påstås. 1 mol/dm^3 saltsyra borde göra jobbet men glöm inte att skölja händerna ändå.
Citera
2009-04-12, 19:40
Medlem
Saypayaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saypayaa
Utspädd saltsyra är inte så frätande som det påstås. 1 mol/dm^3 saltsyra borde göra jobbet men glöm inte att skölja händerna ändå.

Edit: Skyddsglasögon!
Citera
2009-04-20, 09:24
Medlem
Tack för svaret.

Jag är inte så duktig på det med kemi.
Om jag köper teknisk saltsyra som är 30 %, hur mycket vatten ska jag tillsätta för att uppnå den koncentrationen som ska inte vara så farlig?
Jag tänker skura golvet med det och en borste i ca 30 min. Sen kan jag tvätta händerna.
Citera
2009-04-21, 02:07
Medlem
ksms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamilenski
Tack för svaret.

Jag är inte så duktig på det med kemi.
Om jag köper teknisk saltsyra som är 30 %, hur mycket vatten ska jag tillsätta för att uppnå den koncentrationen som ska inte vara så farlig?
Jag tänker skura golvet med det och en borste i ca 30 min. Sen kan jag tvätta händerna.

Glöm inte SIV regeln!

Syra i vatten och inte vatten i syra

har dock aldrig spätt saltsyra men vad jag minns från kemin i högstadiet så ska man alltid följa SIV regeln

Lycka till
Citera
2009-04-21, 08:10
Medlem
Det är det enda jag kommer ihåg SIV!
Citera
2009-04-21, 16:21
Medlem
Digums avatar
Mja alltså jag har fått saltsyra på händerna men har inte frätt, det är ju först vid kontakt med vatten det börjar hända saker? Minns att en lärare pratade om detta, först vid vatten och därmed värmereaktion som sker...
Citera
2009-04-21, 20:26
Medlem
rockets avatar
Det är i princip bara konc. svavelsyra som SIV faktiskt gäller för. Saltsyra kan man blanda hur som helst, men jag skulle nog ändå rekommendera att alltid följa SIV så att man inte glömmer det när man späder svavelsyra.

För att komma ner till ca 1 M ska du späda 1:9, alltså 1 del syra till 9 delar vatten. Koncentrationen blir då 0,95 M. Ångtrycket av den irriterande vätekloriden är försvinnande lågt vid denna koncentration. Dock rekomenderar jag ändå att du använder skyddshandskar och glasögon. Alternativt att du byter till en svagare syra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in