Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Lite ar det for att jag ar ett vanemonster och ar for lat att stalla om mig fran en vanlig pc till en Mac (sitter vid en Mac just nu, javligt irriterande) sedan tycker jag att Mac ligger alltid i ovre prislagret inom klassen s.a.s.
Man kan lätt tro det, men om du ser allt du får med när du köper en macbook så kommer du förstå att du inte betalar ett högre pris än du gör för random PC.
Om vi tar 2.0 ghz varianten som exempel.
Mycket bra Core 2 duo processor på 2.0 ghz
2 GB ddr3 ram (notera ddr3)
160 GB SATA hårddisk
bra batteri på ungefär +4 timmar (enligt apple upp till 5h)
Relativt bra grafikkort GeForce 9400M
ca 2 kg och 13.3" LED skärm.
Sen har du blå tand, bästa styrplattan på marknaden, wlan b/g/n. Och hela datorn i aluminium + medföljande programvara som ilife och operativsystemet OS X Leopard.
Om du börjar jämföra på exempelvis prisjakt på likvärdiga modeller så kommer du inse att du inte kommer under den här summan. Visst rent prestandamässigt kommer du nog hitta en burk som är kraftigare för under 10k
Men då får du sämre batteri, sämre skärm, dubbelt så stor vikt (eller nära) sämre styrplatta, inget N-nätverk m.m
Jag tycker macbooken var och fortfarande är ett bra köp (därför jag köpte den) dock är jag ingen fanatiker som tror eller tycker allt apple gör är bäst. Fakta är och kommer alltid vara fakta.
Usch hoppas det inte blir en PC vs MAC tråd nu bara.