2002-08-29, 20:23
äldre konto (old)
Ej medlem
Undrar vad minimumstraffet för grov misshandel är. Har hört att det ska vara 1 års fängelse, stämmer det?
Citera
2002-08-29, 20:59
äldre konto (old)
Ej medlem
Re: Grov misshandel

Citat:
Ursprungligen postat av Selah
Undrar vad minimumstraffet för grov misshandel är. Har hört att det ska vara 1 års fängelse, stämmer det?

Stämmer bra.

Misshandel

Den som tillfogar annan person kroppskada, sjukdom eller smärta
eller försätter honom i vanmakt eller annat sådant tillstånd,
dömes för misshandel till fängelse i högst två år eller, om
brottet är ringa, till böter.
Är brottet grovt skall personen dömas för misshandel och till
fängelse lägst ett år och högst tio år.
Citera
2002-08-31, 11:08
äldre konto (old)
Ej medlem
Ok, anledningen till att jag undrade var nämligen att en kompis vart dömd för grov misshandel för att han vid misshandeln använde ett tillhygge (i det här fallet en pinne). Misshandeln i sig var dock inte särskilt grov och trots att domen var grov misshandel dömdes han endast till skadestånd och villkorligt. Väldigt skumt alltihop. Han menar att rubriceringen automatiskt blir grov misshandel om man vid misshandeln använder någon form av tillhygge.
Citera
2002-08-31, 16:09
äldre konto (old)
Ej medlem
Står inget om tillhyggen i BrB. enbart:

Citat:
Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om gärningen var livsfarlig eller om gärningsmannen tillfogast svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom eller eljest visat särskild hänsyslöshet eller råhet

Kan ju dock finnas nån prejudicerande dom. Denna bör då hittas i NJA (Nytt juridiskt arkiv). 8)
Citera
2002-09-02, 10:25
äldre konto (old)
Ej medlem
Jag har för mig att det automatiskt blir grov misshandel när man använder tillhygge.
Citera
2002-09-03, 12:56
Medlem
Jo det blir oftast grov misshandel, tackvare tillhyggen eller "grovhet".

En vanlig misshandel brukar vara en fläskläpp, knuff så skrubbsår uppstår och liknande, småskit d.v.s...
Citera
2002-09-06, 01:29
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenik
Jag har för mig att det automatiskt blir grov misshandel när man använder tillhygge.

Nja..jag slog ner en med en öl flaska en gång, plus ett par sparkar i ansktet ogrejor...åkte "bara" på misshandel.... i 5 mån iofs...men det var första gången jag var inför ett ting...och jag var bara 18 år....

Så har ja en polare som bara slog ner en med nävarna och sen tvingade honom och be om ursäkt för sitt betende..(killen hade bara suttit och tittat lite)...och på det åkte han på grov misshandel i 8 Mån p.g.a att rätt ansåg att det var en gravt kränkande handling när han tvingade honom att be om ursäkt...

//Jeep
Citera
2002-09-06, 01:35
äldre konto (old)
Ej medlem
Jeep. Kan ju vara så att du hamnade längst upp på misshandelsskalan, medan till polare hamnade långt ner på grov misshandelsskalan. Sedan kan ju domar variera beroende på vem som dömer... Det är faktiskt så, rättssystemet är inte vattentätt (om nu någon trodde det... )
Citera
2002-09-08, 17:19
äldre konto (old)
Ej medlem
om man knäcker ett näsben på någon, räknas det som vanlig misshandel eller grov missahandel?
Citera
2002-09-08, 18:57
Medlem
Statuss avatar
Det är vanlig misshandel.
Är personen förståndshandikappad så blir det grovt.
Citera
2002-09-09, 22:29
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r0b1N
om man knäcker ett näsben på någon, räknas det som vanlig misshandel eller grov missahandel?

Det beror väll på hur du knäcker det...slår du av det helt oprovoserat med en teleskåp batong så åker du säkerligen på en Grovis, men om du råkar veva av det under ett "vanligt" slagsmål så ligger väll misshandel nära tillhands.

Det är ju upptill åklagren vad det blir, det är många faktorer som spelar in, om du är dömd för likande brott tidgare, din social bakrund (Alla är inte lika för lagen, typ om du åker dit för en vanlig misshandel och har ett fastjobb, flickvän, ordnad ekonomi,barn...så har du betyderligt större chans att klara dig från kåken än vad en arbetslös dagdrivare, med skulder upp till öronen, men ostraffad men rör sig i " kriminell kretsar" har)

//Jeep
Citera
2002-09-09, 22:33
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roine
Jeep. Kan ju vara så att du hamnade längst upp på misshandelsskalan, medan till polare hamnade långt ner på grov misshandelsskalan. Sedan kan ju domar variera beroende på vem som dömer... Det är faktiskt så, rättssystemet är inte vattentätt (om nu någon trodde det... )

Jo jag vet, det är ju åklagaren som bestämmer grad, sen är det ju upptill Rätten att besluta om påföljd, Åklgaren kanske inte såg "Grovheten" i det jag gjorde, men det gjorde rätten och ville tvåla till mig ordentligt...:-((

//Jeep
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in