• 1
  • 2
2009-04-15, 13:13
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
La technique har jag hört mycket gott om. Inte läst själv dock. Än skall tilläggas.

http://www.amazon.com/Technique-Illu.../dp/0812906101

Japp, den är trevlig.
Köpte den efter rekommendation av min gode vän Anthony Bourdain.

Citera
2009-04-15, 14:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK, den skall genast införskaffas . Tack för infon.

~Paul~
OK, boken av Raymond Oliver ankom idag. 261:- kronor gick den på. Ser intressant ut efter en snabb genombläddring.

~Paul~
Citera
2009-04-15, 23:55
Medlem
Fickludds avatar
Törs jag låna ett litet hörn av tråden och komma med ett filmtips? Den 28 april klockan 20:00, på Viasat TV1000 Drama, visas Ang Lees underbara matfilm 'Mat, dryck, man, kvinna'. Se den om ni har möjlighet.
Citera
2009-04-16, 08:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Törs jag låna ett litet hörn av tråden och komma med ett filmtips? Den 28 april klockan 20:00, på Viasat TV1000 Drama, visas Ang Lees underbara matfilm 'Mat, dryck, man, kvinna'. Se den om ni har möjlighet.
Tack för tipset. Tyvärr brukar minet vara kort och när det väl blir aktuellt så sitter man och tittar på något skräp .

~Paul~
Citera
2009-04-16, 13:22
Medlem
Fanatikers avatar
Citat:
OK, boken av Raymond Oliver ankom idag. 261:- kronor gick den på. Ser intressant ut efter en snabb genombläddring.

~Paul~

Var beställde du den dePaul? Verkar vara trevlig lektyr...
Citera
2009-04-16, 15:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanatiker
Var beställde du den dePaul? Verkar vara trevlig lektyr...
Beställde min genom mingusbok.se

Boken ankom i stort sett omedelbart.

~Paul~
Citera
2009-04-16, 15:39
Medlem
Själv gillar jag att bläddra i Karl Bluncks Gastronomisk handbok.
Citera
2009-05-12, 19:48
Medlem
askbollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deadlus

Fick den rekommenderad som ett "måste" av en kollega när utbildade mig till kock och undrade efter införskaffandet varför då den bör ha spelat ut sin roll som uppslagsverk någon gång under sextiotalet. Däremot är det bortsett från praktisk funktion trevlig kuriosa.

Var nyss och hämtade ut mitt ex av On food and cooking och den verkar omfattande långt bortom förväntan. Mycket spännande!
Citera
2009-05-12, 19:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av askbollen
Var nyss och hämtade ut mitt ex av On food and cooking och den verkar omfattande långt bortom förväntan. Mycket spännande!
Kul, du får avlägga en liten recension senare! Vad kostade den? Och var köpte du den?

~Paul~
Citera
2009-05-12, 20:32
Medlem
askbollens avatar
Citat:
Kul, du får avlägga en liten recension senare! Vad kostade den? Och var köpte du den?

~Paul~

Jag gav strax under 400 riksdaler och beställde via akademibokhandeln. Tog ca. 4 veckor för dom att få in den då den inte fanns i lager i Sverige.

För att ge en indikation om dess rent episka omfattning kan jag som exempel nämna att kapitlet om ägg upptar 50 sidor i boken. Då ska man ta i betänkande att boken inte ger några recept, utan endast behandlar råvarornas kemiska, fysiska och biologiska egenskaper och olika tillagningsmetoders effekt och inverkan på dessa.

Visste du till exempel att höns som lägger bruna ägg har ämnesomsättning som gör att en diet på raps och soja omvandlas till en fisksmakande molekyl som genom tarmfloran sätter sig i smaken på äggen!

För att traggla sig igenom boken krävs goda engelskkunskaper men som tur är så finns temperaturangivelser och även volymmått angivna i både engelska/amerikanska och europeiska mått.

Kort sagt. Är man ute efter det mest omfattande uppslagsverket om livsmedel och metoder utifrån ett vetenskapligt perspektiv är det här ett absolut måsteköp!
Citera
2009-05-12, 20:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av askbollen
Jag gav strax under 400 riksdaler och beställde via akademibokhandeln. Tog ca. 4 veckor för dom att få in den då den inte fanns i lager i Sverige.

För att ge en indikation om dess rent episka omfattning kan jag som exempel nämna att kapitlet om ägg upptar 50 sidor i boken. Då ska man ta i betänkande att boken inte ger några recept, utan endast behandlar råvarornas kemiska, fysiska och biologiska egenskaper och olika tillagningsmetoders effekt och inverkan på dessa.

Visste du till exempel att höns som lägger bruna ägg har ämnesomsättning som gör att en diet på raps och soja omvandlas till en fisksmakande molekyl som genom tarmfloran sätter sig i smaken på äggen!

För att traggla sig igenom boken krävs goda engelskkunskaper men som tur är så finns temperaturangivelser och även volymmått angivna i både engelska/amerikanska och europeiska mått.

Kort sagt. Är man ute efter det mest omfattande uppslagsverket om livsmedel och metoder utifrån ett vetenskapligt perspektiv är det här ett absolut måsteköp!
Fasen också att jag skulle fråga. Nu måste jag bara ha den här boken .

Nej, det visste jag inte det där med äggfärgen. Kul info. Med andra ord så är det säkrare att köpa traditionella vita ägg.

~Paul~
Citera
2009-05-12, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadlus

Blunken e fin. Escoffier också, fast precis som DePaul skriver så börjar dom bli lite "out of date". Fast ibland så åker den faktiskt fram för att fräscha upp det gamla minnet
http://www.amazon.com/Escoffier-Cook...ref=pd_sim_b_3
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in