2010-05-19, 20:49
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vondodenburg
enkelhet och ett självklart flyt i ton och rytm.

Då börjar jag förstå dig. Du har svårt för avantgarde, experimentell musik osv. Då förstår jag att du ogillar Björk, men jag hajjar inte riktigt varför du gillar alla de artister du räknar upp. Kraftwerk var knepiga avantgardister en gång i tiden och kalla det de gör för enkelhet kan jag inte riktigt köpa.
Citera
2010-05-19, 21:04
Medlem
vondodenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Då börjar jag förstå dig. Du har svårt för avantgarde, experimentell musik osv. Då förstår jag att du ogillar Björk, men jag hajjar inte riktigt varför du gillar alla de artister du räknar upp. Kraftwerk var knepiga avantgardister en gång i tiden och kalla det de gör för enkelhet kan jag inte riktigt köpa.
autechre, b12, the orb, halford, gary numan, higher inteligence agency, roxy music, scorpions.
tro det eller ej det går faktiskt att gilla och njuta av alla dessa. enklare och rakare band än kraftwerk får man leta efter. vad ser du för likhet mellan dem och björk
Citera
2010-05-19, 21:21
Medlem
mishimas avatar
Citat:
autechre, b12, the orb, halford, gary numan, higher inteligence agency, roxy music, scorpions.
tro det eller ej det går faktiskt att gilla och njuta av alla dessa. enklare och rakare band än kraftwerk får man leta efter. vad ser du för likhet mellan dem och björk

Om du kollar vad Kraftwerk gjorde tidigt i sin karriär och jämför med vad som låg på hitlistorna då så framstår Kraftwerk som rätt knepiga och avantgardistiska. Har du lyssnat på skivan Ralf und Florian? Jag vill knappast kalla det enkel eller rak musik.

Jag kan omöjligen förstå hur man så lätt som du gör hittar en gemensamma nämnare mellan musiken du gillar. Jag kan omöjligen göra det. Ena dagen lyssnar jag på Aphex Twin och nästa dag på Motownsoul. Jag kan inte riktigt hitta något direkt gemensamt mellan dem.

Elsa, 69 år, skulle kunna förklara varför hon gillar Lasse Berghagen med orden "enkelhet och ett självklart flyt i ton och rytm.".
Senast redigerad av mishima 2010-05-19 kl. 21:24.
Citera
2010-05-19, 21:33
Medlem
vondodenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Om du kollar vad Kraftwerk gjorde tidigt i sin karriär och jämför med vad som låg på hitlistorna då så framstår Kraftwerk som rätt knepiga och avantgardistiska. Har du lyssnat på skivan Ralf und Florian? Jag vill knappast kalla det enkel eller rak musik.

Jag kan omöjligen förstå hur man så lätt som du gör hittar en gemensamma nämnare mellan musiken du gillar. Jag kan omöjligen göra det. Ena dagen lyssnar jag på Aphex Twin och nästa dag på Motownsoul. Jag kan inte riktigt hitta något direkt gemensamt mellan dem.

Elsa, 69 år, skulle kunna förklara varför hon gillar Lasse Berghagen med orden "enkelhet och ett självklart flyt i ton och rytm.".
ralf und florian är knappast representativ för kraftwerks kollektion. deras 3 bästa man machine, tee och computerworld är väldigt enkla och raka skivor och har noll likhet med vad du kallar avantgard.
den enda gemensamma nämnaren för musiken jag gillar är att det är kvalitet och självklar enkelhet i allt.
Citera
2010-05-19, 21:53
Medlem
mishimas avatar
Citat:
ralf und florian är knappast representativ för kraftwerks kollektion. deras 3 bästa man machine, tee och computerworld är väldigt enkla och raka skivor och har noll likhet med vad du kallar avantgard.
den enda gemensamma nämnaren för musiken jag gillar är att det är kvalitet och självklar enkelhet i allt.

Representativ är den inte, men det är likväl en Kraftwerkskiva. Jag tycker att Björks musik är minst lika enkel och rak som de flesta av de artister som du räknar upp. När jag tänker på musik som inte är rak och enkel tänker jag framför allt på dub, frijazz och viss konstmusik, inte Björk.
Citera
2010-05-20, 00:37
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Jag vet inte vilka kriterier man skall utgå från vid valet av vinnare till priset, men åtminstone på den klassiska sidan får väl lite udda om man tittar på tidigare kandidater att Ennio Morricone får priset. Om musiker har vunnit priset har det varit de mer kända, framstående varianterna; Fischer-Dieskau, Isaac Stern och Renée Fleming är exempel. Men när tonsättare har fått priset har det ändå varit mer framstående namn inom modern konstmusik som har vunnit, med Lutoslawski, Stockhausen och Ligeti som exempel. Jag vet inte om man tidigare inte har varit alltför intresserad av filmmusik då orkesterspråket tenderar arr vara väldigt föråldrat, lättsmält och inte innehavande av någon egentlig konstnärlig drivkraft framåt. Men nu har man kanske ändrat sig?
Reagerade likadant men har ju lärt mig att Frack är inte finare än fleece! Hur då denna publikums uppfattning av priset schatterat till 2 diskreta läger uppkommit, det må förbli sin egen gåta, för söker man lite finner man att det antingen saknas/förtigs sådan rikt- & skiljelinje. Morricone ≠ Xenakis men värdig & hellre vinnare än vidgare av redan brydda vyer. Snarare än de konstigas hetero- förvånar kanske popularernas homogenitet.
Citera
2010-06-16, 00:10
Medlem
Keldons avatar
Lägg ner priset och köp instrument till Sveriges fritidsgårdar istället.
Citera
2010-12-08, 11:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jouma

Tror att det blir någon skötsam med ytterst lite gangsta-influenser om det någonsin ska bli hiphop. Mitt tips blir nog Jay-Z.

En rappare som blivit skötsam och skapat sig en bredd är ju Snoop Dogg. Han är folkkär i USA på många sätt och intervjuas i alla möjliga sammanhang idag.
Citera
2010-12-08, 11:06
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlankningsMaja
En rappare som blivit skötsam och skapat sig en bredd är ju Snoop Dogg. Han är folkkär i USA på många sätt och intervjuas i alla möjliga sammanhang idag.

Dock inte särskilt tongivande rent musikaliskt.
Citera
2010-12-08, 11:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Dock inte särskilt tongivande rent musikaliskt.

Det beror hur man ser det. Han har samarbetet med musiker från olika genrer, mer än exempelvis Dre.
Citera
2010-12-08, 11:30
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlankningsMaja
Det beror hur man ser det. Han har samarbetet med musiker från olika genrer, mer än exempelvis Dre.

Ska vi jämföra Snoop med Dr Dre så har Dre längre karriär, skills både som producent och rappare samt en fin lista med talanger som han har hjälpt till att lyfta fram. Däribland Eminem och just Snoop. Missförstå mig nu inte, jag diggar Snoop, men det finns nog 15-20 hiphoppare jag tycker är mer förtjänta av priset.
Citera
2011-06-18, 22:23
Medlem
Shalashaskas avatar
Patti Smith och Kronos Quartet blev det i år. Tråkiga val.

Själv tycker jag att om någon borde få det så är det Robert Fripp, men med tanke på att Pink Floyd fick det för några år sedan så tvivlar jag på att något sådant kan inträffa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in