• 1
  • 2
2009-04-08, 15:35
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nystart
Tycker det låter som du sjunger falskt, tror inte du håller rätt ton en ända gång.

Nej det är detta jag misstänker också.
Citera
2009-04-08, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Du kan väl träna på och ha samma toner som ukulelen? och träna på att få samma toner som Jason mraz när du sjunger im'yours t ex.
Det gör jag spelar gitarr kan ta samma toner över hela greppbrädan förutom den allra längst bort (ELGITARR) ganska svårt tycker jag.. men som sagt din röst kan bli bättre om du kan fixa toner lättare och hitta dom. (tror jag iaf eftersom det gör det för mig)
Citera
2009-04-08, 18:02
Medlem
Aladdin Sanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Håller inte med om att Håkan Hellström har dålig eller ful röst, den passar sig utmärkt till det han sjunger.

Håller med dig...

Skulle jag vara 13 så skulle jag kanske tycka om honom också...
Citera
2009-04-08, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denno

Du sjunger inte alls falskt. Visst du är ur tonarten ibland, men det hörs att du vet vart du ska sikta, så jobba på det bara.
Och sjung ut. Andas in så du kan pressa på ordentligt, och låt magen göra jobbet. Någon kan säkert förklara det här mycket bättre, för jag vet bara vad jag själv har upptäckt (sättet man kan skrika på i en timma utan att bli hes är rätt ), men sjung på samma sätt som du drar en riktigt utdragen deppig suck (med ton), eller som när du gör ett tungt lyft.
Lyftet kanske är det bättre exemplet eftersom du kanske inte suckar likadant som jag.
Eller som dom flesta, med ljud, brukar illustrera någon som tar i ordentligt när den skiter. Du andas in djupt, sen lägger du på locket som finns i halsen, eller hur man nu ska förklara det.
Som sagt, kanske inte så väl förklarat, så någon får gärna hjälpa mig, och självklart också rätta mig om det visar sig att jag gör fel.

Att sjunga nasalt i början var skonsamt för i alla fall min hals. Dock låter det inte så coolt. Dra ut i skogen och vråla du!

Lycka till!
Mvh
Citera
2009-04-09, 07:39
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdpsykologen
Du sjunger inte alls falskt. Visst du är ur tonarten ibland, men det hörs att du vet vart du ska sikta, så jobba på det bara.
Och sjung ut. Andas in så du kan pressa på ordentligt, och låt magen göra jobbet. Någon kan säkert förklara det här mycket bättre, för jag vet bara vad jag själv har upptäckt (sättet man kan skrika på i en timma utan att bli hes är rätt ), men sjung på samma sätt som du drar en riktigt utdragen deppig suck (med ton), eller som när du gör ett tungt lyft.
Lyftet kanske är det bättre exemplet eftersom du kanske inte suckar likadant som jag.
Eller som dom flesta, med ljud, brukar illustrera någon som tar i ordentligt när den skiter. Du andas in djupt, sen lägger du på locket som finns i halsen, eller hur man nu ska förklara det.
Som sagt, kanske inte så väl förklarat, så någon får gärna hjälpa mig, och självklart också rätta mig om det visar sig att jag gör fel.

Att sjunga nasalt i början var skonsamt för i alla fall min hals. Dock låter det inte så coolt. Dra ut i skogen och vråla du!

Lycka till!
Mvh

Jo jag märker ju när jag gör övningarna i sånglektionerna (har iofs bara gjort dom 1-2 dagar nu) att jag sjunger för långt fram i munnen eller hur man skall förklara. Jag är allt annat än avslappnad i halsen när jag sjunger. Jag hoppas att detta skall släppa efter någon vecka eller två så jag får bak sången i halsen och är mer avslappnad.
Citera
2009-04-09, 12:40
Bannlyst
Lånar tråden.

Finns det möjlighet för alla människor att få någon slags vettig sångröst (i.e trubadur)?. Visserligen kanske inte de människor som har avbrutna stämband och låter förjävligt (kolla idols värsta ), men en helt normal människa. Vad är det som sätter stopp för hur bra man kan bli, är det stämbanden? Eller föds man helt enkelt till att kunna sjunga eller ej?

BTW, forsätt så denno. Du och jag ligger ungefär på samma nivå.
Citera
2009-04-09, 14:59
Medlem
Aladdin Sanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clappen
Lånar tråden.

Finns det möjlighet för alla människor att få någon slags vettig sångröst (i.e trubadur)?. Visserligen kanske inte de människor som har avbrutna stämband och låter förjävligt (kolla idols värsta ), men en helt normal människa. Vad är det som sätter stopp för hur bra man kan bli, är det stämbanden? Eller föds man helt enkelt till att kunna sjunga eller ej?

BTW, forsätt så denno. Du och jag ligger ungefär på samma nivå.

Tror det. Minns inte helt vad det kallas...

Har man normala stämband så når man 3 oktaver (?).

Freddy Mercury nådde 5. Vilket jävla omfång på rösten!

*edit: är lungt 3 själv, men jag är inte nöjd...
Citera
2009-04-09, 19:47
Medlem
netkos avatar
Jag tittade "I'm yours" och tycker du träffar tonerna rätt hyggligt, men skulle du inte kunna testa att få till en liten "whiskey-röst" effekt på din röst, jag tycker du låter lite för snäll.. och ditt engelska uttal låter inte hugget i sten heller, men överlag tycker jag det låter okej.

edit: Tittade även på "Numb", och insåg att du nog måste sjunga ut lite mer.. fast jag inser att det är lite knepigt när du sitter ensam med din uku. Hajar du vad jag menar?
Senast redigerad av netko 2009-04-09 kl. 19:50.
Citera
2009-04-12, 18:59
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netko
Jag tittade "I'm yours" och tycker du träffar tonerna rätt hyggligt, men skulle du inte kunna testa att få till en liten "whiskey-röst" effekt på din röst, jag tycker du låter lite för snäll.. och ditt engelska uttal låter inte hugget i sten heller, men överlag tycker jag det låter okej.

edit: Tittade även på "Numb", och insåg att du nog måste sjunga ut lite mer.. fast jag inser att det är lite knepigt när du sitter ensam med din uku. Hajar du vad jag menar?

Jo jag försöker hitta en karaktär i rösten. Men det lär nog ta en månad till eller så skulle jag tro. Jag är fullt medveten om att jag inte kan "öppna upp halsen" ordentligt och till max än. Det är också något jag hoppas skall lossna lite längre fram.
Citera
2009-04-13, 00:06
Medlem
NoobByNatures avatar
Testa att ta en ton på din ukulele, sen matcha tonen med rösten. Öva på det! Även fast jag inte är någon sångexpert så är jag ganska säker på att du behöver öva på det.
Citera
2009-04-13, 01:06
Bara att mixa din röst med 18 effekter så skriker nakna tjejer ditt namn oavsett om du vill eller inte! Dra bara ett A var 4:e bar hela låten och sjung nalle puh's lilla äventyr.. Jag lovar, det funkar.

Nej men seriöst. Som sagts tidigare du låter inte allt för kasst och jag tror att du kan få tilld et om du bara övar. Finns ju massa "ljud-filmer" eller vad man kallar det där man kan träna och så. Vet dock inte om det funkar men en polare lärde sig growla genom det.

Keep it up TS!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in