• 4
  • 5
2009-05-30, 00:16
Medlem
Man är ekonomiskt beronde vid 20 mille +.

Har jag 20 mille, så går 5 till hus, (2 hus = 10mille)
Har 20 mille kvar, investerar 15 mille, efter några år = 30 mille.

Sen lever jag ett riktigt soft liv.
Citera
2009-05-30, 02:02
Medlem
Jan Stenbäck sa en gång att man behövde 500 miljoner för att vara ekonomisk oberoende vilket känns lite som överkant men han levde iof ett väldigt flådigt liv..

Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst
Man är ekonomiskt beronde vid 20 mille +.

Har jag 20 mille, så går 5 till hus, (2 hus = 10mille)
Har 20 mille kvar, investerar 15 mille, efter några år = 30 mille.

Sen lever jag ett riktigt soft liv.

ett annat möjligt scenario är att man har 0 kvar
Citera
2009-05-30, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freddan_89
Jan Stenbäck sa en gång att man behövde 500 miljoner för att vara ekonomisk oberoende vilket känns lite som överkant men han levde iof ett väldigt flådigt liv..

ett annat möjligt scenario är att man har 0 kvar

Japp, så kan det vara.
Men har man tur och placerar dom rätt så kan man ha det dubbla eller mera.
Citera
2010-05-20, 03:05
Medlem
SugarTrumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst
Japp, så kan det vara.
Men har man tur och placerar dom rätt så kan man ha det dubbla eller mera.

Precis, och har man ännu mer tur så kanske man vinner på lotta varefter man investerar vinsten på 100 miljoner, låter "ränta på ränta"-effekten göra sitt, säljer av alla aktier, prickar bostadsmarknaden då priserna är som lägst, köper upp mycket bostäder som precis i samma veva ändrar kurs och ökar nationellt med 65% och sen så inser man att man skall ärva en förmögenhet (från sin farbrors kusins barnbarn) som uppgår till fantastiska 900 miljoner dollar, då är man på det torra (självklart hinner man med en triss som ger 50tkr i månaden i 50 år)...
Citera
2010-05-20, 13:35
Medlem
Scapulas avatar
Nu har jag inte läst igenom tråden, så detta kanske redan har nämnts tidigare..

Iallafall, ekonomiskt oberoende är man väl helt enkelt när man kan leva som man vill (tills man dör ) utan att oroa sig för att pengarna tar slut.. Tar pengarna då någon gång slut så är man inte ekonomiskt oberoende.
Citera
2010-08-10, 00:57
Medlem
starta ett företag som drar in pengar och anställ en liknande businessman som tar typ halva din lön för att göra ditt jobb ... då har du all tid i världen och starta ett nytt och göra samma sak. förtsätt tills du är nöjd med din inkomst som bara rullar in... efter ett par år säljer du alla företag förutom ett, som du har som en försäkring för att göra om samma vända igen om det går åt helvete då slipper du stå där med byxerna nere och inte någon inkomst
Citera
2010-11-08, 14:14
Medlem
Distantis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinl
Leva ett liv som om jag hade ett arbete med en lön mellan 20.000 - 25.000. Inget lyxliv alltså men ändå inte leva på nudlar.

Vill du ha ut 25000 kr i månaden innebär det att du behöver ta ut 300000 kr om året från sparkapitalet.

Dessutom behöver du justera för inflation och för skatt i kapitalförsäkringen c a 1%.

Räknar man på börsen utveckling per år de senaste 100 åren är rimligt att anta en genomsnittlig avkastning på 7-8 % innan utdelningar.

Räknar du med 2 % i utdelningar är du uppe i en avkastning på i snitt 9 %.

För att du inte ska gå bankrutt behöver avkastningen på ditt kapital växa med högre hastighet än ditt kapitaluttag:
(Kapitaluttag x inflationsjustering ex 3%)+ skatt 1% < kapitalavkastningen ca 9 %

Med överslagsberäkning behöver ditt kapitaluttag på 300000 kr per år motsvara max 5% av det totala kapitalet.
300000/0,05=6000000 kr

Du behöver alltså 6 millioner kronor för att vara ekonomiskt oberoende under dessa förutsättningar

/Niklas
Citera
2010-11-08, 14:59
Medlem
morkfromorks avatar
ja pengar nog tills man dör...

Inte där ännu
Citera
2010-11-08, 19:26
Medlem
Citat:
Hur många miljoner måste man ha för att kunna sluta arbeta och ändå leva bra resten av livet på kloka investeringar? En svårbesvarad fråga kanske men jag skulle gärna höra era åsikter.

Är tanken att man ska leva på kloka investeringar klara man sig under miljonen med lite tur. Dock har ju inte det något att göra med att vara ekonomiskt oberoende. Ekonomiskt oberoende är man väl först när pengarna räcker till det liv man vill leva oberoende av aktiekurser eller räntor.
Citera
2010-11-10, 23:04
Medlem
Magistrates avatar
Det fanns for nagra ar sedan ett "index" som angav nivan for "fuck you money", vill minnas att det lag runt 10mUSD da (baserades pa att man skulle kunna ha 2 "trevliga" bostader' transportmedel samt leva pa rantan fran resten av kapitalet.

"FYM" kan definieras som:
any amount of money allowing infinite perpetuation of wealth necessary to maintain a desired lifestyle without needing employment or assistance from anyone.

Citat:
Hur många miljoner måste man ha för att kunna sluta arbeta och ändå leva bra resten av livet på kloka investeringar? En svårbesvarad fråga kanske men jag skulle gärna höra era åsikter.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in