24 kap. Om allmänna grunder för ansvarsfrihet
1 § En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.
Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,
3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458).
(Saxat från http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.HTM)
"Rätt till nödvärn föreligger mot ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom.."
Betyder detta att jag, och precis alla andra, har rätt att ingripa när någon, eller några, förstör saker?
Att det går att applicera på personer är uppenbart, men egendom?
Låt oss ponera att man finner ett par ungdomar i full färd med att destruera en bil på en parkering.
Vad har man rätt att göra?
Man kan gå dit och fråga vad de håller på med, troligtvis så springer de. Om man springer ifatt, får man då fånga dem? Hålla kvar dem tills polis anländer till platsen?
Det kan ju faktiskt vara deras egen bil, även om det inte är så troligt.
Om de inte springer, och istället säger något i stil med:
- Och vad skall du göra åt saken?
Ja, vad skall jag göra åt saken? Ringa polisen?
Diskutera frågan, gärna liknande frågor också. Det är intressant med vad man får göra, och inte göra i vardagssituationer.
1 § En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.
Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,
3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458).
(Saxat från http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.HTM)
"Rätt till nödvärn föreligger mot ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom.."
Betyder detta att jag, och precis alla andra, har rätt att ingripa när någon, eller några, förstör saker?
Att det går att applicera på personer är uppenbart, men egendom?
Låt oss ponera att man finner ett par ungdomar i full färd med att destruera en bil på en parkering.
Vad har man rätt att göra?
Man kan gå dit och fråga vad de håller på med, troligtvis så springer de. Om man springer ifatt, får man då fånga dem? Hålla kvar dem tills polis anländer till platsen?
Det kan ju faktiskt vara deras egen bil, även om det inte är så troligt.
Om de inte springer, och istället säger något i stil med:
- Och vad skall du göra åt saken?
Ja, vad skall jag göra åt saken? Ringa polisen?
Diskutera frågan, gärna liknande frågor också. Det är intressant med vad man får göra, och inte göra i vardagssituationer.