2017-01-02, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Självmordet kan han ha begått i december, har ingen närmare info om det.
Citat:
Det andra mordet begick han i Östersund den 5-6 november 1971. Offret, Solfrid Engdahl, 19, blev strypt. Mannen, en 22-åring, begick självmord genom hängning på psykiatriska kliniken vid fångvårdsanstalten i Härnösand i början av januari 1972 (tidningsnotis som meddelar självmordet; 5/1 -72).
(FB) Brottsplatsbilder - Kriminalhistoria
Tack för infon med namn på BO och tipset om tråden vilken jag inte kände till.
Frågan är vad mannen hette. Skulle vara intressant att läsa domarna någon gång.

Edit
Flickans dödsdatum är 6 november, enligt Sv. dödbok. Hon var född 1952.

Ja, hon bodde och var född i Östersund.
Sannolikt var det m.a.o. där mannen gick i folkhögskola och hade sin lägenhet under försöksutskrivningen.
Senast redigerad av nexaty 2017-01-02 kl. 02:10.
Citera
2017-01-02, 03:14
Medlem
GM:s/återfallsmördarens namn och dödsdatum (datum enligt Sv. dödbok)

Hittade just efter lite pusslande vem gärningsmannen i det här fallet bör vara:
Al* Ta*e Dani*ls, född 1949-03-31 i Gustafs (Kopparbergs län, Dalarna). Död 26/12 1971.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
GM tar sitt liv en tid efter det sista mordet.

Är det någon som vet vilket fall jag talar om?
Citat:
Ursprungligen postat av nexaty
Mannen i fråga - sannolikt född 1949
I december 1971 begick mannen självmord genom hängning i sitt rum på det mentalsjukhus han var (ej Sidsjön då).
Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Självmordet kan han ha begått i december, har ingen närmare info om det.
Citat:
Det andra mordet begick han i Östersund den 5-6 november 1971. Offret, Solfrid Engdahl, 19, blev strypt. Mannen, en 22-åring, begick självmord genom hängning på psykiatriska kliniken vid fångvårdsanstalten i Härnösand i början av januari 1972 (tidningsnotis som meddelar självmordet; 5/1 -72).
(FB) Brottsplatsbilder - Kriminalhistoria
Citera
2017-01-02, 21:55
Medlem
Om återfallsmördaren ATD (hans initialer), född 1949.

Igår tog Ettsjutretton upp detta tragiska fall från tidigt 70-tal.

Den i Dalarna födde 22-åringen mördade alltså två kvinnor, 1970 och 1971 - och begick sedan självmord i slutet av 1971.

Självmordet skedde genom hängning på psykiatriska avdelningen på fångvårdsanstalten i Härnösand den 26 december 1971.

Sidsjöns överläkare Tord Hasselberg sa följande den 4 januari 1972 i Aftonbladet om mordet på den 19-åriga flickan den 6 november 1971.
Citat:
Vi hade kunnat iaktta ett mycket positivt tillfrisknande. Det var därför som vi bedömde det som möjligt att försöksutskriva mannen [i september 1971].

Jag är verkligen förvånad, mycket ledsen och förtvivlad över det som hänt.
Aftonbladet skriver därefter:
Citat:
22-åringen begick självmordet på annandag jul.
Han orkade inte med sin situation längre.
Han vårdades på psykiatriska avdelningen vid anstalten. Där genomgick han också en rättspsykiatrisk undersökning.
Kriminalassistent Paul Wiklund, Härnösand, avslutar artikeln:
Citat:
Vi har ännu inte slutfört utredningen om omständigheterna kring dödsfallet.

Vi har konstaterat att han inte hade någon hjälp vilket är mycket viktigt.
Citera
2017-01-05, 18:59
Medlem
Återfallsmördaren MT - en tillbakablick

# Född i Taza, Marocko, 1936-03-10.

# Första adressen i Sverige är från oktober 1965.

Mord 1: 50-årig man år 1975.

MT bodde på Lagfartsvägen i Norsborg vid detta mord. Hans yrke var borrare.
Dådet utspelades i tunnelbanan, i Albytunneln i Stockholm 27 juni.
Ett antal slag mot huvudet med en 1,5 kg tung blyslägga vilken var inlindad i en påse (även nämnt på tråden).
Brottsoffret, KW, avled 17 juli 1975 av omfattande hjärn- och skallskador.
KW, född 1924, föddes i Danmark. Var vid sin bortgång skriven på Västmannagatan i Stockholm.

Påföljden för MT blev sluten psykiatrisk vård.
Han placerades på Västerviks fasta paviljong.
Överfördes till Sidsjön i Sundsvall 8 månader senare.
I juni 1978 försöksutskrevs MT från Sidsjön - fick jobb på Gullfiber i Sundsvall, och en egen lägenhet i Nacksta.
Han trivdes aldrig i Sundsvall.

Sommaren 1979, i juni, hotade han en man med kniv i ett bråk. I juli samma sommar tvingades han till sig ett samlag med en kvinna.
Hösten 1979 dömdes han ånyo till sluten psykiatrisk vård.
Sidsjön tyckte det var bättre att MT fick vård på Karsudden, dit han överfördes i december 1979.
På Karsudden sa chefspsykologen Tord Berntsson detta om MT:
Citat:
Han ansåg att han var frisk.
Frisk och kränkt.
Framför allt ville han inte tala om sina problem.
Hellre stannar jag här i tio år än pratar, sa han en gång.
Han var spänd och stel och inom sig hade han en massa uppdämda känslor - aggressioner, sexualitet, kanske våldsfantasier - som han inte vågade ta fram och visa.
Den 2 april 1981 blev MT försöksutskriven.
Överläkare Albert Boerman:
Citat:
Vi bedömde honom som frisk.
Visserligen bar han på en massa uppdämt hat, men vi trodde inte att det fanns någon risk att han skulle begå något ytterligare våldsbrott. Tyvärr hade vi fel och ingen är mer förtvivlad än jag. Jag sov inte mycket på nätterna veckan efter nyheten om att han mördat den 6-årige pojken i Skärholmen.
Mitt enda försvar är att vi inte kan läsa in alla mördare för alltid. De måste få nya chanser.
MT fick jobb i Södertälje. Delade lägenhet med en gammal marockansk kamrat.
Började senare jobba på restaurang Riche i Stockholm. Fick sparken därifrån.
Sjukskrev sig för ryggen och söp.

Mord 2: 6-årig pojke år 1981.

Den 9 juli mördades 6-årige MB, som var granne till MT i Skärholmen.
MT bedömdes vid den rättspsykiatriska undersökningen inte vara i behov av sluten psykiatrisk vård. Professor Lidberg på RPK i Huddinge menade samtidigt att MT var ett gränsfall. Lidberg uttryckte vidare i Aftonbladet i mars 1982 att man måste ju inse att det finns små möjligheter att behandla honom i Sverige.

MT dömdes till livstids fängelse och förvisning från Sverige.

Han står som utvandrad till Marocko fr.o.m 16 mars 1992.
Senast redigerad av nexaty 2017-01-05 kl. 19:06.
Citera
2017-01-05, 19:09
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:

Ett antal slag mot huvudet med en 1,5 kg tung blyslägga vilken var inlindad i en påse (även nämnt på tråden).
KW, född 1924, föddes i Danmark. Var vid sin bortgång skriven på Västmannagatan i Stockholm.

I juni 1978 försöksutskrevs MT från Sidsjön - fick jobb på Gullfiber i Sundsvall, och en egen lägenhet i Nacksta.

Sommaren 1979, i juni, hotade han en man med kniv i ett bråk. I juli samma sommar tvingades han till sig ett samlag med en kvinna.
Sidsjön tyckte det var bättre att MT fick vård på Karsudden, dit han överfördes i december 1979.
På Karsudden sa chefspsykologen Tord Berntsson detta om MTen 2 april 1981 blev MT försöksutskriven.
Överläkare Albert Boerman:MT fick jobb i Södertälje. Delade lägenhet med en gammal marockansk kamrat.

Mord 1: 6-årig pojke år 1981.

MT bedömdes vid den rättspsykiatriska undersökningen inte vara i behov av sluten psykiatrisk vård. Professor Lidberg på RPK i Huddinge menade samtidigt att MT var ett gränsfall. Lidberg uttryckte vidare i Aftonbladet i mars 1982 att man måste ju inse att det finns små möjligheter att behandla honom i Sverige.

Stort tack för denna information. Mycket intressant. Tror att MT med familj var boende i Rågsved en tid, runt 1970? Angående yrke 1975 har jag hört att han arbetade på Alfa Laval i Tumba, och att det var från det arbetet han skulle ha stulit mordvapnet; en blyhammare.

Minns att MT var på tapeten igen 1989 när han hade fått sitt straff tidsbestämt och stod i begrepp att bli villkorligt frigiven.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-01-05 kl. 19:11.
Citera
2017-01-05, 19:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Mannen med blyklubban".

Citat:

På Karsudden sa chefspsykologen Tord Berntsson detta om MTen 2 april 1981 blev MT försöksutskriven.
Överläkare Albert Boerman:MT fick jobb i Södertälje. Delade lägenhet med en gammal marockansk kamrat.

Mord 2: 6-årig pojke år 1981.

Den här personen och framför allt mordet på sexåringen kommer jag mycket väl ihåg.

Innan E.M.b.H.M.T. dök upp i Sverige hade han gjort en "mellanlandning" i Italien. Hur många år han vistades där vet jag inte men skall bl. a. ha livnärt sig som stråtrövare. Åtminstone 1964 befann han sig i Italien.

Det finns mycket att berätta om mordet i Skärholmen 1981 men detta är så fruktansvärt att man bara inte orkar.

Jag har själv personligen träffat "Mannen med blyklubban". En lismande, tystlåten person som inte ville titta folk i ögonen.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-01-05 kl. 20:08.
Citera
2017-01-05, 19:57
Medlem
Citat:
Stort tack för denna information. Mycket intressant. Tror att MT med familj var boende i Rågsved en tid, runt 1970? Angående yrke 1975 har jag hört att han arbetade på Alfa Laval i Tumba, och att det var från det arbetet han skulle ha stulit mordvapnet; en blyhammare.

Minns att MT var på tapeten igen 1989 när han hade fått sitt straff tidsbestämt och stod i begrepp att bli villkorligt frigiven.
Ja, han jobbade på Alfa Laval i Tumba då 1975. Mordvapnet var därifrån, det stämmer.
MT:s boende 1970 var enligt SveBe 1970 på Gamla Södertäljevägen i Hägersten. I artikel i EXP i juli 1970 refereras det till att MT (plus hans familj) vid tillfället bodde i Långbro (kanske på den nämnda adressen G:a Södertäljevägen?).
Artikeln handlade förresten om MT:s barn och mamman till barnet, 2 år (båda med son-namn). Ungen hade ramlat ut från ett fönster och fallit tre våningar. Barnet (idag f.ö. avlidet, detta 2010) klarade sig med ett brutet ben och en förlorad kindtand.
I artikeln nämns även att MT omskolar sig till mekaniker.
Citera
2017-01-05, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Den här personen och framför allt mordet på sexåringen kommer jag mycket väl ihåg.

Innan E.M.b.H.M.T. dök upp i Sverige hade han gjort en "mellanlandning" i Italien. Hur många år han vistades där vet jag inte men skall bl. a. ha livnärt sig som "rövare". Åtminstone 1964 befann han sig i Italien.

Det finns mycket att berätta om mordet i Skärholmen 1981 men detta är så fruktansvärt att man bara inte orkar.

Jag har själv personligen träffat "Mannen med blyklubban". En lismande, tystlåten person som inte ville titta folk i ögonen.
Mordet i Skärholmen på 6-åringen är fruktansvärt, jag håller med.

Intressant att du träffat MT. Jag kan förstå din bild av honom utifrån det jag läst och hört genom Berntsson och Boerman på Karsudden. Har även hört en del annat (muntligt) för ganska länge sen som varit inne på att MT var dryg, "onåbar" och helt utan någon sjukdomsinsikt (han såg sig som 100% frisk).
Citera
2017-01-05, 20:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Okontaktbar och dryg person.

Citat:
Mordet i Skärholmen på 6-åringen är fruktansvärt, jag håller med.

Intressant att du träffat MT. Jag kan förstå din bild av honom utifrån det jag läst och hört genom Berntsson och Boerman på Karsudden. Har även hört en del annat (muntligt) för ganska länge sen som varit inne på att MT var dryg, "onåbar" och helt utan någon sjukdomsinsikt (han såg sig som 100% frisk).

Man skulle nog kunna säga att han var en ganska dryg person. Svarade nästan aldrig på tilltal. Alltså en person som det var mycket svårt att få någon kontakt med.

Att han skulle ha varit stråtrövare i Italien stämmer vet jag inte men det är ju inte omöjligt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-01-05 kl. 20:10.
Citera
2017-01-05, 20:17
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ja, han jobbade på Alfa Laval i Tumba då 1975. Mordvapnet var därifrån, det stämmer.
MT:s boende 1970 var enligt SveBe 1970 på Gamla Södertäljevägen i Hägersten. I artikel i EXP i juli 1970 refereras det till att MT (plus hans familj) vid tillfället bodde i Långbro (kanske på den nämnda adressen G:a Södertäljevägen?).
Artikeln handlade förresten om MT:s barn och mamman till barnet, 2 år (båda med son-namn). Ungen hade ramlat ut från ett fönster och fallit tre våningar. Barnet (idag f.ö. avlidet, detta 2010) klarade sig med ett brutet ben och en förlorad kindtand.
I artikeln nämns även att MT omskolar sig till mekaniker.
Återigen tack för info. Med tanke på vad som senare framkom om MT, börjar olika hjul i huvudet snurra s a s när man läser den artikeln i efterhand. Han lär ha gått i sin faders fotspår och uppträtt mycket ont mot sin familj i Sverige.

Angående mordet i Skärholmen så beskrivs händelseförloppet detaljerat i Jovan Rajs bok Nordens farligaste kvinna. Som det redan nämnts så är det mycket otäcka detaljer.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-01-05 kl. 20:21.
Citera
2017-01-06, 13:27
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Angående MT så har jag "hört på stan" att denne efter avtjänat fängelsestraff skall ha blivit utvisad till hemlandet Marocko och därefter avrättad efter gällande lag och ordning där. Jag tror att han fick fängelsestraffet tidsbestämt till 14 år och stod därför i begrepp att bli villkorligt frigiven 1989. Är det någon som vet vilken anstalt MT avtjänade sitt straff på?
Enligt skribenten nexaty "utvandrade" MT 1992. Enligt källan jag redovisar nedan har endast en avrättning verkställts i Marocko sedan 1983. Det var den 9 augusti 1993 som en man vid namn Tabit avrättades för flera fall av våldtäkter och övergrepp. Kan man anta då att MT ej blev avrättad vid hemkomsten? I a f inte "officiellt"?

Källa:
Cornell Center on the Death Penalty Worldwide - Death Penalty Database: Morocco https://www.deathpenaltyworldwide.or...ountry=Morocco
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-01-06 kl. 13:29.
Citera
2017-01-06, 16:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tabit - avrättad i Marocko 1993.

Citat:
Angående MT så har jag "hört på stan" att denne efter avtjänat fängelsestraff skall ha blivit utvisad till hemlandet Marocko och därefter avrättad efter gällande lag och ordning där. Jag tror att han fick fängelsestraffet tidsbestämt till 14 år och stod därför i begrepp att bli villkorligt frigiven 1989. Är det någon som vet vilken anstalt MT avtjänade sitt straff på?
Enligt skribenten nexaty "utvandrade" MT 1992. Enligt källan jag redovisar nedan har endast en avrättning verkställts i Marocko sedan 1983. Det var den 9 augusti 1993 som en man vid namn Tabit avrättades för flera fall av våldtäkter och övergrepp. Kan man anta då att MT ej blev avrättad vid hemkomsten? I a f inte "officiellt"?

Källa:
Cornell Center on the Death Penalty Worldwide - Death Penalty Database: Morocco https://www.deathpenaltyworldwide.or...ountry=Morocco

Vet inte om Tabit skall vara ett för- eller efternamn? Skulle det vara efternamnet så börjar det i a f med samma bokstav som den här mannens efternamn.

Är det helt klarlagt att han verkligen blev utvisad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in