2009-04-08, 14:31
Medlem
Hejsan, efter att ha sökt runt på forumet hittar jag inte de specifika svar jag vill ha och uppskattar verkligen ifall jag kunde få hjälp med mina frågor.

Tänkte plugga in matematik D+E, kemi A och fysik B efter sommaren. Jag måste plugga in alla dessa kurser under 1 termin. Jag bor i Nacka och tänkte plugga in kurserna genom prövningar. Tänkte läsa upp ämnena på Åsö gymnasium, har gått ekonomi på gymnasiet så jag har inte läst ämnena innan. Behöver bara G i samtliga kurser. Undrar följande:

1. Behöver jag Fysik A för att få läsa Fysik B? skulle vara rätt skönt att ha 1 mindre kurs att läsa.

2. Hur svårt är det? Jag har lätt för mig när det gäller matte, fysik har jag alltid varit intresserad av och kemi är jag osäker på men det lär väl gå. Kanske är en dum fråga, men jag får för mig att prövningar är svårare än ifall man skulle gå i skolan och få betyg där.

3. Någon som kan tala av egen erfarenhet?
Citera
2009-04-08, 14:34
Medlem
Beeenjamins avatar
Svar på fråga ett:
Fysik A eller motsvarande samt Matematik D.

Detta gäller i Göteborg, jag vet inte hur övriga i landet fungerar, men säkert på något liknande sätt.
Citera
2009-04-08, 16:14
Medlem
tj.s avatar
http://www.skolverket.se/sb/d/1459#listAnchor6900

Så lyder det i alla fall för gymnasieskolan, vet dock inte om det är samma för komvux. Läser själv Ma. D på mer eller mindre egen hand. Tycker D är lättare än C-kursen, om det är till någon hjälp.

Fysik A är en väldigt enkel kurs egentligen. Du bör inte ha några som helst problem att tenta av den på någon vecka.
Citera
2009-04-08, 17:49
Medlem
Apanalol001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.

Fysik A är en väldigt enkel kurs egentligen. Du bör inte ha några som helst problem att tenta av den på någon vecka.

Nu behöver vi inte gå till en överdrift.
Ska man inte behöva göra fyra labbar på FyA?

Dessutom så bygger FyB ganska mkt på FyA
Citera
2009-04-08, 17:53
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.

Så lyder det i alla fall för gymnasieskolan, vet dock inte om det är samma för komvux. Läser själv Ma. D på mer eller mindre egen hand. Tycker D är lättare än C-kursen, om det är till någon hjälp.

Kursen är inte så jävla lätt.
Kanske för dig som har redan gått igenom kursen, men för nybörjare är inte det inte peace of cake.
Citera
2009-04-08, 19:08
Medlem
Sosabowskis avatar
Ja det tar fan inte en vecka om man inte läst den innan.. Ingår, av vad jag kommer ihåg så spridda skurar som ellära, optik, energi, krafter etc. i Fysik A. och ja, man skall normalt ha läst Fysik A för att få läsa Fysik B (som i de flesta områdena är en fördjupning av A-kursen).

Läs fysik A under sommaren så är det nog lugnt, de resterande ämnena är 400p. Lagom för en hösttermin.
Citera
2009-04-08, 23:24
Medlem
Insignificunts avatar
Precis läst Fysik A på ganska exakt två veckor (15 dagar). Fick VG på hela kursen, men det tog energi i anspråk. Pluggade förmodligen 8 timmar varje dag, och då inkluderar jag labbarna, som var ganska enkla förutom de två sista, som handlade om elektricitet och den sista om optik. Men det berodde på att jag fintade mig själv och gjorde i alla fall fyra självmål.

Dock så har jag bara läst Ma B innan och har inget intresse för vare sig matematik eller fysik, mer än att det förstås är fascinerande med fysik när man väl förstår det. Jag hade klara problem med vissa moment i kursen. Dessutom gjorde jag det helt på distans utan någon lärarledd undervisning. Rekommender absolut lärarledd undervisning, det sparar dig förmodligen timmar - om du inte kan fysik och matematik sen tidigare.

Som jämförelse har jag precis läst Historia B. Jag öppnade boken första gången i söndags, pluggat kanske 5-6 timmar om dagen, och har nu fått MVG på kursen utan att ens ha ansträngt mig. Och historia B och fysik A är båda 100 poäng. Det om detta.

Du skriver prövningar. Det innebär att du tentar av kursen genom att göra en prövning som ger dig ett betyg. Om du gör detta så kommer du inte att bli undervisad samtidigt och det ej heller csnberättigande. Om du ska jobba med ett 9-5 jobb samtidigt som du läser in Fysik a och b (naturligtvis måste du läsa a innan b), matematik D-E samt Kemi A, vilket jag tolkar det som att du ska, så kommer du behöva stenhård disciplin om du inte har mycket lätt för matematik, fysik och kemi. Vilket du kanske har.
Citera
2009-04-09, 02:37
Medlem
Apanalol001s avatar
Hur går det till om man ska tenta av t.ex Ma C?
Hur stort är provet? Antal frågor alltså.
Vad kmr det med på provet.

Vad jag minns på rak arm så var ma c
konjugatregeln
den andra regeln som man lär sig strax innan eller efter konjugat.
raka linjens ekvation?
geometri, likformighet etc.
minsta gemensama nämnare.
Lös ut A i någon formel.
lite trigonometri.
deriveringsreglerna
första derivatan
andra derivatan
exponentialfunktioner
logaritmer
pq formeln

Går det få tag på gamla tentor så man får ett hum på vad man ska repetera eller vad som väntas på provet.?
Citera
2009-07-06, 15:11
Medlem
Nellikers avatar
Jag har ett litet tips! ANmäl dig till örebro universitets distansbasår! superbra och enkelt, där väljer du själv takt, du kan välja att tenta av fysik på en vecka eller 5år typ jag gjorde klart hela basåret på 5månader där.(matte C+D, fysik A+B, kemi A+B, biologi A+B) Man gör tentorna hemma vid datorn varannan helg (tors-fre) Dom var jätteschyssta och enkla att kommunicera med. En väl dold skattgömma må jag säga!
Citera
2011-03-23, 21:34
Medlem
Någon som har tentat av fysik b som vet vad man behöver kunna för labbarna och vad labbarna brukar andla om?
Citera
2011-10-06, 15:18
Medlem
Hej,

Någon som har gjort prövning i Historia A på åsö? Ville gärna ha lite hjälp med vad det är för typ av frågor det kommer.

Tacksam för svar
Citera
2011-10-06, 18:11
Medlem
Kaixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilli900
Hej,

Någon som har gjort prövning i Historia A på åsö? Ville gärna ha lite hjälp med vad det är för typ av frågor det kommer.

Tacksam för svar

Det som kan komma brukar vara väldigt olika beroende på lärare..
Du borde gå in på skolverkets hemsida och titta på målen/läroplanen för Historia A! Där kan du nog hitta tips på vad man behöver plugga på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in