2009-04-11, 16:52
Medlem
Troians avatar
Om vi föreställer oss att Kalle utsetts för exempelvis ett våldsbrott, men hinner dö innan det tas upp i rätten avlider, hur blir det då? Blir det rättegång i alla fall?

Dödsfallet har i exemplet alltså ingenting med våldsbrottet han utsatts för att göra. Säg att han dör i en trafikolycka.
Citera
2009-04-11, 17:06
Medlem
Det har att göra med bevisläget. Om åtalet kan hålla utan målsägandens medverkan så blir det rättegång ändå. Målsäganden är i det avseendet ganska ovidkommande i de flesta brottmål, han/hon behövs bara för bevisning. Hur skulle det annars gå i en mordrättegång?
Citera
2009-04-11, 17:16
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slurig
Det har att göra med bevisläget. Om åtalet kan hålla utan målsägandens medverkan så blir det rättegång ändå. Målsäganden är i det avseendet ganska ovidkommande i de flesta brottmål, han/hon behövs bara för bevisning. Hur skulle det annars gå i en mordrättegång?

Tack för svar. Efter att ha tänkt till lite så förstod jag ju att det faktiskt borde vara på det sättet...
Citera
2009-04-11, 17:31
Medlem
Se våldtäktsmålet emellan en 15-årig avliden dam och en 42-årig man.
Verkar som han inte kommer dömmas sedan hennes död.
Citera
2009-04-11, 18:02
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Se våldtäktsmålet emellan en 15-årig avliden dam och en 42-årig man.
Verkar som han inte kommer dömmas sedan hennes död.

Det var det jag hade i åtanke. Vad jag undrade var om det var av rättsliga skäl eller bevismässiga. Eftersom åklagaren byggde sitt åtal till stor del på hennes vittnesmål så faller det hela... Men det har inte i sig att göra med att hon inte längre är i livet.
Citera
2009-04-12, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det var det jag hade i åtanke. Vad jag undrade var om det var av rättsliga skäl eller bevismässiga. Eftersom åklagaren byggde sitt åtal till stor del på hennes vittnesmål så faller det hela... Men det har inte i sig att göra med att hon inte längre är i livet.

Nej precis, hade de haft starka bevis i form av dna bevisning eller andra vittnen, så hade åklagaren kunnat driva fallet ändå.
Citera
2009-04-12, 23:59
Medlem
En liten sidofråga.

I de fall målsägande är avliden vid rättegången antar jag att målsägande finns kvar i form av dödsboet.

Döms skadestånd och liknande ut till dödsboet precis som det skulle gjorts till målsägande eller faller skadeståndsanspråk bort för den parten för att ersättas av närstående?
Citera
2009-04-13, 00:16
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Nej precis, hade de haft starka bevis i form av dna bevisning eller andra vittnen, så hade åklagaren kunnat driva fallet ändå.

Dna är inget starkt bevis i ett våldtäktsmål, vare sig målsägande lever eller inte, ifall det inte samtidigt finns en berättelse från mä som kan styrka brott. I aktuella fall har 42-åringen dessutom medgivit att han har haft sex med flickan som tagit livet av sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
En liten sidofråga.

I de fall målsägande är avliden vid rättegången antar jag att målsägande finns kvar i form av dödsboet.

Döms skadestånd och liknande ut till dödsboet precis som det skulle gjorts till målsägande eller faller skadeståndsanspråk bort för den parten för att ersättas av närstående?

Om du med skadestånd menar kränkning, sveda och värk för brottsoffret så nej, det kan enbart levande personer erhålla. Anhöriga, i den mån de står mä tillräckligt nära enligt skadeståndslag etc, får istället rätt till skadestånd för förlust av anhörig samt ersättning för begravningskostnader. Då ska det kunna påvisas att döden har ett direkt samband med brottet som den tilltalade står åtalad för.
Citera
2012-08-21, 21:30
Medlem
Frihet2010s avatar
Lånar lite tråd här..

Låt säga att målsägande har en pågående process med advokater i ett ärende när målsägande avlider innan fallet är uppklarat..

Kan man som anhörig då begära ut alla papper från advokater och dyl för att föra dennes talan med ny advokat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in