2009-08-24, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Bombanfallen mot Libyen kom väl efter Lockerbie-attacken? Som en hämndaktion mot terrorattentatet, och det var väl hans son som dog under flyganfallet och inte hans dotter?
Du minns fel. Bombanfallen mot Libyen var 86, Lockerbiebomben exploderade 88. Bombanfallen mot Libyen 86 ansågs vara en hämnd bl.a. för attacken mot Achille Lauro och en bomb mot ett diskotek i Tyskland. i båda fallen dödades amerikanska medborgare.
Citera
2009-09-01, 13:22
Medlem
emras avatar
Megrahi på dödsbädden: Channel 4 (videoklipp i slutet på artikeln för den som inte orkar läsa)
Citera
2009-09-05, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emra
Megrahi på dödsbädden: Channel 4 (videoklipp i slutet på artikeln för den som inte orkar läsa)

Inte längre på dödsbädden ?

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/africaandindianocean/libya/6141172/Megrahi-moved-out-of-intensive-care-ward.html
Citera
2009-09-06, 22:13
Medlem
Ja, som sagt var så skall det bli intressant att se hur länge Abdel Baset al-Megrahi kommer att leva.

Libya Reportedly Paid for Evidence That Led to Lockerbie Bomber's Release
http://www.foxnews.com/story/0,2933,547160,00.html

Citat:
The Sunday Telegraph reported, because Scottish law mandates that prisoners can be freed on compassionate grounds only if they are considered to have three months or less to live.
Citera
2009-09-07, 20:27
Medlem
emras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Libya Reportedly Paid for Evidence That Led to Lockerbie Bomber's Release
http://www.foxnews.com/story/0,2933,547160,00.html

Skotska regeringen säger att de Libyen-anlitade läkarna inte påverkade beslutet.
Citat:
The government said yesterday that the decision to release al-Megrahi was made on the basis of other medical advice and that the opinion of three doctors paid by the Libyan Government, including Dr Sikora, was not taken into consideration.

A Scottish government spokesman said that al-Megrahi's defence team had submitted their evidence on the extent of his illness too late for it to be included in Mr MacAskill's considerations.
Times Online

Intressant nyhet 1: The Daily Record påstår att rättegången kan tas upp igen av en utomstående part.
Citat:
Family members of those killed have learned a legal loophole will allow a third party to have the case reopened on Megrahi's behalf after his death.

[...] anyone - not just the convicted person - can apply for a case to be investigated on grounds there has been a miscarriage of justice.
The Daily Record
Intressant nyhet 2: justitieminister MacAskill sägs vara pressad att offentliggöra dokumenten rörande Megrahis överklagan, dvs den 800 sidor långa rapport som SCCRC tog fram. Rapporten är hemligstämplad, endast en 14 sidor lång sammanfattning offentliggjordes. Om jag förstått rätt är det bara justitieministern och SCCRC som kan välja att offentliggöra rapporten, och SCCRC tänker inte göra det på eget bevåg, enligt ordföranden.
Citat:
Release of the SCCRC files could prove highly embarrassing for the Scottish legal system, which prides itself on the conduct of Megrahi’s trial under Scots law at Camp Zeist in the Netherlands in 2000 and 2001.
[...]

Professor Robert Black, a campaigner for greater openness on the case, said there was no excuse for MacAskill to hold back. [...] “You have a responsible independent body saying, ‘In our view there may have been a miscarriage of justice’. I don’t think you can overlook that.”
Herald Scotland - MacAskill under pressure to release Megrahi appeal files
Citera
2009-09-07, 20:53
Medlem
Citat:
Skotska regeringen säger att de Libyen-anlitade läkarna inte påverkade beslutet.

Intressant nyhet 1: The Daily Record påstår att rättegången kan tas upp igen av en utomstående part.

Intressant nyhet 2: justitieminister MacAskill sägs vara pressad att offentliggöra dokumenten rörande Megrahis överklagan, dvs den 800 sidor långa rapport som SCCRC tog fram. Rapporten är hemligstämplad, endast en 14 sidor lång sammanfattning offentliggjordes. Om jag förstått rätt är det bara justitieministern och SCCRC som kan välja att offentliggöra rapporten, och SCCRC tänker inte göra det på eget bevåg, enligt ordföranden.

Tack för dessa intressanta inlägg.

Låt oss nu hålla isär dom olika frågorna.

1. Megrahis överklagande och eventuella skuld/oskuld.

2. Beslutet om Megrahis frisläppande på "compassionate grounds".

3. Den brittiska regeringens vilja att göra affärer med Libyen utan att störa
relationerna till USA.

Var och en av frågorna hade bäring på de skotska domarnas hantering av ärendet och eftersom utslaget endast bara kunde vara ett utslag och inget möjligt utslag tillfredsställde alla parters önskan.

Skall bli intressant vilken mer information du kan ta fram. Hittills ökar det du lagt ut bara intresset mer och mer.

Vi befinner oss i den priviligierade situationen att allteftersom mer information blir offentlig så kan vi ställa den mot det fattade beslutet att frisläppa Megrahis på "compassionate grounds" och fälla omdömen i ljuset av lagstiftningen.
Senast redigerad av Utredaren 2009-09-07 kl. 20:56.
Citera
2009-09-08, 20:06
Medlem
emras avatar
Citat:
MacAskill: I want the world to see Lockerbie bomber's appeal papers. The justice secretary has said he intends to release many of the papers connected to the dropped appeal of the Lockerbie bomber.
[...]
"We have always said we are more than happy to publish everything relevant, where appropriate consents are given."
[...]
"I give you a clear assurance we have nothing to hide"
Bättre än inget, säger Robert Black, men påpekar också att:
Citat:
"The problem is that those who agree with the conviction will say, 'Well, the evidence hasn't been properly tested', and those who disagree with it will simply have their views confirmed," Prof Black said.

"What we needed was an appeal, and now that will not go ahead, we need a public inquiry."
The Scotsman

Utredaren, ja jag har ryggat undan för punkt 2 och 3. Många olika intressen och spekulationer, det känns nästan hopplöst. Men hittar jag nåt intressant så återkommer jag, hehe.

Tackar för feedbacken, det ska jag visa för min omgivning när dom säger åt mig att skaffa ett liv och ägna mig åt något meningsfullt
Citera
2009-09-08, 21:14
Medlem
Citat:
Bättre än inget, säger Robert Black, men påpekar också att:

Utredaren, ja jag har ryggat undan för punkt 2 och 3. Många olika intressen och spekulationer, det känns nästan hopplöst. Men hittar jag nåt intressant så återkommer jag, hehe.

Tackar för feedbacken, det ska jag visa för min omgivning när dom säger åt mig att skaffa ett liv och ägna mig åt något meningsfullt

Hej emra

Visst håller jag med dig om att de alltför många intressen försvårar att räta ut frågetecken men bara att kasta ljus över överklagandet är ett stort steg framåt.

Det finns flera som vill ha en "public inquiry" så det är väl bara att luta sig tillbaka och se alla dokument som kommer att publiceras.

Michael McGowan: The best tribute to the 270 victims of Lockerbie is to find out the truth. Michael McGowan is the former MEP for Leeds and President of the Development Committee of the European Parliament

http://www.yorkshirepost.co.uk/opinion/Michael-McGowan-The-best-tribute.5612963.jp

Det vore intressant om du kände till de lagrum som har använts och kunde länka till dom om det finns tillgängligt så att man kunde "pröva" besluten och grunderna.
Citera
2009-10-18, 13:09
Medlem
emras avatar
Lite korta nyheter:
  • Underlag till Megrahis överklagan finns upplagt på www.megrahimystory.net.
  • Enligt Mail on Sunday ska Abu Talb ha släppts från svenskt fängelse knappt tre veckor efter att Megrahi släpptes. Märkligt att detta inte rapporterats, om så vore fallet, tycker jag. Han skulle ju även överklaga sin livstidsutvisning till regeringen; det har jag också missat i såna fall.
  • Frisläppandet av Megrahi diskuterades i senaste upplagan av The Doha Debates, som kommer sändas på BBC World den 24:e och 25:e oktober (TV-tider).
  • Några nya artiklar av Anders Carlgren
Citera
2009-10-19, 15:23
Medlem
emras avatar
Citat:
Mohammed Abu Talb, the Palestinian militant implicated in the Pan Am 103 atrocity, is understood to have been freed from jail in Sweden where he had been serving a life term.

The Firm understands Talb was quietly released in early September, only weeks after Abdelbaset Ali Mohmed Al Megrahi was released from jail in Scotland and returned to Libya.
The Firm Magazine: Pan Am incriminee Talb freed
Tja, det kanske inte har så stort nyhetsvärde i Sverige, eller så har jag missat det totalt. För inte kan väl brittisk press fara med osanning?
Citera
2009-10-19, 16:55
Medlem
KimNeilJungs avatar
Det finns minst tre jätteintressanta trådar på JREF som behandlar Lockerbie
Pan Am 103: Unaccompanied bag from Malta: Evidence?
http://forums.randi.org/showthread.php?t=155657

al Megrahi and the Lockerbie bombing

http://forums.randi.org/showthread.php?t=85523

Was the MST-13 timer fragment planted in the wreckage of Pan Am 103?
http://forums.randi.org/showthread.php?t=153971

Nu har jag inte följt dem på ett tag, men det är rätt intressanta frågor som ställs. Och den här konspirationen har fördelen av att inte, vad jag sett hittills, innehålla en massa omöjligheter som tysta sprängmedel och tusentals inblandade.
Citera
2009-10-19, 19:16
Medlem
Megrahi verkar inte vilja vara tyst efter att ha blivit frisläppt och sägs ha satt upp en hemsida för att visa sin oskuld.

Lockerbie Bomber: 'New Evidence Clears Me'
http://news.sky.com/skynews/Home/UK-News/Lockerbie-Bomber-Abdelbaset-Al-Mohmed-al-Megrahi-Claims-New-Evidence-Proves-His-Innocence/Article/200910115397806?lpos=UK_News_Second_World_News_Art icle_Teaser_Region_0&lid=ARTICLE_15397806_Lockerbi e_Bomber_Abdelbaset_Al_Mohmed_al_Megrahi_Claims_Ne w_Evidence_Proves_His _Innocence

Citat:
The man convicted of the Lockerbie bombing has revealed fresh evidence which he believes proves his innocence.

On a website set up to give details of the appeal that he eventually dropped, Abdel Basset al Megrahi has attacked the credibility of the witness whose testimony convicted him.
(...)
That just before picking out Megrahi in an ID parade, the shopkeeper had seen a press photo of the Libyan. The defence team did not know the shopkeeper had also compared Megrahi's photo with one of convicted terrorist Abu Talb, who they think was the real bomber.
(...)
Scotland's Crown Office has condemned Megrahi's web campaign to clear his name as "deplorable".

The appeal he dropped will never be heard inside a courtroom but, from his sick bed in Libya, he appears determined to clear his name in the court of public opinion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in