2009-04-09, 01:06
Medlem
Frågan är den vad kan jag få för detta om dem får tag i mittnamn osv? för polisen kom men vi var inte kvar på platsen.. Det var så att vi var på grill fest jag och 3 polare sen så var det massa folk som några andra kände ingen aning till slut så kom det 6st skinheads, dem var där ett tag med massa stirrande osv så jag kastade en cola flaska som råkade träffa han enas flickvän då började dem käfta så sparkade en av dem mig i magen , så hoppade min polare på han och min polare blev i underläge så satt skinheaden på honom och boxade han så jag tog en stock som var ganska tjock ( med glöd och eld) och small skinheaden i huvudet så hela stocken bröts av vilket var ganska hårt så klart så föll han ifrån min kompis så min kompis bara slog till honom en gång så han inte skulle resa sig igen dom andra 5st hann inte göra så mycket för allt gick så snabbt så vi stack därifrån så jagade dem oss.. påvägen hem så snackade jag med en polare och han sa att snuten körde runt och förmodligen letade efter mig, nu undrar jag vad detta jag kan få för detta? jag har lite annat på mig sen innan .. Misshandel, Ofredande , trakasserier , egenmäktigt förfarande och Misstänkt för grovmordbrand sen så har jag för olovlig körning när jag körde moppe får ett par år sen.. är detta självförsvar eller blir det övervåld? är tacksam för svar.
Citera
2009-04-09, 01:11
Medlem
Zakzors avatar
man, you're fucked up
Citera
2009-04-09, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zakzor
man, you're fucked up
varför tror du det-,-
Citera
2009-04-09, 01:44
Medlem
chocks avatar
övervåld när du slog han med en pinne
Citera
2009-04-09, 02:39
Medlem
MaymuneNs avatar
Det är dock inte självförsvar . Ifall din kompis däremot skulle slagit honom skulle det varit självförsvar. Jag själv tror att fallet skulle lagts ner eftersom att dem också gjort fel som de kan bli dömda för.
Citera
2009-04-09, 05:10
Medlem
ja men det var ju så att han killen sparkade mig i magen först sen hoppade min kompis på honom. Det var dem som på började "vålden" om man säger så. Men snuten kan ju inte se det jag gjorde som misshandel ska jag låta min kompis ligga ner och få på huvudet. Den stocken jag slog han med var typ lika tjockt som ett bollträ där det är som tjockast + att den hade ytglöd och lite eld efter som den legat i brasan
Citera
2009-04-09, 09:49
Medlem
Afrokamels avatar
Med tanke på att de anföll dig först så är det självförsvar, dock tror jag att det är lite overkill att slå till någon i huvet med en träbit som "självförsvar" hade du kanske sparkat till han så han ramlade av din kompis istället hade det nog inte räknats som övervåld. Tror att du borde kunna dömmas för misshandel, men det bör även han/de dömas för.
Citera
2009-04-09, 12:05
Medlem
Grov misshandel, 3 kap. 6§ Brottsbalken:

Citat:
Är brott som i 5 § sägs att anse som grovt, skall för grov misshandel dömas till fängelse, lägst ett och högst tio år.
Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om gärningen var livsfarlig eller om gärningsmannen tillfogat svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom eller eljest visat särskild hänsynslöshet eller råhet.

Förhoppningsvis får du runt 3-4 år med ditt förflutna.

Att det är en nödvärnssituation kan du alltid hävda. Föga troligt att tingsrätten kommer göra samma bedömning av situationen utifrån det jag läst i ditt inlägg. Din utsaga är ju lite subjektiv också, vilket kommer ifrågasättas utifrån vittnen etc. Även om det anses som en nödvärnsituation så kommer det ändå anses som "uppenbart oförsvarligt" att slå en kille med en stock i huvudet med den kraften. Om du skulle dragit bort honom eller kanske utdelat ett knytnävsslag för att få bort honom så kanske det varit godtagbart.

Vi får väl se vad som händer.

Du får nog svårt att uppdatera oss. Arresten och häktet tillåter inte internetuppkoppling.
Senast redigerad av jecke86 2009-04-09 kl. 12:07.
Citera
2009-04-09, 13:09
Medlem
fredricoss avatar
Självförsvar är det inte. Sedan är det ju inte säkert att händelsen är anmäld om jag uppfattat det rätt? Att killen som fick slaget i huvudet skulle anmäla är jag tveksam till, jag menar att först börja slå någon och sen själv få stryk och efter det anmäla är ju bara pinsamt och han skämmer ut sig själv inför sina kompisar. Dock kan det vara så att någon annan har anmält. Det enda du kan göra är att vänta och se vad som händer.
Citera
2009-04-09, 13:31
Medlem
CoopColas avatar
Haha, att slå någon med en glödande påk i huvudet räknas nog inte som självförsvar.

Och skriv "dom" om du inte kan hantera de/dem
Citera
2009-04-09, 16:55
Medlem
Tack för svaren! Jag är inte säker att dem vet vem jag är men tror inte det blir svårt att ta reda på med tanke på att en person de pratade med vet vem jag är.. vet inte om dem var kompisar eller så. Men snuten körde iaf runt där vi började så förmodar att någon ringde snuten får väll se vad som händer
Citera
2009-04-09, 16:59
Medlem
Detta är inte självförsvar på något håll. Det är du som har gjort dig skyldig till misshandel. Kanske t.om en grov misshandel. Men då jag har jäkligt svårt att tro att du är 18, och verkligen inte 21 behöver du knappast oroa dig för att påföljden skall bli fängelse. Däremot kan du räkna med ett saftigt skadestånd om de får tag på dig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in