2009-04-06, 22:27
Medlem
Not_mes avatar
Har nyligen köpt en Airport Extreme router och är väldigt nöjd med den! Allt fungerar precis som det skall, fast nu har jag ett lite spörsmål.

Min gamla xbox med xmbc på har ju trådad anslutning in till routern. Jag undrar hur och om det går att se vilka klienter som är anslutna till routern (i detta fallet för att se vilken ip-adress den har, och sen förhoppningsvis kunna reservera denna adress för xboxen i fortsättningen). Går detta? För jag hittar ingen inställning för det?
Citera
2009-04-07, 07:25
Medlem
Öppna AirPort Utility och anslut till din AirPort Extreme.

Du kan antingen från meny välja Base Station > Logs and Statistics och klicka på fliken DHCP Clients. eller klicka på Advanced i AirPort Utility-fönstret och sedan klicka på Logs and statistics längs ner i Statistics fliken. Du kommer till samma ställe.

Där ser du både IP, MAC address och klient ID (om enheten har någon) för de enheter som har ett DHCP-lease från din router.

Sedan Klickar du på Internet > DHCP och lägger till en regel för din Xbox längst ner under DHCP Reservations med hjälp av MAC addressen du såg i förra fliken som hör till din Xbox.

MEN, du kan också gör det den andra vägen :P

Starta din Xbox och gå till System > Network Settings > Edit Settings
Här ska IP Settng vara Automatic och om du är uppkopplad så ser du din IP i dethär fönstret.

Men du kan inte koppla en dator till dess IP endast, eftersom IPt i sig inte säger vilken dator det är. Så i AirPort inställningarna när du lägger till en DHCP-regel måste du antingen ange MAC address eller Client ID. Jag föreslår MAC address så det aldrig ändras.

Så för att hitta den (om du inte gick genom AirPort inställnignarna) går du bara till Additional Settings > Advanced Settings på Xboxen från (fönstret du stog i nyss är det bara att gå höger och välja Advanced Settings). Och i det nya fönstret som kommer upp ser du din Xbox MAC address längst ner under texten: "Wired MAC-address"

Den anger du i AirPort inställningen när du "låser" ett IP till din Xbox.

Lycka till.
Senast redigerad av stilzkin 2009-04-07 kl. 07:28.
Citera
2009-04-07, 21:06
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilzkin
Öppna AirPort Utility och anslut till din AirPort Extreme.

Du kan antingen från meny välja Base Station > Logs and Statistics och klicka på fliken DHCP Clients. eller klicka på Advanced i AirPort Utility-fönstret och sedan klicka på Logs and statistics längs ner i Statistics fliken. Du kommer till samma ställe.

Där ser du både IP, MAC address och klient ID (om enheten har någon) för de enheter som har ett DHCP-lease från din router.

Sedan Klickar du på Internet > DHCP och lägger till en regel för din Xbox längst ner under DHCP Reservations med hjälp av MAC addressen du såg i förra fliken som hör till din Xbox.

MEN, du kan också gör det den andra vägen :P

Starta din Xbox och gå till System > Network Settings > Edit Settings
Här ska IP Settng vara Automatic och om du är uppkopplad så ser du din IP i dethär fönstret.

Men du kan inte koppla en dator till dess IP endast, eftersom IPt i sig inte säger vilken dator det är. Så i AirPort inställningarna när du lägger till en DHCP-regel måste du antingen ange MAC address eller Client ID. Jag föreslår MAC address så det aldrig ändras.

Så för att hitta den (om du inte gick genom AirPort inställnignarna) går du bara till Additional Settings > Advanced Settings på Xboxen från (fönstret du stog i nyss är det bara att gå höger och välja Advanced Settings). Och i det nya fönstret som kommer upp ser du din Xbox MAC address längst ner under texten: "Wired MAC-address"

Den anger du i AirPort inställningen när du "låser" ett IP till din Xbox.

Lycka till.

Tack för svaret! Ska kolla upp det senare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in