2009-04-10, 01:15
Medlem
naattas avatar
Hej. För drygt 8 månader sen köpte jag en hund, en Chihuahua hane. Innan detta skedde hade jag tänkt igenom köpet noga och verkligen räknat på att kunna ge hunden all den tid en valp behöver.

De första månaderna gick bra. Har tillbringat enormt mycket tid tillsammans med honom för att bygga upp en så bra "matte till djur" relation som möjligt. Har tidigare haft en Golden, men det var drygt 2 år sedan nu.

Nu till problemet. Sedan 2 månader tillbaka så har han blivit extremt skällig. Vet att detta "problem" är vanligt hos små hundar, och speciellt Chihuahuan. Men som Diesel, som min hund heter, skäller, är inte "normalt". Jag är väldigt bestämd och tålmodig när det gäller diciplinera mina djur, och ger mig inte i första taget, men när det gäller Diesel så är det omöjligt. Han skäller konstant! Är det inte vid matbordet, så är det mitt i nätterna...

Jag har testat mycket. Allt ifrån att stänga ta bort honom ifrån "där allt sker" till att nonchalera honom helt. Inget fungerar. Vad gör jag för fel? Uppskattar tips på vägen till en bra uppfostran av min hund.

Mvh N.
Citera
2009-04-10, 01:34
Medlem
Trollunges avatar
Tyvärr så är dom skälliga, dom lever upp till stereotypen

Jag tror att det är en fråga om trygghet och ledarskap. Var hårdare mot honom och bygg upp dig som ledare så tror jag du ser skillnad.

Låt mig gissa:
Han sover i din säng?
Han hoppar upp i ditt knä alternativt att han tigger om detsamma tills du lyfter upp honom?

Lätt att skämma bort en liten hund och det låter som att du är hans bitch
Citera
2009-04-10, 01:35
Medlem
Doffwards avatar
Är det inte så att hunden börjar komma in i sin pubertet och/eller trotsåldern?

/Doffward
Citera
2009-04-10, 01:41
Medlem
bubsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naatta
Hej. För drygt 8 månader sen köpte jag en hund, en Chihuahua hane. Innan detta skedde hade jag tänkt igenom köpet noga och verkligen räknat på att kunna ge hunden all den tid en valp behöver.

De första månaderna gick bra. Har tillbringat enormt mycket tid tillsammans med honom för att bygga upp en så bra "matte till djur" relation som möjligt. Har tidigare haft en Golden, men det var drygt 2 år sedan nu.

Nu till problemet. Sedan 2 månader tillbaka så har han blivit extremt skällig. Vet att detta "problem" är vanligt hos små hundar, och speciellt Chihuahuan. Men som Diesel, som min hund heter, skäller, är inte "normalt". Jag är väldigt bestämd och tålmodig när det gäller diciplinera mina djur, och ger mig inte i första taget, men när det gäller Diesel så är det omöjligt. Han skäller konstant! Är det inte vid matbordet, så är det mitt i nätterna...

Jag har testat mycket. Allt ifrån att stänga ta bort honom ifrån "där allt sker" till att nonchalera honom helt. Inget fungerar. Vad gör jag för fel? Uppskattar tips på vägen till en bra uppfostran av min hund.

Mvh N.

Markera att hunden ska vara tyst varje gång den skäller.
Nonchalera han inte, rätta honom när han gör fel och belöna när han gör rätt.
Citera
2009-04-10, 01:51
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bubsy
Markera att hunden ska vara tyst varje gång den skäller.
Nonchalera han inte, rätta honom när han gör fel och belöna när han gör rätt.

Ja, det är det enda rätta.
Att nonchalera problemet löser inte det.

Ut och motionera vovven också.
Hundar blir rastlösa om dem inte får motionera, och dem blir stirriga och gapiga om dem blir rastlösa.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollunge

Nej, det är allt som oftast ägarna som lever upp till sterotypen när det gäller chihuahuaor.
Citera
2009-04-10, 02:23
Medlem
naattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollunge

Jag tror att det är en fråga om trygghet och ledarskap. Var hårdare mot honom och bygg upp dig som ledare så tror jag du ser skillnad.

Låt mig gissa:
Han sover i din säng?
Han hoppar upp i ditt knä alternativt att han tigger om detsamma tills du lyfter upp honom?

Lätt att skämma bort en liten hund och det låter som att du är hans bitch

Haha, sover i min säng gör han. Men inte alltid, ibland tar han faktiskt intiativ att själv sova ensam, vilket är bra. Men på den biten att jag "gör som han vill" ex. lyfter upp han när han gnäller, lyssnar jag inte på. Sån makt får han aldrig!

Motion får han så det räcker och blir över. Ingen som vet någon specifik övning till att minska detta skällande?

Mvh.

Citat:
Ursprungligen postat av ari4president
Sätt en kula i huvudet på hunden

Idiot.
Senast redigerad av naatta 2009-04-10 kl. 02:28.
Citera
2009-04-10, 02:30
Medlem
Om jag vore du skulle jag testa den gamla hederliga ajaxflaskan. Fyll den med vatten och varenda gång han skäller duschar du han på nosen. Dock ska han helst inte se vattenflaskan innan utan den ska komma som en överraskning.

Fungerar inte detta kan du testa att kasta någonting bredvid han, för att göra att han kopplar skallet till någonting obehagligt som är överraskande.

För att få en skällande hund tyst brukar det ofta hjälpa om han vet vad "skall" betyder. Lär han ordet skall, som ska ske på din beställning. Efter detta lär du han ordet "tyst". Varenda gång han skäller nämner du ordet tyst. Fungerar inte dem två förstnämnda skulle jag försöka mig på detta.

Och som vanligt gäller det att du alltid är bestämd och upprepar ordet "nej" för att han ska förstå att det är avbryt som gäller. Lycka till och återkom med resultat!
Citera
2009-04-10, 02:34
Medlem
503s avatar
Citat:
Motion får han så det räcker och blir över.

Och vad innebär det?
Hur långt går du med honom varje dag?

Man tror alltid att hundar, i synnerhet små, orkar minde än vad de både gör och mår bra av.

Citat:
Ingen som vet någon specifik övning till att minska detta skällande?

I min erfarenhet är det alltid enklast att lära en hund när den är i det tillståndet som de är efter att man motionerat dem ordentligt.
Där ute har du även bra möjlighet att "visa vem som bestämmer" (vilket låter värre än vad det är), vilket även ger dig en slags pondus som är bra att ha till när det är dags att få tyst på skällandet.

Det handlar för övrigt inte om "övningar" per se.
Säg till hunden att vara tyst.
Det gäller bara att göra det på rätt sätt.
Ha tålamod.
Citera
2009-04-10, 10:20
Medlem
NuNu the Demon Dog

Om hunden är runt ett år gammal så är det ju stor chans/risk att han är i spök-/trotsåldern. Dvs det är mycket som är läskigt just nu och det är mycket som han måste ta kontroll över och testa sin styrka mot just nu.

Min hund var hopplös runt 1 års åldern. Han började spontant skälla på statyer, blev livrädd för soptunnor som inte var där sista motionsrundan vi var ute osv. Det är viktigt att ta kontroll i den här perioden annars så kan du befästa väldigt mycket negativt beteende.

Tycker du ska kika på vad Cesar gör med chihuahuor. Han har haft en hel del problem-chihuahuor i sitt program - var inte länge sedan som de visade en chihuahua special med honom. Många gånger så kan små hundar bli förstärkta av sin ägare - många gånger är det någonting som sker undermedvetet. Vi ser oftast små hundar som just små och hjälplösa, själva så är de inte medvetna om sin storlek. Lådsas att han är en rottweiler och behandla honom därefter. Givetvis ska du ju inte ta i precis lika hårt men ändå försöka glömma att han är så liten.
Citera
2009-04-10, 11:47
Medlem
Snurrens avatar
Precis vad AnimaMundi skriver, kolla Cesar Milans program. Dom går ju på TV4+ så det kan du se på nätet. Ta dig tid någon dag och leta igenom hans program efter hantering av skälliga småhundar, han är helt fantastisk med djur.
Citera
2009-04-10, 14:41
Medlem
nevads avatar
Varför skäller hunden?
Citera
2009-04-12, 01:54
Medlem
naattas avatar
Tack för alla svar, allihopa. Får ta och titta lite på Cesars program då. Det där med "spraya vatten tricket" har jag testat utan något positivt resultat. Men där emot inte det att lära honom "skall" och sedan tyst. Kanske ska göra det?

Detta blir bara mer och mer påfrestande för var dag som går. Jag motionerar honom minst 2-5km rundor 4ggr dagligen och försöker leka och ha roligt med honom för att bygga upp en bra relation. Men han verkar ha svårt att förstå att det är jag som är hans ledare. Någon rekomendation till det? Vad kan jag göra?

Han har attityds problem gentemot andra hundar och blir väldigt skällig när besökare hälsar på.

Anledningen till att han skäller verkar varierande. Ibland söker han bara uppmärksamhet. T.ex. när man ska sova. Och ibland verkar han tro att det är någon "lek". Jag markerar tydligt att det han gör ÄR fel, men har verkar inte förstå.

Usch, detta får mig som matte må väldigt dålig då jag känner mig misslyckad i hans uppfostran. Vill få bort problemet så fort som möjligt, men osäker på hur, då jag aldrig stött på detta problem med andra hundar.

Tack för alla svar, åter igen. MVH N
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in