2009-04-07, 17:06
Medlem
Tänkte börja slänga undan ca en femhundring i månaden till pensionen men eftersom jag inte har världens stabilaste arbete, ej är med i a-kassan och arbetsmarknaden ser ut som den gör tänkte jag tillsvidare använda en sparform där man kan komma åt pengarna i nödfall. Avsikten är att när ekonomin(min altså) ser bättre ut föra över allt till ett pensionssparande där pengarna är låsta. Hursomhelst, man har ju sett uppdrag gransknings "fondbluffen", hur bankerna tar 1-2% årligen vilket käkar upp det mesta på lång sikt. Finns det någon sparform som inte innehåller jättemycket avgifter men ändå är bättre än att helt enkelt ha kvar pengarna på lönekontot(0.55% ränta för tillfället)?
alla tips uppskattas
Citera
2009-04-07, 19:24
Medlem
Titta till Avanza eller Nordnet. De är de bästa för vi som vill spara utan att bli våldtagen av avgifter av olika slag.

Använder själv Avanza sedan ett par år tillbaka och är toknöjd.
Avanza har även en Svensk indexfond som äre att jämföra prestanda mässigt med bankernas Sverige fonder där de tar ut 1-2% i förvaltningsavgift. Avanza Zero tar 0%, inga avgifter inget bullshit. Det finns ingen hake. Det är en indexfond och sådana fonder sköts av datorer och kostar knappt något att administrera och sedan är fonden ett lockbete för att locka nya kunder.
Senast redigerad av kaka 2009-04-07 kl. 19:26.
Citera
2009-04-07, 22:00
Medlem
Avanza zero verkar helt klart vara ett attraktivt alternativ! Tack för tipset. Bör man avskräckas av att zero gått, vad jag kan tyda av hemsidan, riktigt dåligt senaste året eller är det snarare ett incitament att köpa?
Citera
2009-04-08, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jontet
Avanza zero verkar helt klart vara ett attraktivt alternativ! Tack för tipset. Bör man avskräckas av att zero gått, vad jag kan tyda av hemsidan, riktigt dåligt senaste året eller är det snarare ett incitament att köpa?

Ju sämre den gått desto mer ska du köpa av den. Det är som sagt en indexfond som följer index till punkt och prickar(nästan) och index har fallit rejält sedan 2007 och detta är inget du ska avskräckas av då du bara får ett bättre ingångsläge eftersom du pensionssparar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in