Nu skriver Aftonbladet om något som kallas sockerberoende.
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/...376121,00.html
Jag tror att man måste skilja på beroende och missbruk. Jag tror att alla människor är beroende av något som höjer blodsockret, det behöver inte vara strösocker, kan vara pasta, ris, bröd eller något liknande.
Enligt Aftonbladets expertis är dock all sådan föda "beroendeframkallande" och måste undvikas. "Biologens råd är att rensa kosten från alla snabba kolhydrater, inte bara socker utan även till exempel potatis som också är blodsockerhöjande."
Jag tror dock att det är just sådana råd, kombinerat med ökad fysik träning, som skapar sockermissbruk, och för den delen matmissbruk och bulimi. För människor som följer dessa råd förvandlas så kallade "snabba kolhydrater" till en glädjekälla för kropp och själ. När en sådan människa bjuds på t ex blodpudding eller snabbmakaroner så får de en kick och kan inte sluta äta, medan vanligt människor ser dessa livsmedel som något, mer eller mindre, alldagligt och trist. Så skapar man ett missbruk, fastän avsikten sägs vara att undvika det.
Jag tycker alla vuxna människor själva bör få välja vad de vill äta för mat, men fråga er varför termen "kolhydratberoende" är så överallt närvarande i media nuförtiden, med Atkinsdieter och allt. Kan det möjligtvis vara köttindustrin som vill locka tillbaka kunder efter CJD-skandalen?