2009-04-09, 23:00
Medlem
appe-s avatar
jag har två frågeställningar jag ofta funderat över, men de senaste fem sekunderna utförde min hjärna någon form av karateverksamhet, och slog ihop de två frågorna till en troligen simpel, men underlig frågeställning.

nedanstående är således bara mina egna definitioner, rätta mig gärna.

- ljuset har hastigheten c, den är konstant, och det är med det verktyget vi mäter avstånd i universum.
- ljuset har även en benägenhet att "slöas ner". jag läste häromdan en artikel i tidningen Illustrerad Vetenskap, där man beskrev hur en forskare fått ljuset att i stort sätt stå stilla, genom att föra det genom olika sorters ämnen i olika temperaturer. jag drog således slutsatsen att ljuset inte når c, om det inte är absolut rymd (jag drar mig för att säga absolut vacuum här, men det är en helt annan frågeställning.

hur kan man nu använda ljusets hastighet som ett konstant verktyg, jag vet att rymd är förhållandevis jättetom, men det är väl ändå ett och annat gasmoln/partikelsamling/skrot/diverse på sträckan mellan vintergatan och andromeda - minst sagt.

var faller mig logik?
Citera
2009-04-09, 23:26
Medlem
Catatonics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
jag har två frågeställningar jag ofta funderat över, men de senaste fem sekunderna utförde min hjärna någon form av karateverksamhet, och slog ihop de två frågorna till en troligen simpel, men underlig frågeställning.

- ljuset har hastigheten c, den är konstant, och det är med det verktyget vi mäter avstånd i universum.
- ljuset har även en benägenhet att "slöas ner". jag läste häromdan en artikel i tidningen Illustrerad Vetenskap, där man beskrev hur en forskare fått ljuset att i stort sätt stå stilla, genom att föra det genom olika sorters ämnen i olika temperaturer. jag drog således slutsatsen att ljuset inte når c, om det inte är absolut rymd (jag drar mig för att säga absolut vacuum här, men det är en helt annan frågeställning.

hur kan man nu använda ljusets hastighet som ett konstant verktyg, jag vet att rymd är förhållandevis jättetom, men det är väl ändå ett och annat gasmoln/partikelsamling/skrot/diverse på sträckan mellan vintergatan och andromeda - minst sagt.

var faller mig logik?

Frågan är då om ljusets hastighet är konstant? Så vitt jag vet så använder vi oss väl mer av kosmisk bakgrundsstrålningen för att mäta så stora avstånd.
Citera
2009-04-09, 23:38
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catatonic
Frågan är då om ljusets hastighet är konstant? Så vitt jag vet så använder vi oss väl mer av kosmisk bakgrundsstrålningen för att mäta så stora avstånd.
ah! jag visste att det säkerligen var något fundamentalt jag missat. utveckla gärna!
Citera
2009-04-09, 23:39
Medlem
Citat:
Ljusets hastighet i vakuum antas vara konstant och oberoende av utsändarens och mottagarens hastigheter enligt relativitetsteorin.

Citat:
Det där är extremfall. Betydligt vanligare exempel på medier där ljuset saktar ned är luft, vatten och glas. Detta är orsaken till brytning.

Citat:
Ljuset saktar inte ned särskilt mycket ens i jordens atmosfär som är förhållandevis tät jämfört med de gasmoln man hittar i rymden. Men det skulle inte förvåna mig om astronomerna faktiskt tar hänsyn till gasmoln i sin bedömning av avstånd.

Citat:
var faller mig logik?
Logiken faller ingenstans. Som framgår ovan handlar det bara om att differenserna antagligen är försumbara.

Citat:
Ursprungligen postat av Catatonic
Det är samma slags strålning som ljus, nämligen elektromagnetisk strålning.
Citera
2009-04-09, 23:52
Medlem
Catatonics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Ljusets hastighet i vakuum antas vara konstant och oberoende av utsändarens och mottagarens hastigheter enligt relativitetsteorin.

Det där är extremfall. Betydligt vanligare exempel på medier där ljuset saktar ned är luft, vatten och glas. Detta är orsaken till brytning.

Ljuset saktar inte ned särskilt mycket ens i jordens atmosfär som är förhållandevis tät jämfört med de gasmoln man hittar i rymden. Men det skulle inte förvåna mig om astronomerna faktiskt tar hänsyn till gasmoln i sin bedömning av avstånd.

Logiken faller ingenstans. Som framgår ovan handlar det bara om att differenserna antagligen är försumbara.

Det är samma slags strålning som ljus, nämligen elektromagnetisk strålning.

Wow du gav ju svar på det mesta!
Citera
2009-04-09, 23:54
Medlem
kallejawbreakers avatar
jag har en liten undring som kanske är lite ot.

Säg att man kan färdas i ljusets hastigehet i totalt mörker vad händer då om man slår på lyset på farkosten??
Citera
2009-04-09, 23:55
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
ah, ok. ja, det var i den här vagnen man tappade mig. jag hade helt enkelt för mig att det fanns mer materia som kunde bryta och "slöa" ljuset på de avstånden som nu existerar. men sedär! tack! :-)
Citera
2009-04-10, 00:07
Medlem
girlsinmydreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejawbreaker
jag har en liten undring som kanske är lite ot.

Säg att man kan färdas i ljusets hastigehet i totalt mörker vad händer då om man slår på lyset på farkosten??
Du kan inte göra något i ljusets hastighet då tiden står still och atomerna likaså. Du kan därmed inte ens slå på ljuset eller märka om någon skulle lysa på dig framifrån. Däremot om du åkte något långsammare än ljusets hastighet så skulle det ju kunna gå att uppleva något i alla fall.
Citera
2009-04-10, 09:01
Medlem
sheridans avatar
Citat:

var faller mig logik?
Ljusets hastighet i ett medium beror på mediets polariserbarhet. Det interstellära mediet består mest av isolerade atomer samt några lite mer sammansatta partiklar som populärt får sammanfattningsnamnet damm. I detta medium färdas ljuset med ljushastigheten i vakuum.
Vad gäller avståndsmätning så är gas och partikelförekomsten viktig eftersom mätning på stora avstånd ofta bygger på att man kan ta reda på objektets absoluta ljusstyrka (Cepheidvariabler, SBF = surface brightness fluctuations, SN1a=supernova 1a m.m, m.m) och sedan får man avståndet genom relationen till den relativa ljusstyrkan här. Kruxet är just att ta reda på hur mycket som absorberats där emellan. Det gör man genom att mäta över flera våglängder eftersom man vet att spridningen är våglängdsberoende. På det viset skattar man den mängd ljus som spridits bort.
Normalt så kommer ljusets hastighet inte in i avståndsmätningar eftersom tiden är okänd. Det enda jag kommer på där det ingår är en avståndsmätningsmetod som kallas Gravitational lensing time delays, men den förstår jag inte.

För att få ljuset att går riktigt långsamt, typ några hundra meter per sekund eller så, tror jag kräver ett Bose-Einsteinkondensat som medium. Detta är säkerligen värt en tråd för sig.
Citera
2009-04-10, 09:44
Medlem
BaalZeBubs avatar
Det är olyckligt att man med ljusets hastighet egentligen menar den högsta möjliga hastigheten genom rumtiden. Det leder till absurda formuleringar som att ljusets hastighet kan vara lägre än ljusets hastighet.
Citera
2009-04-10, 15:02
Medlem
Flashborns avatar
Ljuset är väl konstant oberoende av ämnet? Dock så kan sträckan ändras så att tiden blir större men v är konstant. I luft t.ex. så studsar väl ljuset?

--------|/\/\/\/\/\
Vakuum Luft
Citera
2009-04-11, 10:39
Medlem
M0rt4l1tys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashborn
Ljuset är väl konstant oberoende av ämnet? Dock så kan sträckan ändras så att tiden blir större men v är konstant. I luft t.ex. så studsar väl ljuset?

--------|/\/\/\/\/\
Vakuum Luft

mja, det var väl därför atmosfären ser blå ut också?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in