2009-04-12, 02:28
Medlem
Yuppinallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nevad
Varför skäller hunden?

Precis min tanke, finns ju massor av olika orsaker till att hundar skäller och det är oftast orsaken som avgör hur man kan träna bort det.
Citera
2009-04-12, 08:23
Medlem
Cruella de Vils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naatta
Tack för alla svar, allihopa. Får ta och titta lite på Cesars program då. Det där med "spraya vatten tricket" har jag testat utan något positivt resultat. Men där emot inte det att lära honom "skall" och sedan tyst. Kanske ska göra det?

Detta blir bara mer och mer påfrestande för var dag som går. Jag motionerar honom minst 2-5km rundor 4ggr dagligen och försöker leka och ha roligt med honom för att bygga upp en bra relation. Men han verkar ha svårt att förstå att det är jag som är hans ledare. Någon rekomendation till det? Vad kan jag göra?

Han har attityds problem gentemot andra hundar och blir väldigt skällig när besökare hälsar på.

Anledningen till att han skäller verkar varierande. Ibland söker han bara uppmärksamhet. T.ex. när man ska sova. Och ibland verkar han tro att det är någon "lek". Jag markerar tydligt att det han gör ÄR fel, men har verkar inte förstå.

Usch, detta får mig som matte må väldigt dålig då jag känner mig misslyckad i hans uppfostran. Vill få bort problemet så fort som möjligt, men osäker på hur, då jag aldrig stött på detta problem med andra hundar.

Tack för alla svar, åter igen. MVH N
Jag tycker att det låter som väldigt mycket motion en hund som är under året?
Citera
2009-04-12, 13:23
Medlem
Nu är det inte hela avsnittet, men det är iaf ett klipp ifrån Chihuahua specialen de hade med Cesar:

http://channel.nationalgeographic.com/series/dog-whisperer/3733/Overview#tab-Videos/06262_00

En Chihuahua som styr ett helt pitbull rescue!

Chihuahuor är ofta rätt tuffa hundar, de tro nog förmodligen att de är större än de är. Men som de också säger i programmet, det handlar om vad du utstrålar - så en liten hund kan lätt dominera en stor hund, beror helt på psyket hos de båda. Kan vara samma med TS hund och att skällandet på något vis är ett uttryck för detta eller sätt att försöka styra matte. Svårt att bedöma helt när man inte träffat hunden lixom.. men hoppas du får bukt med problemet.
Citera
2009-04-13, 17:22
Medlem
(Långt och ostrukturerat inlägg....)

Jag vet hur du har det. Jag har haft hundar i hela mitt liv och var tidigare duktig på att kritisera ägarna till skälliga småhundar.... för tre år sen köpte jag en dvärgschnauzer - som skäller mest hela tiden. Visst, till viss del går det att styra upp - men jag har svårt att tro att jag nånsin kommer att få honom helt tyst. De är avlade på att vakta och gör det med den äran. Första och sista DS-hunden även om han för övrigt är himla bra.

Det är skitjobbigt med dessa hundar och skitjobbigt med alla förståsigpåare som aldrig själva haft en gapig hund.... själv avskyr jag hundar som skäller i tid och otid men har definitivt blivit mer ödmjuk mot hundägare med samma problem.

Min hund skäller mot hundar och folk han inte känner. Han är förfärligt asocial, inte många människor han accepterar fullt ut.

Din hund började antagligen att skälla då hormonerna började dansa, fram till dess brukar de vara tysta de små liven.

Jag kan tipsa om lite olika tillvägagångssätt jag har för att få tyst på min hund, men om det funkar på din vet jag ju inte. Det beror ju så mycket på ifall de skäller för att de är osäkra, tuffa eller vaktiga.

På promenaderna kör jag med avledning innan han börjat skälla. Jag ger honom en uppgift, sitt, ligg eller vad som helst. Oftast har en sittande eller liggande hund svårare för att skälla, det blir inte lika intensivt i alla fall.... Är t ex "sitt"-kommandot väl befäst ska han jädrar i min lilla låda lyssna även då det finns något spännande i närheten. Jag ignorerar den andra hunden totalt, jag fokuserar helt på min hund och att han ska lyssna på mig. Så snart han sneglar åt fel håll tillrättavisar jag- han ska lyssna på mig, basta.

Ilband kan jag ta en näva godis och kasta framför honom så glömmer han allt annat. Om han däremot redan hunnit börja gapa om han t ex fått syn på en hund är det försent med avledning med hjälp av godis då det annars lätt kan bli en belöning för skällandet.

Att köra med "skvallerträning" kan också vara bra, googla så hittar du säkert info om det.

Med min hund hjälper det INTE att försöka fya då han blir helt blockerad, men det finns ett knep som alltid får honom tyst: jag lyfter upp honom och håller honom under armen lite upp-och ner, då kniper han igen. Har jag inte möjlighet med det (jag har oftast minst tre hundar i koppel) drar jag helt sonika bort honom från skäll-objektet. Han har ALDRIG fått hälsa på hundar ute på promenaden.

Inomhus skäller han ifall någon ringer på dörren. Jag har kört mycket med "utsläckning", dvs jag ringer och ringer och ringer på dörrklockan tills han tröttnar. Men det hjälper ju inte de gånger någon verkligen kliver in.... utan så fort han börjar gapa skickar jag in honom på toaletten och han får inte komma ut förrän han är tyst och lugn igen. Så fort han skäller då jag släppt ut honom därifrån åker han in igen. Som i alla hundträning är konsekvens till 100 % A och O.
Numera behöver jag bara peka på toadörren så tystnar han. Han får aldrig, aldrig springa fram och hälsa om han inte håller käft.

Ja jag önskar dig lycka till i alla fall, testa dig fram, något råd du fått kanske funkar. Det är lätt att fastna i att man håller på att fya och tillrättavisa - om det inte funkar på honom är det lika bra att byta tillvägagångssätt då det annars gör att han lär sig att slå lock för öronen då du bannar honom.
Senast redigerad av Johanna... 2009-04-13 kl. 17:32.
Citera
2009-04-13, 18:36
Medlem
oskarp88s avatar
Citat:
Hej. För drygt 8 månader sen köpte jag en hund, en Chihuahua hane. Innan detta skedde hade jag tänkt igenom köpet noga och verkligen räknat på att kunna ge hunden all den tid en valp behöver.

De första månaderna gick bra. Har tillbringat enormt mycket tid tillsammans med honom för att bygga upp en så bra "matte till djur" relation som möjligt. Har tidigare haft en Golden, men det var drygt 2 år sedan nu.

Nu till problemet. Sedan 2 månader tillbaka så har han blivit extremt skällig. Vet att detta "problem" är vanligt hos små hundar, och speciellt Chihuahuan. Men som Diesel, som min hund heter, skäller, är inte "normalt". Jag är väldigt bestämd och tålmodig när det gäller diciplinera mina djur, och ger mig inte i första taget, men när det gäller Diesel så är det omöjligt. Han skäller konstant! Är det inte vid matbordet, så är det mitt i nätterna...

Jag har testat mycket. Allt ifrån att stänga ta bort honom ifrån "där allt sker" till att nonchalera honom helt. Inget fungerar. Vad gör jag för fel? Uppskattar tips på vägen till en bra uppfostran av min hund.

Mvh N.

lägg tomma burkar, alltså sånna där coca-cola burkar av metall (Valfri dryck funkar ^^ ) sen kasta rätt i backen bredvid hunden eller skrammla med dom o avbryt.. kasta kopplet i arslet funkar också.. använder mitt koppel som redskap o kastar i röven
Citera
2009-04-13, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskarp88
lägg tomma burkar, alltså sånna där coca-cola burkar av metall (Valfri dryck funkar ^^ ) sen kasta rätt i backen bredvid hunden eller skrammla med dom o avbryt.. kasta kopplet i arslet funkar också.. använder mitt koppel som redskap o kastar i röven

Funkar säkert skitbra på en hund som skäller av rädsla... not.

Om man får tipsa om andra forum (?) så tycker jag att du ska ställa samma fråga på www.aktivhund.se - där finns det mer hundkunnigt folk!
Senast redigerad av Johanna... 2009-04-13 kl. 21:22.
Citera
2009-04-13, 23:16
Medlem
Citat:
[b]Jag motionerar honom minst 2-5km rundor 4ggr dagligen och försöker leka och ha roligt med honom för att bygga upp en bra relation. Men han verkar ha svårt att förstå att det är jag som är hans ledare.

Så mkt motion på en så ung hund? Har du alltid aktiverat honom så mkt så blir det ju att hunden vänjer sig vid det och blir speedad såfort det inte händer nåt..?

Nu är det väl också så att du inte bygger ledarskap genom att vara ute och gå och leka med hunden enbart. Gränsdragning, fasta regler, konsekvens?

Syrran har en cocker som skäller som en galning såfort det ringer på dörren, detta är ok för henne men INTE för mig. Hos mig gäller mina regler, skäller han här tar jag runt nosen på honom och markerar att detta är inte ok, då han vid dessa tillfällen oftast inte lyssnar på ett verbalt nej.

Jag vet inte om det bara är jag som har förutfattade meningar, men folk som har små hundar verkar va så oerhört rädda för att korrigera dom. Om ett nej inte funkar, agera fysiskt isf? Kasta godis framför hunden eller konstant avleda, på vilket sätt avhjälper det problemet? Inte alls, det undgår det ju bara tillfälligt.

Min rottis skällde en del när han va ny hos oss när det gick folk i trapphuset (främst på nätterna), men efter att ha klargjort att han inte ska och behöver göra detta markerar han nu bara med morrningar när han hör nåt i trapphuset och varken skäller lr morrar när ringklockan ringer. Nåt som är helt ok för mig. Jag tror han skällde för att han dels va osäker på sin nya omgivning, men även pga att vi inte hade något ordentligt ledarskap och relation i början. Nu vet han vart han har oss och att det är vi som bestämmer och styr samt tar ansvar för hans välbefinnande, och kan slappna av.

Har väldigt svårt för skälliga hundar som inte vet hut och ska skälla och vara morska mot allt o alla. Jag inbillar mig att har man bra ledarskap över sin hund gör den inte detta.
Senast redigerad av bran 2009-04-13 kl. 23:25.
Citera
2009-04-14, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bran
Jag vet inte om det bara är jag som har förutfattade meningar, men folk som har små hundar verkar va så oerhört rädda för att korrigera dom. Om ett nej inte funkar, agera fysiskt isf? Kasta godis framför hunden eller konstant avleda, på vilket sätt avhjälper det problemet? Inte alls, det undgår det ju bara tillfälligt.

Jo det kan visst hjälpa. Exempel på "skvallerträning": Om hunden är misstänksam mot andra hundar och skäller då tillfälle ges men varje gång den ser annan hund får godis lär den sig att förknippa andra hundar med positivitet - "Jag ser en hund - tittar på matte - får godis = andra hundar = positiv upplevelse.

Omvänt scenario: Hunden är misstänksam mot andra hundar, gruffar och varje gång får en smäll lär den sig: Andra hundar = negativ känsla = blir mer och mer osäker = skällandet tilltar.

Jag väljer det första alternativet på mina hundar då jag vill ha glada hundar som litar på mig. Men det är ju upp till var och en.
Citera
2009-04-18, 00:36
Medlem
cyberhogs avatar
Något som garanterat hjälper: Skaffa antiskall-halsband.

Då menar jag ett sådant som automatiskt sprejar en luftpust på hunden när den ger hals.
Alla hundar fattar direkt - de reagerar dock mest med förvåning och inte rädsla. Redan efter ett par gånger fattar de sambandet.

Det gäller förstås att låta hunden ha halsbandet på sig under en längre period, tills de "kommit ur vanan".

En STOR fördel med denna metod är att man slipper "psykologisera" och försöka tillämpa en massa olika teorer. Man slipper också att detta blir ett problem mellan dig och hunden - istället är det helt upp till hunden om den vill skälla eller inte (det blir s a s mellan hunden och halsbandet - och halsbandet vinner garanterat). En mycket skonsam metod, tycker jag som hundforskare och instruktör.
Citera
2009-04-18, 13:13
Medlem
Som någon sa, varför skäller han?
Vad gör du när han skäller?

Tidigare var min hund en hel skällmaestro, tills jag slutade lyssna på alla Cesar M:are och gav fan i att korrigera beteendet pang bom; på vissa hundar funkar det helt enkelt bättre att leda beteendet i en riktning man vill ha istället för att kasta burkar och säga PSCHHHH. Men visst, vill du skrämma livet ur hunden så... Är han vek och du har otur så har du till slut en hund som krälar längs marken när ni promenerar. Not much kul.

Min hund skäller numera för att signalera "hund" eller "fara", då säger jag "ja, okej" eller liknande och tar över situationen. Skvallerträning var ett bra tips. Satsa på att samarbeta!
Citera
2009-04-18, 13:50
Medlem
503s avatar
Citat:
Detta blir bara mer och mer påfrestande för var dag som går. Jag motionerar honom minst 2-5km rundor 4ggr dagligen och försöker leka och ha roligt med honom för att bygga upp en bra relation. Men han verkar ha svårt att förstå att det är jag som är hans ledare. Någon rekomendation till det? Vad kan jag göra?

Enligt mig så är det bästa tillfället att öva detta, just när du är ute och motionerar hunden (bra att du dessutom ger honom gott om motion - det behöver även små hundar).
Jag gissar på att han idag är den som oftast går först när ni är ute och går?
Drar han mycket i kopplet?
Hur reagerar han oftast mot andra hundar?

Bestäm att under en viss tid av rundan så ska han bara följa dig.
Dvs. han får inte spåra, pinka, skita, hälsa på andra hundar osv., om inte du ger tillåtelse till det.
Gå också oregelbundna rundor och variera "din" och "hans" tid, så att han inte får för sig att det är vissa områden han själv styr över, eller vari han har fritt att agera som han vill.
I min erfarenhet är det ett effektivt sätt att styrka just ledarrollen, och gör det enkelt att öva lydnad.

Men sen ska hunden så klart inte behöva skutta med benen i kors.
En enormt skit- eller pissnödig hund kommer vara svår att gå med oavsett hur du gör.
Men med lite sunt förnuft så är det enkelt att avgöra när det är läge för honom att bara följa.
Citera
2009-04-18, 15:57
Medlem
nevads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Som någon sa, varför skäller han?
Vad gör du när han skäller?

Tidigare var min hund en hel skällmaestro, tills jag slutade lyssna på alla Cesar M:are och gav fan i att korrigera beteendet pang bom; på vissa hundar funkar det helt enkelt bättre att leda beteendet i en riktning man vill ha istället för att kasta burkar och säga PSCHHHH. Men visst, vill du skrämma livet ur hunden så... Är han vek och du har otur så har du till slut en hund som krälar längs marken när ni promenerar. Not much kul.

Min hund skäller numera för att signalera "hund" eller "fara", då säger jag "ja, okej" eller liknande och tar över situationen. Skvallerträning var ett bra tips. Satsa på att samarbeta!
Bra sagt, håller med fullständigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in