Även jag tillhör/tillhörde denna exklusiva klubb med välstädade gossar
Numera medicinerad och därigenom har 90% av ilskan försvunnit; blir fortfarande arg på en millisekund vid "orättvisor/idioti/kränkningar" men har inga problem längre att känslomässigt hantera situationen.
Jag har haft en jäkla tur dock, har hårfint klarat mig ifrån konsekvenser av denna överdrivna ilska. Tack vare att jag var fysiskt tidigt utvecklad och började träna styrketräning tidigt för att bli av med rastlöshet/oro/ångest/paranoia så var det ytterst få människor som ville "prova lyckan" när jag blev arg; för ilskan och bestämdheten syntes
tydligt i mina ögon och kroppspråk.
Många gånger jag i efterhand blivit rejält rädd när jag i lugn och ro, på kvällen hemma, analyserat situationen och insett att om antagonisten för tillfället gett sig på mig och "ilskan" vunnit över intellektet hade jag inte backat oavsett. Jag insåg redan i unga dagar att 99/100 var ute och cyklade, rena mobbare/översittare som bara vågade ge sig på dem som de visste inte gav tillbaka och gärna i grupp och de fega små liven. Men jag var rädd för vad som skulle hända om jag träffade på en likadan som mig; jag insåg ju/trodde att det var något fel på mig. Idag i vuxen ålder vet jag att jag klarade mig då de andra "galningarna" var inte sorten som gav sig på de svaga bara för att de kunde (verbalt, fysiskt, socialt) och det var uteslutande dessa jag blev förbannade på.
Idag har jag en teori till varför jag, kanske även så i ert fall, reagerade som jag gjorde. Dels var man ju ung och hade en testosteronhalt som mer eller mindre gjorde allihopa till känslomässiga vrak, men förklaringen var/är inte så enkel i mitt fall.
Mitt "handikapp" är att jag producerar, bland annat, inte tillräckligt med dopamin för att fungera normalt. Dopamin-balansen styr till stor del vår förmåga att koncentrera sig i allmänhet men även vid akuta/hotfulla situationer i synnerhet. För att kunna agera/inse en fara så fort som möjligt, tänk grottmänniska och åsynen av en babian/mobbare, så ska vi normalt snabbt öka halten av dopamin så vi snabbt kan tänka ut en handlingsplan. Normalfallet torde vara "spring som satan i valfri riktning" och så fort denna tanke rusar genom det endokrina systemet ska även adrenalinhalten rusa i höjden så vi kan snabbt sätta oss i säkerhet. Adrenalinet säkerställer att vi även klarar springa med en babian som bitit sig fast i röven/valfri "kickers-loser" som försöker sig på en roundhousekick i vårat bakhuvud under flykten
Om man nu har en dysfunktionell dopaminproduktion, motsvarande tex en sockersjuks dysfunktionella insulinproduktion, kommer kroppen bara pumpa ut adrenalin vid hotfulla situationer och kvar står en av outgrundlig ilska darrandes rädd/arg yngling utan förmåga till rationellt tänkande.
Därav känslan av fullkomlig avsaknad av rädsla som i sin tur leder till the ultimate high; nämligen känslan av maktfullkomlighet.
När sedan adrenalinet lagt sig kommer man sakta återgå till ursprungssituationen och kommer då återfå det ursprungliga rationella/logiska förmågan just den individen besitter. Insikten och dess konsekvenser slår sedan hårt mot moralen, rädslan och får man inte ångest
bör man våga vara ärlig mot sig själv och inse att man är i den verkliga farozonen; då det är dessa herrar som ofta slutar i fängelse och hamnar i statistiken bland de andra "icke-medicinerade" slasktrattsdiagnosticerade "psykopaterna".
Ta hand om er vänner,
LL