2003-10-17, 01:50
Medlem
Nu skriver Aftonbladet om något som kallas sockerberoende.

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/...376121,00.html

Jag tror att man måste skilja på beroende och missbruk. Jag tror att alla människor är beroende av något som höjer blodsockret, det behöver inte vara strösocker, kan vara pasta, ris, bröd eller något liknande.

Enligt Aftonbladets expertis är dock all sådan föda "beroendeframkallande" och måste undvikas. "Biologens råd är att rensa kosten från alla snabba kolhydrater, inte bara socker utan även till exempel potatis som också är blodsockerhöjande."

Jag tror dock att det är just sådana råd, kombinerat med ökad fysik träning, som skapar sockermissbruk, och för den delen matmissbruk och bulimi. För människor som följer dessa råd förvandlas så kallade "snabba kolhydrater" till en glädjekälla för kropp och själ. När en sådan människa bjuds på t ex blodpudding eller snabbmakaroner så får de en kick och kan inte sluta äta, medan vanligt människor ser dessa livsmedel som något, mer eller mindre, alldagligt och trist. Så skapar man ett missbruk, fastän avsikten sägs vara att undvika det.

Jag tycker alla vuxna människor själva bör få välja vad de vill äta för mat, men fråga er varför termen "kolhydratberoende" är så överallt närvarande i media nuförtiden, med Atkinsdieter och allt. Kan det möjligtvis vara köttindustrin som vill locka tillbaka kunder efter CJD-skandalen?
Citera
2003-10-19, 16:44
Medlem
to top fff fff fff fff fff frff fff fff
Citera
2003-10-20, 21:58
Medlem
bra skrivet!!
Citera
2003-10-20, 22:21
Medlem
Afonsos avatar
Håller inte riktigt med. Ett ökad fysisk aktivitet ger bättre förutsättningar att klara av sockrets effekter och jag tror inte det leder till något missbruk.

De som lider av ett abnormt sötsug har ofta en dålig insulinfunktion vilket ganska lätt kan avhjälpas genom att dels äta mindre kolhydrater och dels genom att under en period enbart hålla sig till lågglykemiska (långsamma) kolhydrater.

Misstänker att du inte håller med, men många skulle må bra av att äta mer magra
kött- och fågelprodukter (och fisk) på bekostnad av kolhydraterna.
Citera
2003-10-20, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afonso
Håller inte riktigt med. Ett ökad fysisk aktivitet ger bättre förutsättningar att klara av sockrets effekter och jag tror inte det leder till något missbruk.

Man kan också vända på det, och påpeka att socker faktiskt är en förutsättning för ökad fysisk aktivitet.
Citera
2005-08-15, 10:27
Medlem
Stevia - ett alternativ till socker

Jag har läst om en ört som heter Stevia som är så gott som kalorifri men ändå flera gånger sötare än socker. På hemsidan www.stevia.se så står det att det ursprungligen kommer från sydamerika. Jag har också läst att i Japan så är artificiella sötningsmedel förbjudna så där har de använt stevia i flera årtionden. Det låter som ett alternativ för att slippa sockerberoendet tycker jag. Är det någon mer som vet något om denna ört och kanske har något recept(så man vet hur det ska användas).
Citera
2005-08-15, 13:03
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Jag kan säga att jag på allvar är ganska sockerberoende. Eller i varje fall nere i ett ganska tungt missbruk. Det låter löjligt, men för vissa människor är ett sådant beroende lika allvarligt som alkohol eller narkotika, däremot blir konsekvenserna kanske inte riktigt lika stora.

Jag dricker mycket te och kaffe. Mycket socker i. Jag äter ganska mycket godis, kakor, bullar, etc. Snabba kolhydrater som snabbt omvandlas till socker i kroppen. Köper jag någonting äter jag tills det tar slut. Jag kan sätta i mig en hel påse bullar varje dag. Ett tag brukade jag köpa en påse wienerbröd som jag åt till kaffet när jag kom hem efter jobbet varje eftermiddag. Jag åt alltså inte middag, utan fikade...

Jag är inte överviktig, däremot pendlar jag en del i vikt. Min normalvikt ligger nånstans runt 87 kg. Vältränad går jag ner till runt 82 kg. Nu väger jag nånstans runt 92-94. Har man mycket fysiska aktiviteter för sig så kan man ha en sådan diet utan att det skadar. Att njuta av saker är bara ett problem när dom blir ett problem. Jag tyckte att: Jag äter det jag gillar. Det som är gott kan inte skada mig. Och det är en livsnjutarfilosofi som jag fortfarande lever efter. Det kommer så mycket forskningsrön hela tiden, men så länge man äter det man tycker är gott och det man tror att man behöver så kommer det att gå bra. Så länge man äter med måtta. Problemet kommer när man gör någonting tvångsmässigt eller när man har nåt excessive behavior. Jag kan ärligt säga att det är lika svårt för mig att äta en kost med mindre socker i som det är att försöka sluta röka. Det är helt enkelt skitsvårt, eftersom din kropp fullkomligt skriker efter socker.

Nu är väl detta inte världens största problem, och kanske en smula löjligt i vissas ögon. Det är ju inte så att mitt sockerberoende har fått några konsekvenser för mig. Men blir saker ett problem så får man lösa dom. Och min lösning är helt enkelt att äta en kost som innehåller mindre socker. Mindre socker i te och kaffe, inget godis, inget vitt bröd eller pasta eller vitt ris. Däremot större mängder kött än tidigare, vilket en köttätare som jag uppskattar väldigt mycket. Kommer det att bli svårt? Ja, som fan. Som insatt i beroendeproblematik så anser jag det jämförbart med tex rökning i svårhetsgrad. Nåja, den som lever får se.
Citera
2007-05-18, 13:46
Medlem
MsMoulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetie
Jag har läst om en ört som heter Stevia som är så gott som kalorifri men ändå flera gånger sötare än socker. På hemsidan www.stevia.se så står det att det ursprungligen kommer från sydamerika. Jag har också läst att i Japan så är artificiella sötningsmedel förbjudna så där har de använt stevia i flera årtionden. Det låter som ett alternativ för att slippa sockerberoendet tycker jag. Är det någon mer som vet något om denna ört och kanske har något recept(så man vet hur det ska användas).

Stevia är en buske som finns i Sydamerika. Dess blad är ohyggligt söta och man kan också raffinera fram kristaller med samma sötma. Båda dessa typer av produkter finns att köpa över internet. Dock är inte stevia godkänt som livsmedel inom EU (det har testats flera gånger). Vissa epidemiologiska studier indikerar att steviakonsumtion ger fertilitetsstörning hos män.

Jag har smakat stevia och tycker att det är hemskt äckligt. Socker ger ju inte bara sötma i livsmedel utan exempelvis också färg och konsistens/textur. Kan tänka mig att försäljare har recept som medföljer vid köp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in