2009-04-10, 22:56
Medlem
absentiss avatar
Behöver akuthjälp nu asså - min dator brukar vara påslagen 24/7 eftersom jag vet vilket jävla helvete det är att få igång den men nu är det kritiskt... Den startar, jag kan logga in men sen så fryser den om jag ska trycka på "ok" eller om jag ska flytta en ikon t ex, så fort jag helt enkelt gör någonting (förutom att röra musen) så fryser den. Jag har provat vänta ung. 20 minuter och det släpper inte.
Samma sak gäller om jag är för långsam med att logga in, då fryser den också.

Det går att starta datorn i felsäkert läge helt smärtfritt.
Det jag har provat:

* Startat om datorn ett flertal gånger
* Tagit bort program från Autostart
* Loggat in på en annan användare för att se om problemet låg i min huvudanvändare

Behöver hjälp härifrån, akut!

Tack så mycket på förhand!
/a.
Citera
2009-04-10, 22:59
Bannlyst
Mitt tips är att formatera den hårddisken som du har ditt OS på och sedan installera om ditt OS. Fortsätter datorn att frysa så är det antagligen pga. din dators hårdvara.
Citera
2009-04-10, 22:59
Medlem
Integraluss avatar
Om datorn står på 24/7 så är det definitivt hårdvarurelaterat. Skulle gissa på att moderkortet sjunger på sista versen.
Citera
2009-04-10, 23:00
Medlem
absentiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enigmium
Mitt tips är att formatera den hårddisken som du har ditt OS på och sedan installera om ditt OS. Fortsätter datorn att frysa så är det antagligen pga. din dators hårdvara.

Är det det enda tipset du kan ge? Kollade en annan tråd och du gav samma tips Hähä, jag skojade bara, men jag vill helst undvika att formatera om...
Citera
2009-04-10, 23:01
Medlem
absentiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Integralus
Om datorn står på 24/7 så är det definitivt hårdvarurelaterat. Skulle gissa på att moderkortet sjunger på sista versen.

Aj fanken, det låter ju sannerligen inte bra... Då blir det troligtvis till att köpa en ny burk då, den har typ 2 år på nacken den här...
Citera
2009-04-10, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av absentis
Är det det enda tipset du kan ge? Kollade en annan tråd och du gav samma tips Hähä, jag skojade bara, men jag vill helst undvika att formatera om...

Haha, en av få lösningar som brukar fungera ju
  • Starta om datorn
  • Formatera om hårddisken och installera om sitt OS/till annat OS och se om problemet fortsätter
  • Köpa ny dator om datorn är gammal

EDIT: Kan tillägga att min egen dator brukade frysa lite ibland förut. Numera så har jag formaterat om min C-disk, installerat om från XP Home till XP Pro och nu så flyter det på galant. <3

Fast ska ändå köpa ny dator snart, denna är 3-4 år gammal och är förjävla kass.
Senast redigerad av Enigmium 2009-04-10 kl. 23:05.
Citera
2009-04-10, 23:04
Medlem
m00hs avatar
Har du massa "gratisprogram" och toolbars? Isåfall skulle iallafall jag börja avinstallera dom. Bara börja leta i Kontrollpanelen - Lägg till ta bort program om du har xp. Har du Vista är det i Kontrollpanelen - Program och funktioner.

Lycka till
Citera
2009-04-10, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av m00h
Har du massa "gratisprogram" och toolbars? Isåfall skulle iallafall jag börja avinstallera dom. Bara börja leta i Kontrollpanelen - Lägg till ta bort program om du har xp. Har du Vista är det i Kontrollpanelen - Program och funktioner.

Lycka till

Om vi ska gå in på sådana saker så är CCleaner att föredra. Även en virussökning, jag skulle rekommendera att göra det med NOD32.
Citera
2009-04-10, 23:56
Medlem
absentiss avatar
Okej, jag satte i ett nytt grafikkort (nytt för mig men inte hårdvarunytt, liksom) och var helt säkert på att det inte var problemet, och jag hade rätt. Tog ut det och samma problem. Blir fan att köpa en ny burk så snart som möjligt, då.
Citera
2009-04-11, 00:33
Medlem
m00hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absentis
Okej, jag satte i ett nytt grafikkort (nytt för mig men inte hårdvarunytt, liksom) och var helt säkert på att det inte var problemet, och jag hade rätt. Tog ut det och samma problem. Blir fan att köpa en ny burk så snart som möjligt, då.
Prova att ominstallera den du har först... låter billigare
Citera
2009-04-11, 23:30
Medlem
absentiss avatar
Ja tamigfan, lät datorn stå på från när jag vaknade runt 10 och när jag kom tillbaka vid 20-tiden så gick det att komma in, frågan är om det är värt att "vänja in datorn" vid att jag stänger av den? Skulle det funka, kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in