2009-04-09, 18:13
Medlem
Disa66s avatar
Min honkatt parades för 65 dagar sedan men har inte fått några ungar ännu. Inte så tjock men det känns att det rör sig i alla fall två ungar i magen. Hon verkar inte leta efter något bo och sover mest. Ska man gör något?

Disa
Citera
2009-04-09, 18:24
Medlem
Disa: "Gångtiden" för en katt är ju som en hund ca 63 dygn, så det börjar ju bli dags om du är säker på parningsdagen. Händer det inte nåt de närmsta dagarna så kanske du ska rådfråga en veterinär eller söka här på nätet om någon kan hjälpa dig. Hör gärna av dig via PM hur det sen gick för jag kanske inte är här på några dagar....
Citera
2009-04-09, 19:06
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken2
Disa: "Gångtiden" för en katt är ju som en hund ca 63 dygn, så det börjar ju bli dags om du är säker på parningsdagen. Händer det inte nåt de närmsta dagarna så kanske du ska rådfråga en veterinär eller söka här på nätet om någon kan hjälpa dig. Hör gärna av dig via PM hur det sen gick för jag kanske inte är här på några dagar....

Men ännu bättre vore det om hon skrev i tråden då det säkerligen är flera som vill veta hur detta går. Jag själv vill gärna veta!

Men jag är inne på Pojken2's svar. Prata med en veterinär om det inte händer något de närmaste dagarna. Och återkom gärna med svar!
Citera
2009-04-09, 19:18
Medlem
Disa66s avatar
Är helt säker på parningsdatum. Ännu inga värkar. Funderar på om jag vågar gå på bio. Katten tycks nöjd just nu. Hennes första dräktighet så man vet inte riktigt hur hon reagerar.
Citera
2009-04-09, 21:47
Medlem
Snurrens avatar
Det borde hända något snart. Håll utkik efter små darrningar i svansen och tillfälligt inåtvänd blick. Kolla också efter flytningar eller om hon söker nig till något avskilt ställe.

Gör i ordning en låda med hushållspapper att torka med, en ren, helst steril sax, snöre eller påsklämma om du behöver klippa navelsträngen. Om ni har gjort i ordning en bolåda så är det bra med flera lager handukar så att man kan dra ut dom nersölade vartefter. Något som också kan vara bra är att ha en låda med någon form av värmedyna, vi hade en "knävärmare" med uppvärmingsbar gelé i en glasslåda. Där kan man lägga nyfödda ungar medans mamman är upptagen av att föda fler. Är det varmt brukar dom vara tysta. Dom får inte ligga där för länge eftersom värmen kan göra dem uttorkade, men 15-20 minuter går bra. En sugblåsa typ revaxör är bra att ha till hands om man behöver suga vätska ur kattungarnas mun.

Mamman brukar inte vilja gå ur bolådan de första dygnen, men man kan ställa hennes kisslåda i närheten, och min katt uppskattade att vi gav henne vatten med en spruta i mungipan.

Var sedan beredd på att hon kan börja löpa igen när ungarna är ca 5 veckor. Naturen är konstig ibland. Då kan man ge p-piller. Har löpandet kommit igång rejält kan det behövas en tablett per dag 3 dagar i rad för att häva det, därefter en gång i veckan.

Bästa maten när kattungarna ska börja smaka mat, är "babycat" från Royal Canin. Man häller vatten på dom små torrisarna, det är väldigt snällt för magen.

För att återvända till ämnet bör du ta kontakt med veterinär om hon inte har fött på dag 67. Hoppas du har försäkring om hon behöver snittas.
Citera
2009-04-09, 23:03
Medlem
Disa66s avatar
Tack för goda råd! Bolåda i ordning med flera lager tyg och tidningar och tillbehör, papper, värmekuddar mm. Väldigt sparsam mörk intorkad fläck därbak. Katten dricker ganska mycket vatten, ligger gärna utsträckt på golvet och håller sig lugn.
Citera
2009-04-10, 11:35
Medlem
Snurrens avatar
Ja nu väntar vi med spänning, det borde hända något i dag. Min honkatt började "säga till" ca 6 timmar innan det kom i gång. Hur hon visade kan jag inte riktigt redogöra för, men hon tittade på ett speciellt sätt på oss och var noga med att vi befann oss i närheten.

Bra mat att ge till honkatten efter förlossningen är en äggula utblandad med lite vatten, mjölk eller ännu hellre grädde. Det brukar dom kunna äta "på plats". Min honkatt gillar inte äggula så det gick inte, men de flesta andra brukar uppskatta det och äggula innehåller ju väldigt mycket näring.

Du får rapportera hur det går.
Citera
2009-04-10, 11:51
Medlem
Empresss avatar
Hopas att allt går väl för kattjejen nu..
Citera
2009-04-10, 14:57
Medlem
Snurrens avatar
Nu väntar vi med spänning. Uppdatering please!
Citera
2009-04-10, 15:36
Medlem
bessies avatar
när min katt slulle ha ungar kom hon till mig mitt i nattet och sa till att det är dags , då skände jag att hon hade värkar . katten ville att jag skulle vara med, när jag lämnade henne vid föda lådan , jamade hon och sa kom tillbaks matte , det blev en lång förlossning, värkarna började vid 2 på natten och hon började inte föda förrän efter 7 på morgonen.
Citera
2009-04-10, 15:42
Medlem
supermassives avatar
Jag kommer ihåg den första gången vår katt fick kattungar när jag var liten. Det var nog det bästa som hade hänt mig då. Jag kommer ihåg att jag också blev rädd när jag såg att det kom blod och att det var små små kattbebistassar som hängde ut därbak. Men hon var duktig den tjejen och födde tre stycken små söta sköldpaddsfärgade bebbar. Och oj, det var nästan svårt att låta bli att känna på dom, bära upp och pussa.
Citera
2009-04-10, 18:29
Medlem
Yuppinallens avatar
Det är ganska vanligt att förstföderskor går över tiden, både människor och katter gör det men helst ska de få före dag 69. Vi fick rådet av vår veterinär en gång att ta med katten ut på en kort åktur i bilen (katten i bur). Ofta kan lite lagom stress setta igång värkarbetet. Många som åker in med sina katter till veterinären när de gått över tiden får kattungar i bilen på väg till veterinären

Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in