Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-04-07, 14:51
Medlem
Jag skaffade för inte så länge sedan Apple Mail kopplat till mitt Gmail-konto. Det är mycket smidigt och jag kör IMAP-synkroniserat.

Min fråga är dock, när jag första gången synkroniserade Mail med Gmail hamnade alla mail från Gmailen i min inkorg på Mail. En stor del av dessa mail (flera hundra) hade jag på min Gmail tidigare haft som "arkiverade". Därför skapade jag en mapp på min Mail som heter "Gamla mail" där jag flyttade över alla dessa som tidigare varit arkiverade på Gmailen.

När jag kollade Gmailen nästa gång såg jag att alla dessa tidigare Gmail-arkiverade mail jag flyttat till min nya mapp på datorn hade hamnat i Papperskorgen på Gmailen.

Min fråga är: När dessa mail som nu ligger i papperskorgen på Gmailen försvinner efter 30 dagar, kommer då också samma mail försvinna från min mapp "Gamla mail" på mitt Mail-konto på macen? Mappen ligger under fliken "På min mac". Innebär det att dessa är helt safe och obereonde imap-synkroniseringen mellan Mail och Gmail?

Kan jag sova gott?

En riktig röra att läsa kanske men all typ av tips är välkommet!
Citera
2009-04-07, 15:44
Medlem
theloins avatar
Kan detta vara något?
saxat: You need to remap your IMAP mailboxes so that your mail that was "deleted" on the computer is Archived in Gmail instead. Easiest way to do that:

In Mail, select "All Mail" from the Gmail IMAP listings on the sidebar (towards the bottom).

Select the "Mailbox" menu at the top of the page, then select "Use this mailbox for...", and choose "Trash".

Now, simply either file a message away on your computer, or just delete it from your Inbox, and it will be archived on Gmail instead of being deleted, and unless you file the message into one of Gmail's folders instead of one on your computer, it will never be duplicated on Gmail.

Annars ingen aning, själv så kör man thunderbird.
Citera
2009-04-08, 10:03
Medlem
Tack för den där infon. Ställer en kortare fråga. Mina mail som jag sparat på Mail under kategorin "PÅ MIN MAC", är dessa mail helt safe och oberoende av synkroniseringen mellan Mail och Gmail? Om dessa mail som ligger på min Gmail försvinner, finns de ändå sparade på Mailen på macbooken då i och med att de ligger under kategorin "PÅ MIN MAC"?
Citera
2011-01-10, 21:49
Medlem
eskimås avatar
Skriver här istället för att starta en ny tråd.

Jag får detta felmeddelande när jag ska skicka mail till några personer:

xxxx verkar inte vara en giltig e-postadress. Kontrollera adressen och försök igen.

Jag är 100% säker på att adressen är rätt då det går att skicka till den från hotmail, men genom Mail så för jag detta felmeddelande hela tiden.

Jag trycker på "skicka ändå" men då får jag detta felmeddelande:

Servern ”smtp.live.com” godkände inte adressen xxxx
Välj en annan utgående e-postserver från listan nedan eller klicka på Försök senare om du vill spara brevet i utkorgen tills det kan skickas

Spelar ingen roll vilken server jag väljer, jag får ändå inte iväg mailet.
Vad gör jag för fel?
Tacksam för svar
Citera
2011-01-11, 01:54
Medlem
Sproxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekano
Tack för den där infon. Ställer en kortare fråga. Mina mail som jag sparat på Mail under kategorin "PÅ MIN MAC", är dessa mail helt safe och oberoende av synkroniseringen mellan Mail och Gmail? Om dessa mail som ligger på min Gmail försvinner, finns de ändå sparade på Mailen på macbooken då i och med att de ligger under kategorin "PÅ MIN MAC"?

Jag tror de är sparade, är inte allt för erfaren av Mail.

Prova att ta bort ett oviktigt mail, och töm papperskorgen. Synkronisera sedan, och se om du hittar mailet?
Citera
2011-01-11, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eskimå
Skriver här istället för att starta en ny tråd.

Jag får detta felmeddelande när jag ska skicka mail till några personer:

xxxx verkar inte vara en giltig e-postadress. Kontrollera adressen och försök igen.

Jag är 100% säker på att adressen är rätt då det går att skicka till den från hotmail, men genom Mail så för jag detta felmeddelande hela tiden.

Jag trycker på "skicka ändå" men då får jag detta felmeddelande:

Servern ”smtp.live.com” godkände inte adressen xxxx
Välj en annan utgående e-postserver från listan nedan eller klicka på Försök senare om du vill spara brevet i utkorgen tills det kan skickas

Spelar ingen roll vilken server jag väljer, jag får ändå inte iväg mailet.
Vad gör jag för fel?
Tacksam för svar

Du kan inte testa att skicka med en annan server? Annars kan du ju kolla inställningarna för smtp.live.com. Se till så att användarnamnet är din e-postadress att lösenordet är rätt, att SSK är aktiverat samt att serverporten är 587.
Citera
2011-05-12, 11:57
Medlem
Månsans avatar
FRÅGA:

När jag bifogar en bildfil från min mac i programmet mail till en PC-användare med Outlook så blir det ofta gnäll.
Dom säger: "Jag kan inte spara ner filen, den ligger som en bild inne i mailet. Bifoga filen istället".

Det är ju det jag gjort. I mail kan man väl bara bifoga filer på ett sätt?

Hur ska dessa stackars efterblivna PC-användare göra för att spara ner filen så att den kan användas i Powerpoint och dylikt?
Citera
2011-05-12, 12:54
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
FRÅGA:

När jag bifogar en bildfil från min mac i programmet mail till en PC-användare med Outlook så blir det ofta gnäll.
Dom säger: "Jag kan inte spara ner filen, den ligger som en bild inne i mailet. Bifoga filen istället".

Det är ju det jag gjort. I mail kan man väl bara bifoga filer på ett sätt?

Hur ska dessa stackars efterblivna PC-användare göra för att spara ner filen så att den kan användas i Powerpoint och dylikt?
Jag gissar att följande fixar biffen:
Inställningar > Skriva > Text i nya brev: Ren text

Då blir dina mail som mail en gång var – textfiler samt bifogade filer, istället för formaterade sidor med inbyggda filer.

Med inställningen ovan slipper du dessutom riskera att mottagaren gnäller över att svenska tecken ser felaktiga ut. Faktiskt är denna operation så jävla bra att jag föreslår att varenda en gör den.

Ett alternativ är att göra .zip-arkiv av dina bildfiler, oavsett de är fler eller en enstaka.
Citera
2011-05-12, 13:02
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag gissar att följande fixar biffen:
Inställningar > Skriva > Text i nya brev: Ren text

Då blir dina mail som mail en gång var – textfiler samt bifogade filer, istället för formaterade sidor med inbyggda filer.

Med inställningen ovan slipper du dessutom riskera att mottagaren gnäller över att svenska tecken ser felaktiga ut. Faktiskt är denna operation så jävla bra att jag föreslår att varenda en gör den.

Ett alternativ är att göra .zip-arkiv av dina bildfiler, oavsett de är fler eller en enstaka.

Tack. Du är fan bäst.
Citera
2011-05-12, 14:48
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Tack. Du är fan bäst.
Jag vet.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera